כאבי בטן חזקים, כאבי ראש, בחילות, שלשולים, הקאות וחום גבוה הם רק חלק מהתסמינים שמאפיינים הידבקות בחיידק הסלמונלה. חברת אסם, שחיידק הסלמונלה התגלה באחד ממוצרי הדגל שלה - חומוס צבר, הודיעה אמש על ריקול של המוצרים.

חיידק הסלמונלה הינו חיידק צואתי מדבק מאוד, שמתרבה במעיים של בני אדם ובעלי חיים וגורם להופעת תסמינים לא נעימים. אצל מרבית האנשים מדובר במחלה קלה, שחולפת תוך מספר ימים, אולם כשמדובר באוכלוסיות בסיכון כגון ילדים, נשים בהריון, אוכלוסיות מבוגרת ובעלות מערכת חיסונית רגישה - תיתכן גם מחלה קשה יותר, שעלולה במקרים נדירים להסתיים גם במוות.

מזון מזוהם

אכילת מזון מזוהם כגון עופות, ביצים, חלב לא מפוסטר וכן מוצרי גלם שהם הבסיס להכנת מוצרים מעובדים, כמו החומוס במקרה הנוכחי, היא אחת הסיבות להידבקות בחיידק. סיבה אפשרית נוספת היא מגע עם בעלי חיים נגועים, שיכול גם כן לגרום להידבקות בסלמונלה. בנוסף, מכיוון שמדובר בחיידק מדבק מאוד ניתן להידבק גם בעקבות מגע עם הפרשות של ילדים או מבוגרים החולים במחלה.

הגיינה, הגיינה ושוב הגיינה

איך נמנע הדבקה? ראשית, כפי שכבר הוזכר בתחילה, הסלמונלה הינה מחלה מדבקת מאד וחיידק הסלמונלה נחשב לחיידק עמיד ובעל שרידות גבוהה.

אנשים שחלו בסלמונלה יכולים להפריש חיידקי סלמונלה בצואה גם כשישה חודשים לאחר היעלמות התסמינים. על כן, כדי למנוע את העברת המחלה חשוב להקפיד על בישול מוצרי מזון בטמפרטורה של מעל ל-70 מעלות. בעת טיפול במזון יש להקפיד על הפרדת משטחים המיועדים להכנת בשר, דגים, עוף וירקות. כמו כן, יש לחטא משטחים אחרי השימוש בהם כי חיידק הסלמונלה יכול להישאר על משטח חיתוך מזוהם שלא עבר חיטוי זמן ממושך. 

בנוסף, יש לשמור על היגיינה בזמן הטיפול במזון - חשוב לחטא ידיים ביסודיות באמצעות מים וסבון או תמיסת אלכוהול. בנוסף, יש לשטוף ידיים לאחר מגע עם חיות מחמד ואחרי נגיעה בחיתולים או בהפרשות של ילדים חולים.

איך מטפלים?

במרבית המקרים התסמינים של המחלה חולפים תוך כ-72 שעות, ללא צורך בתמיכה תרופתית למעט תרופות משככות חום וכאבים. ההמלצה היא להקפיד על שתייה מרובה כדי למנוע התייבשות ולהחזיר לגוף את הנוזלים שאבדו בזמן ההקאות והשלשולים.

במקרה של החמרה בתסמינים, וכאשר מדובר במחלת חום שנמשכת מעל ל- 4 ימים, התייבשות, שלשול בלתי פוסק ועוד - חשוב מאד לפנות לרופא המשפחה על מנת לקבל ייעוץ וטיפול מתאים למניעת סיבוכים של המחלה.
 
הטור נכתב ע"י ד"ר נעמה שדות רופאת משפחה במחוז ירושלים והשפלה מכבי שירותי בריאות