יש כל כך הרבה מאכלים אשר מכילים חומרים מזינים הידועים כמועילים למוח - כמו אגוזים, דגים, פירות וירקות. אך כדי למקסם את ההשפעה שיכולה להיות לבחירות המזון שלנו על בריאות המוח, עדיף לאכול מגוון של מאכלים כאלו לאורך היום - כולל בארוחת הבוקר. 

מה שהופך את ארוחת הבוקר לכל כך חשובה, היא העובדה שהיא ממלאת את רמות האנרגיה בהן תלוי הגוף שלנו כדי לשאת אותנו פיזית ונפשית במהלך היום. אז מה כדאי לאכול בארוחה החשובה ביום? אלו המזונות שיכולים לעזור לכם לקראת יום פרודוקטיבי וממוקד.

ביצים

הביצים ידועות בתכולת החלבון שלהן ובקלות ההכנה שלהן, אך הן גם מקור לכולין. כולין ידוע כממלא תפקידים רבים בגוף, כולל כמבשר למוליך עצבי אצטילכולין. מכיוון שאצטילכולין ממלא באופן ספציפי תפקיד בזיכרון ובאינטליגנציה, חיוני לצרוך כמויות נאותות של כולין לתפקוד המוח. ביצים מקושקשות, מבושלות או מטוגנות הן מקור עשיר של כולין אשר מחזק את המוח ולכן כדי להנות ממנו בארוחת הבוקר.

ביצים (צילום: ingimage ASAP)
ביצים (צילום: ingimage ASAP)

סלמון מעושן

בעוד שרוב הדגים לא נחשבים בדרך כלל כמזון לארוחת בוקר, סלמון מעושן הוא ללא ספק אחד המקורות הבריאים ביותר לחלבון לפתוח איתו את היום. בנוסף לחלבון, הסלמון מכיל גם שומני אומגה 3 חיוניים שיכולים להועיל למוח. 

אוכמניות

האוכמניות ידועות בצבען הסגול ובערך התזונתי הגבוה שלהן. בעוד שכל פירות היער הם מקור לסיבים, ויטמינים ומינרלים, הן מכילות גם נוגדי חמצון הידועים בשם פלבנולים. כל נוגדי החמצון מגנים על התאים מפני נזק, ולתרכובת זו בפרט עשויה להיות השפעות מחזקות מוח. 

אוכמניות (צילום: ingimage ASAP)
אוכמניות (צילום: ingimage ASAP)

זרעי פשתן

מדובר במקור צמחי של שומני אומגה 3 שמכיל כמה מהיתרונות שנמצאים בשומנים הבריאים המצויים בסלמון. מחקר שנערך במכרסמים מצא שצריכת זרעי פשתן עשויה לקדם השפעות נוירו-פרוקטטיביות וזיכרון מרחבי אצל צאצאיהם. בעוד שלסוגי אומגה 3 המצויים בדגים עשויים להיות השפעות חזקות יותר מהצורות המצויות במקורות צמחיים, נראה כי כל צורות האומגה 3 מועילות למוח.

אגוזי מלך

מזון נוסף שקל לשלב בארוחת הבוקר הוא אגוז המלך, שמכיל שומני אומגה 3 המחזקים את המוח ותרכובות פוליפנוליות. לתרכובות אלו יש תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות שנראה כי הן מועילות למוח. מחקרים מראים שלתזונה המכילה אגוזי מלך עשויה להיות השפעה חיובית על הזיכרון והלמידה, עשויה לשפר את הקוגניציה, ועלולה להפחית את הסיכון לפתח ליקוי קוגניטיבי קל. 

אגוזי מלך (צילום: אינג אימג')
אגוזי מלך (צילום: אינג אימג')

עלים ירוקים

בקטגוריה זו נמצאים ירקות כמו קייל, תרד וכרוב. למרות שמקובל לחשוב על ירקות כמתאימים יותר לארוחת צהריים או ערב, ישנן מספר דרכים לשלב אותם בארוחת הבוקר -  להקפיץ ולהוסיף עלים ירוקים לחביתה או לשלב עלים ירוקים גולמיים לתוך השייק.

תרד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
תרד, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

זרעי דלעת

בעוד שכל האגוזים והזרעים מכילים שומנים בלתי רוויים בריאים, החומרים התזונתיים המצויים בזרעי דלעת עשויים להועיל גם למוח. כמו מזונות רבים אחרים ברשימה זו, זרעי הדלעת מכילים נוגדי חמצון המגנים על תאי הגוף והמוח מפני נזקים. בנוסף, זרעים אלה מכילים אוסף של מינרלים המעורבים גם בבריאות המוח. לדוגמה, אבץ הוא חומר תזונתי אחד המצוי בזרעי דלעת שנמצא בריכוז גבוה במוח ומעורב בתפקוד של מאות מערכות ותגובות בגוף, כולל מערכת העצבים. למעשה, מחקרים מראים שחסר באבץ עשוי להיות קשור לכמה מצבים נוירולוגיים ומחלות מוח. .