צרכנים רבים משתמשים בקופות בשירות עצמי בסופר כדי לקצר את תהליך הקנייה ולהימנע מהתור הארוך לקופות. מחקר חדש שבוצע בבריטניה, מצא כי חיידקים מזהמים, צואתיים ומסוכנים נמצאים על קופות השירות העצמי בסופרמרקטים, והזהיר את הלקוחות: "אנא שטפו ידיים לאחר השימוש בקופה".

חוקרים ב-Infection Innovation Consortium ניתחו כמה חפצים יומיומיים שהונחו על הקופות, וחשפו כי על קופות בשירות העצמי קיים עומס ויראלי גבוה במיוחד. על מסכי הקופות נמצא גם חיידק הנקרא אשריכיה קולי, הגורם להקאות, והיה קיים על משטחים אחרים רבים באזורי הקופות יחד עם חיידקים נוספים שמובילים לדלות בדרכי השתן.

לא רק בסופר

החיידקים המזהמים לא נמצאו רק בסופרמרקטים. חיידק שעלול לגרום לזיהומי שמרים התגלה על מעקה דרגנוע, וחיידקי מעיים שגורמים למגוון זיהומים נמצאו על מקלדות מחשב.

החוקר הראשי, ד"ר אדם רוברטס, הציג: "לדגימות הקופה העצמית היה אחד מעומסי החיידקים הגבוהים ביותר, מכיוון שמצאנו חמישה סוגים שונים של חיידקים פוטנציאליים שגורמי מחלות שורדים עליהם. זה כלל את החיידק שנמצא בצואה של בני אדם. למרות שהוא בדרך כלל לא מזיק, הוא כמובן יכול להוביל למחלות, במיוחד אצל אלו שאולי יש להם מערכת חיסונית חלשה". 

הוא המשיך: "מצאנו דוגמאות מרובות של החיידק אשריכיה קולי וחיידק בשם קלבסיאלה פנאומוניה על מקלדות מחשב. בעוד ששניהם קיימים באופן טבעי בצואה ובמעיים, בהינתן הסביבה הנכונה, הם מסוגלים לגרום למחלות קשות למדי בבני אדם, ולכן חיוני שנשטוף ידיים לפני ואחרי האכילה בזמן העבודה מול המחשב".

אז פעם הבאה שאתם נוגעים בפה, יוצאים מהשירותים, עולים במדרגות הנעות או אפילו קונים בסופר, תזכרו לשטוף לאחר מכן את ידיכם בכדי למזער את הנזק שיכול לקרות לגופכם. וזכרו: ידיים שיכולות להעביר חיידקים לדברים אחרים - בהמשך יעבירו את החיידקים לאנשים אחרים.