מחלת הקורונה בדרגת חומרה קשה גורמת לשינויים במוח הדומים לאלה שקורים כשמזדקנים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-Nature Aging. הקורונה היא מחלה שפוגעת בדרכי הנשימה, אולם בדיקות מצביעות על כך שיש לה גם השפעות נוירולוגיות, וגורמת לבעיות קוגניטיביות אצל רבים מהחולים, כמו אובדן זיכרון או ערפול מוחי אפילו אחרי שמחלימים מהמחלה. 

חוקרים מזהירים: זה מה שהקורונה עשויה לגרום למוח שלנו
"יש עלייה שתימשך": ההמלצה של פרויקטור הקורונה לקראת גל התחלואה המשולב

מחקרים קודמים כבר הצביעו על השפעות נויורולוגיות הדומות לאלו של הזדקנות, אבל לא היו ראיות לשינויים המולקולריים במוח. כדי למצוא את הראיות האלה חוקרים בבית החולים בית ישראל שבאוניברסיטת הארוורד בדקו 54 דגימות של קליפת המוח הקדמית מאנשים שנלקחו מאנשים מתים בגילים שונים, חלקם חלו בקורונה וחלקם לא. 

החוקרים מצאו כי גנים הקשורים לדלקות וללחץ נמצאו בכמות גדולה יותר במוחות של אנשים שחלו בקורונה בהשוואה לאלה שלא, ואילו גנים הקשורים לפעילות קוגניטיבית ויצירת קשרים בין תאי המוח היו ברמה נמוכה יותר אצל החולים .

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ניתוח הדגימות הראה כי מוחות של אנשים שאצלם מחלת הקורונה הייתה חמורה יותר עברו שינויים דומים לאלה של אנשים בריאים בני 71 ומעלה. ש"המחקר שלנו הוא הראשון שמראה כי הקורונה קשורה להזדקנות המוח", אמרה החוקרת מריה מבריקאקי. "מצאנו דמיון מדהים בין מוחות של אנשים שחלו בקורונה לבין אלה של אנשים זקנים".

חוקר נוסף, ד"ר ג'ונתן לי, אמר כי ברקמות המוח שנדגמו לא נמצאו שאריות של וירוס הקורונה בעת המוות, אך "גילינו תבניות דלקתיות הקשורות למחלה. זה מצביע על כך שייתכן שהדלקת תרמה להזדקנות המוח אצל מי שחלה בקורונה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ד"ר פרנק סלאק, מנהל המכון לרפואת RNA בבית החולים בית ישראל, אמר כי החוקרים ממליצים לבצע מעקב נוירולוגי על אנשים שהחלימו מקורונה. "זה מעלה מגוון רחב של שאלות חשובות, לא רק על מנת להבין את המחלהף אלא כדי להכין את החברה להשלכות האפשריות של המגיפה", הוסיפה ד"ר מריאנה בוגיאני, נוירו-פתולוגית מאוניברסיטת אמסטרדם.

מחקר שפורסם בחודש מאי האחרון מצא כי מקרים חמורים של קורונה עשויים להשפיע על מוח בדומה להזדקנות של 20 שנה. על פי המחקר, הנזק שהקורונה עלולה לגרום למוח אצל אנשים בקבוצת הגיל 70-50 שווה לאובדן של 10 נקודות IQ.