הפרלמנט בניו זילנד העביר היום (שלישי) את החוקים הנוקשים בעולם נגד עישון ולפיו כל מי שנולד מאז 1 בינואר 2009 לא יורשה לרכוש סיגריות – למשך כל חייו. האיסור ייכנס לתוקף כבר בחודש הבא והוא חלק מהתוכניות להפוך את המדינה ללא עישון עד 2025. התוכנית תעשה בשיטה יחודית ולפיה מדי שנה יעלה בשנה אחת הגיל המינימלי, כך שבעוד 50 שנה מי שירצה לקנות סיגריה יידרש להיות בן 63 לפחות. 

מתמודדים עם נזקי העישון: זו המדינה שתאסור מכירת סיגריות
מחקר בינ"ל קובע: תחליפי סיגריות מפחיתים חשיפה לכימיקלים הקשורים לסרטן ומחלות לב

על פי החוק, אדם שיפר את האיסור יעמוד בפני קנס של עד 150,000 דולר ניו זילנדי. החוק גם מקצץ את מספר החנויות שיכולות למכור טבק מכ-6,000 ל-600 ומקצץ את כמות הניקוטין המותרת במוצרים. במסגרת הכללים החדשים רק חנויות מיוחדות לממכר טבק יורשו למכור מוצרים שכאלו.

עם זאת, כלי אידוי, שקיות טבק או מוצרי טבק לחימום אינם חלק מהאיסור. שיעור העישון בניו זילנד נמצא בירידה מתמדת ולאחרונה הגיע לשפל שיא, אך השימוש היומי במוצרי האידוי עלו מ-6.2% בשנה האחרונה ל-8.3% בקרב המבוגרים. 

"אין סיבה טובה לאפשר מכירה של מוצר שהורג מחצית מהאנשים שמשתמשים בו. החקיקה הזו מאיצה את ההתקדמות לעבר עתיד נטול עישון. אלפי אנשים יחיו חיים ארוכים יותר ובריאים יותר, ומערכת הבריאות תחסוך 5 מיליארד דולר כיוון שלא תידרש לטפל במחלות שנגרמות מעישון, כמו שלל סוגי סרטן, התקפי לב, שבצים וקטיעות איברים", אמרה שרת הבריאות של ניו-זילנד, ד"ר עיישה וראל לחברי הפרלמנט.

מתנגדי החוק טענו מנגד שזה יפגע אנושות בעסקים קטנים ויוביל לשוק שחור גדול. המדינה היחידה שתהיה לה כעת חוקי עישון מחמירים יותר מניו זילנד היא בהוטן, שאסרה על מכירת סיגריות ב-2010.