אוהבים מתוק? מרגישים את החשק לקינוח אחרי ארוחה? רוצים סתם משהו מתוק להמתיק את היום? אנשים רבים מרגישים רגשות אשם לאחר אכילת ממתקים, ובעקבות זאת אף נמנעים מאכילתם לגמרי. האם ניתן לספק את החשק למתוק, לאכול אותו מידי יום, אך במקביל להיפטר מרגשות האשם?

חשק לקינוח מתוק אחרי ארוחה טעימה זה הגיוני ואף נהוג בתרבויות מסוימות. פטרישיה באויו, דיאטנית מוסמכת, סיפרה כי חלק מהאנשים עלולים לסבול ממצב של אשמה לאחר אכילת ממתקים באופן קבוע, למרות ש"כל המזונות משתלבים בדפוס אכילה בריא - כולל ממתקים", ומסבירה שהצעד הראשון לעזור הוא לתת לעצמך לאכול אותם.

ממתקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ממתקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

עוד הוסיפה הדיאטנית כי כאשר אדם מרשה לעצמו לאכול ממתקים, הוא יכול ליהנות מזה ולהמשיך את היום שלו, ויאכל כמות מתאימה ומשביעה, תוך הצבת גבולות שמונעים ממנו להתפנק בהמשך. ממצאים ממחקר משנת 2019 שפורסם בכתב העת American Journal of Health Promotion הראה כי מתן רשות ללא תנאי לאכול באמצעות תרגול של אכילה אינטואיטיבית יכול לשפר את ההערכה העצמית, תוך הפחתת דיכאון והפרעה טורדנית כפייתית.

"אכילת פירות כקינוח יכולה להוסיף נוגדי חמצון וסיבים, ולעזור להפחית את הסיכון למחלות ולקדם את בריאות המעיים", אומרת ד"ר באויו. "הבחירה לאכול קינוחים המכילים אגוזים וזרעים עוזרת להוסיף שומנים בריאים וחלבונים, שיכולים להועיל לבריאות המוח. אכילת שוקולד מריר ומגוון תבלינים יכולה לקדם בריאות בשל תכונותיו האנטי דלקתיות".

הסכנות

קינוחים כמו גלידה ומאפים באופן כללי הם עשירים בשומן רווי, התורם למחלת כבד שומני לא אלכוהולי. המצב נובע מהצטברות שומן בכבד ולעתים קרובות הוא א-סימפטומטי. המצב יכול להוביל לסיבוכים בריאותיים חמורים, כגון שחמת.

צריכת כמויות גדולות של סוכר קשורה למחלות לב וכלי דם, כפי שמעיד מחקר משנת 2019 שממצאיו פורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology. ההנחיות התזונתיות לאמריקאים ממליצות להגביל את הצריכה הכוללת של סוכרים מוספים ל-10% מצריכת האנרגיה היומית, כ-48 גרם או 12 כפיות לתזונה של 2,000 קלוריות.

ממתקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
ממתקים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

איך נמנע ממחלות?

איגוד הלב האמריקאי מציע המלצות מחמירות יותר של מקסימום שש כפיות סוכר ליום לנשים ותשעה כפיות סוכר לגברים. מומחים אומרים שבכל הנוגע למתוק, אפשר לכבד את החשק אך צריך לשקול את הבחירה - מה טעים וגורם לגוף להרגיש טוב. גורמים המסייעים בבחירה טובה כוללים טעם, מרקם, טמפרטורה וכמות, וכן את תגובת הגוף לממתק. לדוגמה, אנשים מסוימים יכולים לקבל כאבי בטן כאשר הם אוכלים ממתקים מסוימים או כמות גדולה מהם. מומחים ממליצים לאכול הרבה פירות או ירקות מדי יום, וניתן להמתיק אותם על ידי אכילת פירות ויוגורט.