אין ספק שהרגלים רעים כמו עישון, אכילת מזון מעובד עתיר סוכר ושומן, ישיבה ממושכת ואי התעמלות מספקת, תורמים לירידה בתוחלת החיים. אך בנוסף להרגלים אלו, ישנן מספר התנהגויות שאולי לא שמים לב אליהן אשר תורמות רבות להידרדרות הבריאותית, ובכך עלולות להוביל למוות בטרם עת.

במאמר שפרסם האתר האמריקאי "Eat This Not That", אמר ד"ר טומי מיטשל, רופא משפחה מוסמך, שלמרות שחלק מההרגלים הללו עשויים להיראות לא מזיקים, הם יכולים לתרום להידרדרות הבריאות הכללית שלנו, אבל על ידי ביצוע שינויים קטנים באורח החיים שלנו אנחנו יכולים לשפר באופן דרמטי את בריאותנו ולהגדיל את תוחלת החיים שלנו.

עישון

ד"ר מיטשל מזכיר שדברים רבים בחיי היומיום שלנו יכולים לקצר את תוחלת החיים שלנו מבלי שנבין זאת. לדוגמה: עישון הוא אחד הגורמים המובילים למקרי מוות הקשורים לסרטן ברחבי העולם. על פי האגודה האמריקאית לסרטן - אנשים שמעשנים נוטים פי 25 לפתח סרטן ריאות מאשר לא מעשנים.

דחיינות

"זה לא סוד שלדחיינות יכולה להיות השלכות שליליות מאוד", אומר ד"ר מיטשל. "מציונים גרועים ועד החמצה של הזדמנויות שימושיות, לדחיינות יכולה להיות השפעה רצינית על חיינו. מחקרים הראו שחולי סרטן שמאחרים בטיפול נוטים יותר למות בהשוואה לאלה שעוברים טיפול. דחיינות עלולה להיות הרגל שקשה לשבור, אבל חשוב לזכור שהבריאות שלך נמצאת בסיכון", הסביר.

ריצוי

אנשים חביבים נוטים להתעלם מהצרכים של עצמם, מה שמוביל אותם לבחירות לא בריאות באורח חיים. למשל: הם עשויים לדלג על ארוחות או לבחור במזון מעובד על פני פירות וירקות בריאים, כל אלה יכולים להגביר את הסיכון לסרטן. לכן גם אם אתה אוהב אנשים, חשוב להיות מודעים לסיכונים ולנקוט צעדים כדי להימנע מהם.

מחשבות ורגשות שליליים

"כפי שתאים סרטניים יכולים לגדול ולהתרבות בגוף, כך גם מחשבות ורגשות שליליים יכולים", קובע ד"ר מיטשל. "בדיוק כמו סרטן, למחשבות ולרגשות שליליות יכולות להיות השפעה מזיקה על הבריאות הפיזית שלנו. מחקרים הראו שאנשים בעלי גישה חיובית נוטים פחות לחלות בסרטן", טען והוסיף כי חולי סרטן השומרים על השקפה חיובית נוטים יותר להגיב טוב לטיפול.

ד"ר מיטשל מאמין שיש לכך כמה סיבות. ראשית, חשיבה חיובית עשויה לסייע בחיזוק המערכת החיסונית, ולגרום לגוף להילחם טוב יותר בתאי סרטן. שנית אנשים בעלי השקפה חיובית נוהגים לרוב להקפיד על הרגלים בריאים, כמו אכילת מזון מזין ופעילות גופנית באופן קבוע. שלישית, מחקרים הראו שאנשים בעלי השקפה חיובית נוטים לחיות זמן רב יותר מאלה הפסימיים, ולכן יש צורך לשפר את השקפת החיים שלנו ולהיות מוקפים באנשים שאינם מפחדים לומר לנו את האמת.

עבודה ממושכת

ישנם נזקים ארוכי טווח שעלולים להיגרם לגוף ולנפש עקב עבודה של יותר מ-40 שעות שבועיות, כגון סיכון מוגבר למוות. עבודה לאורך זמן עלולה להיות קטלנית, על פי מחקר עולמי , שהראה ש"עבודה של יותר מ-55 שעות בשבוע גרמה ל-745,000 מקרי מוות". 

איך נפטרים מהרגלים הרעים?

חזקו את הקשרים החברתיים שלכם, שכן מחקרים רבים מצאו כי "לקשר חברתי יש את התפקיד הגדול ביותר באושר".  מחקר בהרווארד מצא כי יחסים קרובים עם משפחה, חברים ועמיתים הם גורם חיוני לשמירת אנשים מאושרים. גורמים נוספים כוללים אי עישון, פעילות גופנית ואיזון בין עבודה לחיים.

פזרו מחמאות נחמדות. סוניה ליובומירסקי, פרופסור באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס, גילתה ש"עיסוק במחמאות יכול לעשות אותך מאושר יותר, ופחות מדוכא ובעל חרדה". 

הכרת תודה. ספירה  של כל מה שגרם לך אסיר תודה בסוף היום שלך "מוביל לאושר מוגבר ולהפחתת סימפטומים של דיכאון", על פי מחקר משנת 2005.