שתיית קפה מסוגים שונים, לאורך שעות היום, מהווה חלק מחיי היומיום של אנשים רבים ברחבי העולם. הפופולריות של המשקה מעלה את השאלה - האם הוא בריא לנו בכלל? וויל קול, מומחה תזונה, פירט את כל מה שרציתם לדעת על הטוב והרע במשקה האהוב.

ראשית, התייחס קול להשפעותיו החיוביות של הקפה. בעוד שקפה יכול להיראות כמו משקה שנוי במחלוקת מבחינה בריאותית, קול כתב בדו"ח "Well + Good" שיש הרבה סיבות להמשיך לשתות אותו. בין היתר, ציין שקפה איכותי הוא משקה מזין אשר מכיל פוליפנולים, מינרלים ונוגדי חמצון המגנים מפני מחלות כרוניות ואף אלרגיות עונתיות. בנוסף, אמר כי שתיית קפה יכולה לסייע בתמיכה בעיכול בריא, מאחר והיא עשוייה לשפר את התנועתיות של מערכת העיכול ובכך עוזרת לשמור על תפקוד סדיר.

במקביל, הזהיר קול בדו"ח שהשפעת הקפה שונה מאדם לאדם, שכן חלק ממערכות העיכול יכולות להתמודד רק עם כמויות קטנות או אפילו אפסיות של קפאין. זאת, מכיוון שלחלק מהאנשים אין את היכולת לבצע חילוף חומרים של קפה, מאחר ומדובר בחומרים שיכולים להלחיץ ​​את הגוף ולגרום לחרדה, דפיקות לב וירידה ביכולת הריכוז.

"בכל הנוגע לשתיית קפה לאחר הארוחות, ההקשר הוא בעל חשיבות בלתי נמנעת", אמר קול, "כמו מהו גילו ומצבו של השותה, ואיזו כמות וסוג קפה הוא צורך".

בנוסף, שתיית קפה בשעות הערב עשויה לפגוע באיכות השינה. מחקרים מראים שגם אם אדם יכול להירדם לאחר שצרך משקה מכיל קפאין בערב, משך השינה הכללי, היעילות והמנוחה שלו עשויים להיות מושפעים לרעה עם היקיצה. כך, על פי דו"ח של קרן השינה, מתוך מחקר משנת 2013 של מדענים ממרכז הפרעות שינה ומחקר בדטרויט. המחקר הצביע על כך ששתיית כוס קפה בגודל בינוני שש שעות לפני השינה יכולה להפחית את זמן השינה בשעה. מכאן עולה שלמרות שלכוס קפה בערב יכולים להיות יתרונות עיכול, ההשפעה הפוטנציאלית על איכות השינה אינה שווה את הסיכון.

עקב כך, קול המליץ למטופלים להפסיק לצרוך קפאין אחרי 15:00, ואמר שאנשים הרגישים לקפאין צריכים לשקול להגביל את צריכת הקפה שלהם עד לשעות הצהריים. "בעוד שקפה יכול להגביר את העיכול והיציאות, לקפאין עשויות להיות השפעות שליליות יותר, שכן מחסור בשינה יכול להרוס את בריאות המעיים", אמר קול.

החדשות הטובות הן שעדיין אפשר להמשיך ב"טקס הערב" עם כוס קפה נטולת קפאין, כדי ליהנות מיתרונות העיכול החיוביים מבלי לפגוע באיכות השינה בהמשך. אך אם ברצונכם לנסות משהו חדש - קול המליץ לשתות תה ג'ינג'ר בערב, מאחר וגם לו יש יתרונות עיכול, ואף השפעות אנטי דלקתיות המעודדות בריאות כללית ואיכות חיים.