המאה ה- 21 הביאה איתה הרבה מאוד דברים טובים, בייחוד בכל הקשור לקדמה הטכנולוגית. נראה שכיום, כל עולמנו מונח על כף היד, או ליתר דיוק בטלפון הסלולרי שלנו. הוא מנווט את דרכנו, משמש לנו ארנק, מאפשר לנו לקבוע תור לרופא, להתעדכן און ליין בכל המתרחש בארץ ובעולם, ואפילו להזמין מונית או משלוח אוכל. ואלה רק דוגמאות אחדות ליכולות האינסופיות שמעניקים לנו המחשב, הטאבלט והטלפון הסלולרי. אבל מה לגבי הנזקים שגורמת השהייה הממושכת מול המסכים לראייה שלנו?

מי מאיתנו לא מחזיק לפחות סמארטפון אחד? בכל מקום ניתן לראות אנשים יושבים כשעיניהם מרותקות למסך כלשהו – במשרד, בבית, ברכבת, ברחוב, במסעדה ואפילו בתור בקופת החולים. התופעה חוצה גילים ואינה פוסחת על איש – מילדים רכים ועד מבוגרים שחגגו את גיל הגבורות. אבל לכל דבר טוב יש גם את הצד הפחות נוצץ. למשל, הפגיעה הקשה ביכולת שלנו לתקשר באופן בלתי אמצעי (ולא, הודעת וואטסאפ לא נחשבת). אבל זה שייך למאמר אחר לגמרי. מה שיותר מדאיג הוא שאיבדנו קשר עין......כלומר יש כזה קשר - בינינו לבין המסך. 

צריך לזכור שהכל בחיים זה עניין של מינון, ונדמה שקצת חצינו את הגבול, בכל מה שקשור בכמות השעות שאנו מבלים מול המסך. להשפעות התופעה על הראייה שלנו יש אפילו שם – "תסמונת ראיית מחשב" (CVS), כך מספר ד"ר נח'ול נח'ול, מומחה למחלות עיניים וניתוחי רשתית וקטרקט, מנהל שרות הרשתית בביה"ח פדה פוריה ומנתח בכיר במדיקה RMC עפולה.

במה באה לידי ביטוי תסמונת ראיית המחשב?

"הסימנים הנפוצים הם תחושה של אימוץ העיניים, עייפות, צריבה, יובש, דמעת, כאבים, טשטוש ראייה. אין לזה סוף".

האם יש לכך השפעות לטווח הארוך?

"אין לנו כיום מספיק מידע כדי לומר האם אכן יש השפעה לטווח רחוק, אבל יש לזה בוודאות השפעה מרחיקת לכת על איכות החיים בטווח המיידי. גם אם מדובר רק בתחושת יובש בעיניים, זה דבר מאוד לא נעים. אנחנו גם מאוד מאמצים את שרירי העין שאחראים על מיקוד הראייה וזה גורם לעייפות. בל נשכח את שלל הנזקים האחרים שהשהייה הממושכת מול מסכים עלולה לגרום - כאבי ראש, כאבי צוואר, לחץ. יש לכך הרבה השפעות מזיקות מעבר לראייה".   

מדוע בעצם הצפייה במסך גורמת ליובש בעיניים? איך זה קורה?

"מחקרים שנעשו גילו שאנשים שיושבים מול מסך ממצמצים פחות. המצמוץ הוא זה שמספק בעצם את  הלחות לעין ושומר שהיא תהיה רטובה. לכן, כשאנחנו ממצמצים פחות, העין מתייבשת. אגב, גם חימום ובמיוחד שימוש במזגן, עשויים לגרום ליובש בעין, ואנחנו ממליצים להימנע ממגע ישיר בין אוויר חם או קר ממזגנים באופן ישיר עם העיניים".

 אז מה עושים? נמנעים ממסכים?

"אנחנו יודעים שאין זה ריאלי להגיד לאדם שכל עבודתו היא מול מחשב, שיימנע משהייה מול המסך, אבל יש כמה דברים שניתן לעשות על מנת לצמצם את הפגיעה".

 ד''ר נח'ול נח'ול (צילום: מדיקה אונליין)
ד''ר נח'ול נח'ול (צילום: מדיקה אונליין)

תן לנו כמה דוגמאות

"יש למשל, תרגיל נחמד שאנחנו ממליצים עליו: כל 30 דקות לקחת הפסקה של 30 שניות, להסיט את הראש מהמסך ולהביט קדימה למרחק של 6 מטרים. 

כיום יש משקפיים מיוחדים עם עדשות שמסננות קרינת אור כחול ומותאמות לשימוש בסמארטפונים, טאבלטים ומסכי מחשב. זה בעיקר מומלץ לאנשים שמרכיבים משקפי ראייה ביום-יום. כיום במסכים חדשים ישנו מסנן קרינת אור כחול. באופן כללי מומלץ לא להשתמש במסכים ישנים. כמו כן, למי שבאמת מבלה זמן רב מול מסכים, מומלץ להשתמש בטיפות עיניים תחליף לדמעות". 

לסיכום, גם אם אתם מהמכורים למחשב או לטלפון הסלולרי, עשו לעצמכם טובה, וקחו לפעמים הפסקה קלה מהמסך. זה תמיד טוב לחלץ איברים. ואל תשכחו למצמץ.