השימוש במסכות פנים נעשה פופולרי במהלך מגפת הקורונה כאמצעי בקרת בריאות ציבורית ואישית נגד התפשטות המגפה. מחקר חדש של מאוניברסיטת יורק מצא כי הזיהוי של אדם אחר עשוי להיות קשה יותר כאשר אתה עוטה מסכת פנים – גם אם האדם שאתה מסתכל עליו ללא מסכה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחקרים קודמים הראו כי מבוגרים וילדים מתקשים לזהות פרצופים כאשר חלקם מהפנים שלהם עצמם מוסתר על ידי מסכה, כמו אלה שנלבשו במהלך מגיפת הקורונה, וזה לא משתפר עם הזמן. סדרת ניסויים חדשה זו שנערכה ביורק שופכת אור על האופן שבו יכולות תפיסת הפנים משתבשות עבור האדם שעוטה מסכה, ללא קשר אם האדם שהם מסתכלים עליו הוא רעול פנים או ללא מסכה.

"רצינו לחקור את ההשפעה של חבישת מסכה על זיהוי הפנים - משהו שלא נחקר בעבר עד כמה שידוע לנו - כדי לראות כיצד יכולות התפיסה של צופה רעול פנים משתנות ביחס לאחרים", אמר עוזר פרופסור ארז פרויד מהפקולטה לבריאות ביורק, שכתב את המחקר יחד עם הסטודנטים לתואר ראשון ביורק, דניאלה די ג'יאמרינו וכרמל קמילר.

כחלק מהמחקר, נערכו ארבעה ניסויים שונים שכללו 80 משתתפים. לכל אחד מהם הראו פנים ללא מסכה ועם מסכה זמן שהם עצמם עטו מסכה או לא עטו מסכה. התוצאות היו מפתיעות - עטיית מסכה השפיעה על יכולתם של המשתתפים לזהות את פניהם של אחרים. הגורם המכריע לא היה אם על הפנים המוצגות הייתה מסכה או לא, אלא אם המשתתף לבש את המסכה שלו או לא ברגע הזיהוי. 

פרויד אומר שאחד ההסברים יכול להיות שכאשר אנשים לובשים מסכה, הם לרוב חושבים שאחרים לא יכולים לזהות אותם. "מתבוננים רעולי פנים עשויים לחשוב שהפנים שלהם פחות ניתנות לזיהוי וזה עלול להוביל ליכולות מופחתות של עיבוד פנים. זה עשוי להיות קשור לאופן שבו אנשים רואים דברים מנקודות מבט של אנשים אחרים, תהליך שנקרא 'alter centric intrusion'".

סיבה נוספת, לדבריו, יכולה להיות קשורה לגירוי המישוש המתמיד לחלק התחתון של פניו של עוטה המסכה, יצירת תזכורת שאנשים לא יכולים לראות את החלק הזה של הפנים שלהם, וזה עלול לגרום להם להתקשות לזהות אותו. האפקט, לעומת זאת, עבד רק כאשר עוטה מסכה באופן האופייני - כשהוא מכסה את האף והפה.

"גילינו גם שההשפעה של עטית המסכה על הפנים היא ספציפית למצבים שבהם אתה עוטה את המסכה רק על האף והפה", אמר פרויד. "כאשר ביקשנו ממשתתפי המחקר לעטות את מסכת הפנים על המצח, לא מצאנו כל השפעה של עטית המסכה על יכולת תפיסת הפנים". בנוסף, האפקט מתרחש רק עם פרצופים, לא עם עצמים. כאשר המשתתפים התבקשו לזהות דברים כמו תפוז, יכולת הזיהוי שלהם לא הושפעה מעטית מסכה.

"קצת הופתעתי מהתוצאות של המחקר הזה", אמר פרויד. "לא חשבתי שנמצא השפעה כה חזקה של עטית מסכה על יכולות תפיסת הפנים, אבל אני מניח שזו אחת הסיבות שבגללן אנחנו עוסקים במדע".