ההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתה בת 24 שעות שתיערך היום (שני), כמחאה על מקרי האלימות הרבים שמופנים כלפי עובדי מערכת הבריאות. "בימים האחרונים שוב היינו עדים למקרי אלימות חמורים ואכזריים, בהם הוכו קשות רופא ילדים במרכז הרפואי "סורוקה" ורופא נשים אחר במרפאת קהילה ברמלה, על ידי מטופלים אלימים אשר חבטו בהם עד זוב דם ופצעו אותם בפציעות גופניות", נכתב בהודעת ההסתדרות. 

"נשבית את המערכת": צוותי הרפואה בסורוקה שבתו כאות מחאה על האלימות כלפיהם

עוד הוסיפו כי "למרות האלימות הגואה, ולמרות ריבוי מקרי האלימות, אין המעסיקים ואין משרד הבריאות עושים דיי למיגור אותם מקרי אלימות. למרבה הצער לא הוספו דיי מאבטחים להגנה על הצוותים הרפואיים, לא הוחמרה הענישה, לא הוטמעו מערכות דיווח למניעת אירועי האלימות ולא נעשה דבר לשמירה על בטחון הרופאים. במצב שנוצר, לא נותר מנוס אלא לנקוט בשביתה כללית".

מחאה בבית החולים סורוקה נגד האלימות כלפי הצוות הרפואי (צילום: ארנולד נטייב)

השביתה תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ. ביום השביתה יעבדו בתי החולים במתכונת שבת וחג. כמו כן, גם מרפאות החוץ ישבתו. כחלק מהשביתה, תוקם ועדת חריגים מקומית אשר מורכבת ממנהל מחלקת הרדמה (או נציגו) אשר יתפקד כיו"ר הוועדה, נציג חדרי ניתוח וכן נציג הוועד. הוועדה תחליט אילו מקרים חריגים מצדיקים את אי קיום השביתה, במהלך 24 השעות הללו. 

כמו כן, במסגרת השביתה ישבתו הרופאים העובדים בלשכות הבריאות, רופאי ביה"ס, רופאים העובדים במשרדי ממשלה ובמוסדות רפואיים אחרים וכן רופאים הממלאים תפקידים אדמיניסטרטיביים.
 
בנוסף, מוקמת ועדת חריגים עליונה אשר תשמש ערכאת ערר על הוועדה המקומית וכגוף מייעץ במקרים בהם הוועדה המקומית לא תגיע להחלטה. מתן טיפולי IVF ייבחן באופן פרטני על-ידי ועדת החריגים שתדון בכל מקרה לגופו. באין החלטה אחרת של ועדת החריגים, הללו יושבתו.

עם זאת, מנכ"לים, מנהלי בי"ח, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר – לא נכנסים לגדר השביתה. השביתה תכלול את מרפאות הקהילה, לשכות הבריאות ובמשרדי הממשלה. במסגרת השביתה תשבותנה כל מרפאות הקהילה של קופות החולים.

גופים אשר לא יככלו בשביתה: מכוני גסטרו לפעולות שלא ניתן לדחות (להבדיל ממרפאות גסטרו אשר שובתות), טיפולי יום, אונקולוגיה, סקירות מערכות מאוחרות לנשים בהריון וטיפולי IVF. בכל עיר גדולה תפעל מרפאה ראשונית תורנית אחת. כמו כן, בית החולים שיבא תל השומר יפעל כרגיל.