מחסור בוויטמין B12 הוא אחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר, שעלול להשפיע במגוון דרכים על הבריאות הכללית שלנו. לכן, כדאי מאוד לשים לב לסימנים הבאים למחסור בוויטמין B12 וללכת להיבדק בהקדם. 

למה חשוב ללכת להיבדק?

ויטמינים ומינרלים ממלאים תפקיד מכריע בשמירה על הבריאות הכללית שלנו. בין מגוון רחב של חומרים מזינים, ויטמין B12 חיוני ביותר. הוא לא רק עוזר ביצירת תאי דם אדומים ו-DNA, אלא גם תומך במערכת העצבים שלנו ומגביר את בריאות המוח. זו הסיבה שרמות נמוכות של ויטמין B12 עלולות לגרום בהדרגה לסיבוכים. 

פעמים רבות, סימפטומים של מחסור בוויטמין B12 מתפרשים כסימנים של מצבים רפואיים אחרים, רובם שפירים, אבל מחסור לא מאובחן ולא מטופל בוויטמין B12 עלול לגרום לנזק רב יותר. הנה כמה דרכים בהן הגוף שלך מסמן שהגיע הזמן לנקוט בצעדים הדרושים.

כאב ראש

מחסור של ויטמין B12 בגוף יכול להשפיע על תפקודים נוירולוגיים ולהפריע להם. הוויטמין תומך במערכת העצבים המרכזית ומגביר את בריאות המוח, וזו הסיבה שאם הגוף סובל ממחסור בו זה עלול להוביל לתסמינים נוירולוגיים כולל כאבי ראש. 

מחקר משנת 2020 שפורסם בספרייה הלאומית לרפואה (NLM) מצא שכאבי ראש היו התסמין השכיח ביותר של מחסור בוויטמין B12 בגיל ההתבגרות. במחקר אחר שפורסם ב-2019, נמצא שאנשים עם רמות גבוהות של B12 היו פחות מועדים לחלות במיגרנה בהשוואה לאנשים שחסר להם.

בלבול וקשיי ריכוז

סימן נוירולוגי נוסף הקשור לרמות נמוכות של ויטמין B12 כולל קשיי ריכוז, לצד בלבול. על פי מספר מחקרים, מחסור בוויטמין B12 קשור לפגיעה בקוגניציה ובזיכרון. הסיבה לכך היא שהחומר התזונתי חיוני לתפקוד בריא של המוח ושל מערכת העצבים המרכזית, וזו הסיבה שרמות נמוכות עלולות להוביל לבלבול נפשי ושכחה.

עייפות

ויטמין B12 הכרחי ליצירת תאי דם אדומים בריאים. זו הסיבה שכאשר לגוף שלך יש רמות נמוכות של חומר תזונתי חיוני זה, הוא יכול להיכנס למצב של אנמיה מגלובלסטית. אנמיה מגלובלסטית היא הפרעת דם שבה הגוף שלך מתחיל לייצר תאי דם אדומים גדולים באופן חריג. אחד התסמינים השכיחים ביותר למצב זה הוא עייפות - תחושת עייפות מדי או חוסר יכולת לבצע מטלות יומיומיות.

עקצוצים בידיים וברגליים

פרסתזיה או 'סיכות ומחטים' היא אחד מהסימנים המספרים של מחסור בוויטמין B12. זה מתייחס לתחושת צריבה המופיעה לרוב בידיים, בזרועות, ברגליים או ברגליים או יכולה לקרות בכל חלק אחר בגוף. התחושות יכולות להשתנות מצריבה, עקצוץ, גירוד ועד עקצוץ.

עור חיוור או צהבהב

מחסור בוויטמין B12 עלול להוביל לאנמיה, הידועה גם בשם מחסור בקובלמין, מצב המתרחש כאשר הגוף אינו מייצר מספיק תאי דם אדומים בריאים. לכן זה יכול להשפיע על צבע העור שלך. התסמינים כוללים גוון צהוב חיוור שמשתלט על העור שלך.

כיבים בפה

שמעתם על גלוסיטיס? אם לא, זה מצב שמוביל לדלקת בפה ומשאיר את הלשון נפוחה ומודלקת. מצב זה קשור למחסור בוויטמין B12. כפי שצוין, מחסור בוויטמין B12 גורם לאנמיה מגלובלסטית, אשר נקשרה גם עם גלוסיטיס. בזמן שסובלים ממצב זה עלולים להופיע שינויים במראה הלשון, שנראית נפוחה, בשרנית ומודלקת.

חשוב לציין כי כל אחד מהתסמינים, לבד או ביחד, אינם אומרים שבהכרח מדובר במחסור בוויטמין B12. זו הסיבה שביצוע בדיקה הכרחי, כדי לאתר אתץ הבעיה בזמן ולקבל את הטיפול המתאים.