אין כמו מרק מחמם בחורף. היום (שבת) מצוין בישראל יום מרק הבית הלאומי. ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירות בריאות כללית במחוז המרכז, מציינת שלמרק יש שורת יתרונות תזונתיים.

"המרק הוא אחד מהמאכלים המזינים והמחממים האידיאליים במיוחד לתקופת החורף", היא אומרת – "מרקים מכילים ריכוז גבוה של מינרלים, בהם אשלגן ומגנזיום, החשובים ללב ולשלד העצמות".

היא מסבירה שהיתרונות התזונתיים הם כאשר המינרלים מגיעים מהירקות שמכילים אותם, אשר מכילים בין היתר אשלגן, מגנזיום, ברזל וכן ויטמינים שונים, כמו ליקופן וקרוטן שלא מתפרקים בחום ונשמרים.

"המרקים מכילים גם כמות גבוהה של סיבים תזונתיים שכל כך חשובים לתפקוד תקין של מערכת העיכול", הוסיפה ואמרה: "המינרלים בחום לא מתפרקים, הם נמצאים בירקות ותוך כדי הבישול הם יוצאים למים ומכיוון שאת הנוזלים  שותים אין חשש לאבד אותם".

לדבריה, כדי שתהיה ספיגה אידיאלית של המינרלים, כדאי להוסיף למרק כפית שמן קנולה, פשתן או שומשום.

"מרק המבוסס על ירקות מכיל כמובן גם ויטמינים רבים אשר חשובים בין היתר לשמירה על מערכת חיסונית תקינה וחיזוקה", היא מציינת – "חשוב ביותר לבשל עם המרק את כל הירקות עם כמה שיותר צבעים וירקות כמו גזר, קישוא, דלעת, בצל, שורש פטרוזיליה, שמיר ופלפלים, וניתן להסמיך את המרק עם אורז, גריסים, בטטה או תפוחי אדמה. כל סוגי הירקות עשירים בוויטמינים ומינרלים רבים, אנטי אוקסידנטים שהם נוגדי חמצון אשר מסייעים לשמירה על מערכת החיסון ומניעת מחלות ועוד. כמו כן הם מכילים גם  סיבים תזונתיים שונים".

ד"ר אבל ממליצה שכדי לשמר את הוויטמינים כמה שיותר במרק, חשוב לאכול את המרק כמה שיותר סמוך לזמן הכנתו. "עדיף להוסיף את הירקות לאחר רתיחת המים, כך נשמרים הרכיבים התזונתיים של הירקות", הסבירה. "אם מבשלים כמויות יותר גדולות כדאי לחלק למנות ולהקפיא. מה שחשוב במרק הם המינרלים. ישנם גם ויטמינים כגון ביתה קרוטן (מהירקות הכתומים) שלא מתפרקים בחום של הבישול". 

לדבריה, מרקים מעין אלה חשובים, אך לא מהווים תחליף לארוחה. "אם רוצים לאכול מרק שיהווה ארוחה בפני עצמה, יש להוסיף לו, למשל, קוביות טופו (אחרי בישול מושלם של המרק). הטופו יספוג את טעמי המרק, הוא מכיל חלבונים, ברזל וסידן ובהחלט משלים ארוחה".

לסיום ציינה, כי במקביל אפשר להכין מרק בסיר של שלושה ליטרים, להוסיף בזמן הבישול כוס עדשים ירוקות או כתומות עם חצי כוס גריסים או חיטה ולבשל ביחד עם המרק. "גם זה בהחלט יכול להוות ארוחה בפני עצמה. אפשר גם להוסיף למרק כדורי בשר קטנים ולבשלם תוך כדי בישול המרק. ברור שיחד זו ארוחה טעימה ומזינה. מרק כזה הינו מרגיע בתקופת החורף עם אנרגטיקה מחממת, לא מעייף לא מכביד ובהחלט בריא".