מושבי בטיחות לילדים הם כבר חלק מובן מאליו בשגרת הנסיעה ברכב עם ילדים בשנים האחרונות, אולם הורים רבים לא משתמשים במושב המתאים או לא חוגרים את ילדם באופן שבו יהיה מוגן בצורה הטובה ביותר. מושב בטיחות לתינוק, לפעוט או לילד צריך להתאים לגיל, למשקל, לגובה ולצרכים ההתפתחותיים של כל ילד – שעשויים להיות שונים בין ילדים באותו הגיל. על מה חשוב להסתכל כשמדובר בהתקני בטיחות לילדים?

תקנים

חשוב להשתמש במושב בטיחות שמאושר בתקן בינלאומי רשמי (R129,ECER44  (– FMVSS 213. ועל ידי מכון התקנים. תאריך אחרון לשימוש במושב, מצוין  בדרך כלל במדבקה שעל המושב, או בחוברת ההוראות. בהיעדר הנחיה מפורשת, מומלץ להפסיק את השימוש לאחר 10 שנים מתאריך הייצור. במידה שהמושב היה מעורב בתאונה ברכב, ויש ספק באשר לתקינותו, מומלץ לפנות ליצרן הרכב. 

כיוון הושבה

החוק מחייב להסיע תינוקות ופעוטות עד גיל שנה במושב בטיחות, כך שפניהם מופנות נגד כיוון הנסיעה. המלצתנו: להסיע כך פעוטות לפחות עד גיל שנתיים, כיוון שכך מושגת הגנה גבוהה יותר מפני פגיעות ראש צוואר ועמוד השדרה בזמן תאונה.

חגורה

הרצועות הפנימיות של המושב, צריכות להיות מושחלות בחריצים שבגובה כתפי התינוק/פעוט או מתחת לגובה הכתפיים. חשוב לוודא שקצה ראשו של התינוק או הפעוט נמצא לפחות ב- 2.5 ס"מ מתחת לקצה המושב העליון. ישנם מושבי בטיחות המתאימים לנסיעה נגד כיוון הנסיעה בלבד ומושבים דו-כיווניים המאפשרים חגירה עם כיוון הנסיעה וגם נגד כיוון הנסיעה.

כסא תינוק (צילום: דוברות כב''ה מחוז דרום)
כסא תינוק (צילום: דוברות כב''ה מחוז דרום)

פעוטות

עם ההתקדמות בגיל ובשליטה השרירית, ניתן להעביר את הפעוט למושב בטיחות עם כיוון הנסיעה. חשוב לוודא שהקצה העליון של המושב אינו נמוך מקו האוזניים העליון. הרצועות הפנימיות של המושב, בהן חוגרים את הפעוט, צריכות להיות מושחלות בחריצים שבגובה הכתפיים או מעליהן. במדינות רבות החוק מחייב להסיע פעוט במושב בטיחות עד גיל שלוש, ולאחר מכן מאפשר להשתמש במושב מגביה (בוסטר). 

עיגון המושב לרכב וחגירת הפעוט במושב הבטיחות

חשוב לעגן את מושב הבטיחות לפי הוראות יצרן המושב באמצעות חגורות הבטיחות של הרכב או התקני העיגון המחוברים למושב (lower anchors  או isofix). חוברת הוראות מצורפת לכל מושב, והמידע נגיש ברשתות ובסרטוני הדרכה לפי שם המותג והדגם של המושב. יש לבדוק את  הנחיות יצרן הרכב בנוגע למיקום מתאים של מושבי בטיחות, או איסור התקנה של מושב בטיחות במקום מוגדר ברכב. בכל מקרה, אין להתקין מושב בטיחות מול כרית אוויר פעילה.

כלל אצבע לבדיקת תקינות עגינת מושב בטיחות (שאינו מחליף את הוראות היצרן) – יש לבדוק האם ניתן להזיז את המושב מצד לצד כאשר אוחזים באזור התחתון סמוך למקום החיבור לרכב ולוודא שאין אפשרות הזיז את המושב יותר מ- 2.5 ס"מ לכל צד.

אופן החגירה

את הפעוט יש לחגור ברצועות הפנימיות של המושב באופן שהן תהיינה שטוחות ולא מסובבות, והדוקות על גופו, כך שלא ניתן לצבוט אותן באזור הכתף ולהחזיק עודף של הרצועה בין האצבעות. במידה שיש אבזם פלסטיק שמחבר בין שתי הרצועות לאורך – יש למקם אותו בגובה בית השחי.

שינה בזמן נסיעה

פעוטות וילדים נוטים להירדם ולשמוט את ראשם בנסיעה. הורים רבים מוטרדים מכך, ומחפשים פתרון שישמור על הראש זקוף, וימנע מהם את הסחת הדעת במהלך נהיגה. למשל Nap up, שמאושר בתקנים בינלאומיים, מותקן בקלות באמצעות רצועות למרבית מושבי הבטיחות בחלקם העליון, ושומר הראש זקוף באמצעות רצועה קדמית. מבחנים במעבדות מורשות מראים כי מוצר זה מקנה יתרון בעת התנגשות קדמית בהגנה על הראש.

רכב, חורף, גשם (צילום: פלאש 90)
רכב, חורף, גשם (צילום: פלאש 90)

חורף

כשתינוק או פעוט מוסע במושב בטיחות עם רצועות פנימיות חשוב להסיר את המעיל לפני שחוגרם אותו. מעיל מרופד עלול להידחס בזמן תאונה, כך שהרצועות יתרופפו – מה שעלול להעלות את הסיכון בפגיעה ואף לגרום להיזרקות של התינוק/פעוט ממושב הבטיחות.

שלבים

מומלץ להשאיר את התינוק והפעוט כמה שיותר מוגן במושב הבטיחות, ולא למהר 'לעבור שלב', ולהשאירו מוגן במושב בטיחות עם רצועות פנימיות עד שיגיע לגובה ולמשקל המקסימליים, המצוינים בהוראות היצרן. 

בוסטר

ישיבה במושב מגביה, בוסטר מצריכה יכולת ריסון התנהגות, וחשוב שהילד לא יתכופף לפנים וישחרר את החגורה. הנחה רופפת של חגורת הבטיחות עלולה לסכן את הילד בזמן התנגשות, כשהוא עלול להיזרק ברווח שבין החגורה לגופו, או החוצה מהמושב.  מושב מגביה זמין בשוק במצב של מושב נמוך או מושב עם משענת גב קבועה או מתפרקת. מומלץ להעדיף שימוש במושב עם משענת גב.

צרכים מיוחדים

בהתאמה של מושב בטיחות/התקן ריסון לילד עם צרכים מיוחדים, חשוב להתאימו לגובה למשקל ולצרכים ההתפתחותיים ולהתייעץ עם הצוות המטפל. ניתן לפנות לייעוץ למרכז לנסיעה בטוחה לילידם עם צרכים מיוחדים בבית חולים אלין.

* זהר פילבר, מרפאה בעיסוק, OT MSw, ראש תחום טכנולוגיה מסייעת ומנהלת מעי"ן (מרכז עזרים לילדים ונוער) והמרכז לנסיעה בטוחה לילדים עם צרכים מיוחדים בבית חולים אלין. מדריכה מוסמכת לבטיחות ברכה מטעם ארגון Safe Kids העולמי.