אבן פינה הונחה היום (שני) בטקס שהתקיים במרכז הרפואי שיבא בבית החולים לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, והוא קיבל רישיון בית חולים עצמאי לילדים. בטקס נכח ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, מנהל המרכז הרפואי שיבא פרופ' יצחק קרייס וד"ר איתי פסח מנהל בית החולים ספרא לילדים.

בנוסף אליהם, נכחו בטקס ממלא מקום שר הבריאות, מר יואב בן צור; מנהלי מערכת הבריאות וקופות החולים, ראשי ערים ורשויות, מייסדי וותיקי שיבא, הנהלת המרכז הרפואי שיבא, עובדות ועובדי בית החולים לילדים, מכובדים ואורחים נוספים. 

בדברים שנשא ראש הממשלה בטקס, הוא אמר כי "תוספת של בית חולים ממשלתי לילדים היא צעד גדול. מכאן תצא בשורה ברמה הלאומית והבין-לאומית. האפשרות לתת לילדים מסגרת רפואית וחינוכית, בלי לנתק אותם משגרת חייהם, ותוך סיוע לבני משפחותיהם, היא מצווה גדולה שאני בטוח שתוציאו לפועל באופן הכי טוב שיגרום גאווה לכולנו". 

ראש הממשלה פנה לרעיה גלר (15), המטופלת בשיבא כשנה מאז שאובחנה בסרטן העצמות, ואשר הנחתה את הטקס יחד עם ד"ר מיכל גולן-מלכי, רופאה מומחית במחלקת המטואונקולוגיה ילדים בספרא, ואיחל לה רפואה שלמה: "אל תפסיקי להאמין", אמר, "בעצמך, במשפחתך, ברופאים ובצוותים הרפואיים הנפלאים שמסורים לטיפול בך". 

ראש הממשלה נתניהו בהנחת אבן הפינה של בית החולים ספרא לילדים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
ראש הממשלה נתניהו בהנחת אבן הפינה של בית החולים ספרא לילדים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

רעיה, תושבת דרום הגולן, חלקה עם הקהל את האתגרים והקשיים בהתמודדות עם המחלה, וסיפרה בדמעות: "בספרא, אנשי הצוות כולם, עוזרים, תומכים, מעודדים, מחזקים ולא נותנים לאף ילד להישבר. צוותי ספרא, כולם, תמיד איתי ברגעים הכי קשים, ברגישות כל כך רבה, רשת ביטחון חזקה שלא רק עוצרת את הנפילה אלא גם רגישה, נעימה ומחבקת". 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "מבחינתי, אחד האתגרים הגדולים ביותר שלנו, הוא להנגיש את המצוינות של שיבא לכל תושבי המדינה – בפריפריה החברתית והגיאוגרפית גם יחד.  המרכז הרפואי שיבא נחשב בצדק לאחד מבתי החולים הטובים בעולם. יש פה שילוב יוצא דופן של התשתית הרפואית והמכשור המתקדמים ביותר, כוח אדם יוצא דופן באיכותו - וכל זה ברמת יעילות כלכלית מהגבוהות בעולם. לבית החולים הזה יש לב ונשמה. המצוינות והאנושיות נמצאים היום בשיבא בכל מחלקה ומחלקה".  

סימן טוב התייחס לאתגרי מערכת הבריאות בעשור הקרוב, ובהם פיתוח שירותים נוספים מתקדמים בקהילה ומיטות אשפוז, אשפוזי בית והקמת שני בתי חולים כלליים נוספים: "שיבא, על המסורת של האיכות והמצוינות ארוכת השנים שלו, צריך להיות חלק מהדרך שלנו להבטיח שכל אלה יהיו שירותים בפועל שמקבלים אזרחי מדינת ישראל". 

מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' יצחק קרייס, הודה לעובדות ועובדי בית החולים ספרא: "בזכותכם אני יכול להבטיח כי נמשיך להיות מגדלור של תקווה, של שלום ועוגן של אחדות – בכל מצב". 

עוד אמר כי "בית חולים ספרא החדש, כמו שיבא, הוא בית החולים של המדינה. הושטת יד והענקת טיפול רפואי לכל אדם באשר הוא אדם, הן מאבני היסוד שלנו כמדינה, כבני אדם וכבית חולים שנמצא בצמרת בתי החולים הטובים בעולם. כפי שקורה ברגעים אלה ממש, אנו נערכים להושיט יד בהכנת משלחת סיוע לנפגעי רעש האדמה בטורקיה. המרכז הרפואי שיבא ובית החולים ספרא ימשיכו להוביל ולתת מענה לאתגרי מערכת הבריאות". 

ראש הממשלה נתניהו עם רעיה בטקס הנחת אבן הפינה של בית החולים ספרא לילדים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
ראש הממשלה נתניהו עם רעיה בטקס הנחת אבן הפינה של בית החולים ספרא לילדים (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים: "היום ציינו אבן דרך חשובה ומשמעותית עבור רפואת הילדים במדינת ישראל, מתוך ההבנה כי יש צורך בבתי חולים מותאמים לאוכלוסיית הילדים, הנותנים מענה כולל, מתקדם ומבוסס-גנום לכל הצרכים הרפואיים, הרגשיים והנפשיים של הילד ומשפחתו. נמשיך להוביל את רפואת הילדים בישראל ובעולם לשיאים חדשים. ספרא הפך היום לבית חולים עצמאי בזכות העשייה רבת השנים של המייסדים, הרופאות והרופאים, האחים והאחיות וצוות העובדות והעובדים לדורותיהם".  

עוד נשא דברים בטקס נציג קרן ספרא בישראל, יאיר טורנהיים, שאמר כי "בזכות דאגה, חמלה ומסירות נפלאה של הצוות, הפך בית החולים ספרא אבן שואבת למטופלים מכל רחבי הארץ והעולם". 

כמו כן, רגע מרגש במיוחד נרשם כאשר אימו של ד"ר איתי פסח, נירית, הוזמנה לבמה כדי להעניק לו יחד עם ראש הממשלה, מנכ"ל משרד הבריאות ופרופ' קרייס את הרישיון של בית החולים ספרא. בסיום הטקס, שנערך בט"ו בשבט, הניחו ראש הממשלה, מנכ"ל משרד הבריאות, נציג קרן ספרא בארץ וראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות, ד"ר דודו דגן, את אבן הפינה ליד עץ הילדים, שעליו נתלו מילים שנבחרו על ידי צוותי וילדי ספרא ומביעות תקווה לבריאות טובה ולעתיד אופטימי.