"אמצעי החימום הבטיחותיים יותר הם מזגן או רדיאטור", אומרים מומחים במחלקה לחינוך וקידום הבריאות בשירותי בריאות כללית, אשר ממליצים על שורת הנחיות לחימום בטיחותי של הבית לאנשים מבוגרים ולכלל האוכלוסייה.

"אין להפעיל תנור חימום בזמן השינה ולא מומלץ להשתמש בסדין או בשמיכה חשמליים – על מנת לא לגרום להתלקחות", הם מסבירים – "בזמן חימום הבית , יש להשאיר פתח אוורור לכניסת חמצן ולמניעת חנק".

בשירותי בריאות כללית המליצו עוד להרחיק חפצים מתנורי חימום ולדאוג שפתחי האוורור שלהם ישארו פתוחים. "חשוב לשמור על מרחק ישיבה של כמטר לפחות מהתנור . עקב ירידה בתחושה, עלולים שלא להרגיש בהתחממות יתר של העור ולסבול מכוויות כתוצאה מכך", צויין עוד בהמלצות – "יש לבדוק בדיקה תקופתית את תקינותם של אביזרי החימום , הן אלה החשמליים והן אלה המופעלים באמצעות גז, נפט או סולר".

עוד מומלץ להתקין ממסר פחת למניעת התחשמלות. לתשומת ליבם של המעשנים: יש להימנע מעישון במיטה, כדי למנוע סכנת שריפה עקב הרדמות כשהסיגריה בוערת עדיין וכדאי להימנע מעישון בכלל, על מנת לקדם את הבריאות. "גם מומלץ להתקין גלאי עשן בדיקה לגילוי מוקדם של שריפה", ציינו בשירותי בריאות כללית. 

תנור חימום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
תנור חימום, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

בתוך כך, ד"ר רלי אבל, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית מחוז מרכז, מספקת שורת המלצות לתזונה נכונה, מחממת ובריאה לימי החורף הסוערים. "תזונה המתאימה לימים חורפיים אלו עשויה להקל ולחסוך חלק גדול מפגעי העונה כגון שפעת, הצטננות ודלקת בגרון", היא אומרת, "צריכה של מגוון פירות וירקות, צמחי מרפא ותבלינים עוזרת ללא תוספת של קלוריות לחיזוק המערכת החסינות של הגוף, לתחזוקתו, ולשמירה על חומו, זוהי גם העונה המעודפת לירידה במשקל".

לדבריה, תזונה נכונה בתקופת החורף, יכולות לסייע במקביל לחיזוק המערכת החיסונית. עוד היא ממליצה על דג הסלומון, שהוא מקור מצוין לויטמין D, כמוהו גם מקרל פורל דניס לברק מוסר סרדינים, טונה, חלב וביצה.

ירקות ופירות: הירקות והפירות בכלל, ובעיקר בחורף תורמים לגוף ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון, שהנם בעלי חשיבות למניעת תחלואי החורף. רצוי לשלב בחורף ירקות ופירות במגוון של צבעים היות וכל צבע מספק מרכיב פעיל שונה (צהוב, ירוק, כתום, אדום וסגול). ככל שצבעו של הירק או הפרי חזקים יותר, כך גדלה בדרך-כלל עוצמת פעילותו של אותו מרכיב. את פירות החורף והירקות כדאי להגיש בטמפרטורת החדר או כמרק או כתבשיל (ולא בסלטים קרים), אך כדי להימנע מהכנתם ע"י טיגון בשמן.

ד"ר אבל ציינה עוד כי פירות החורף עשירים מאוד בויטמין C, פירות הדר, קיווי, גוייבה, תות-שדה, פלפלים וגמבות. מופלא איך דווקא בחורף מכילים הפירות והירקות ויטמין C ויטמיני A B קרוטן, אשר תפקידם בחיזוק של המערכת החיסונית כדי לתת לגוף יכולת יותר גדולה להתנגדות כנגד וירוסים וחיידקים. ויטמין C מסייע מאוד בספיגת ברזל – חשוב גם בתהליך התקין לשמירת חום הגוף בתנאי מזג-אוויר משתנים.

"ירקות ופירות חורף כתומים כגון דלעת, גזר, דלורית, בטטה, פאפיה העשירים בויטמין A – הקרוטן – שחשיבותו עליונה בשמירה על תקינות הריריות, ראיית לילה ויכולת טובה להתגוננות כנגד מחלות", היא המליצה עוד, "ירקות שורש – סלרי, פטרוזיליה, כוסברה, תפוח-אדמה, בטטה, גזר, סלק – עשירים בוויטמינים ובמיוחד במינרלים".

ירקות (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)
ירקות (צילום: הדס פארוש, פלאש 90)

שמש: מקור טוב לויטמין D – כיוון שבחורף יורדת כמות הויטמין ממקור זה – מומלץ לתגבר את הויטמין ממקורות אחרים שכן הוא בעל חשיבות רבה למשך העצמות בגוף. 

תבלינים מחממים: קינמון, שום, כמון, ציפורן, בצל, אגוז מוסקט הל – חוואייג' – כל אלה הם תבלינים בריאים, טעימים עם מזג חם – ומגינים מפני חיידקים. אפשר לשימם בכמות קטנטנה בתבשילים, בדייסות, בירקות, בבשרים, קציצות ובמרקים.

פחמימות בחורף: קיימת בחורף נטייה לצרוך יותר פחמימות, יש לתת עדיפות לצריכת פחמימות העשירות בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון -לחם – מחיטה מלאה, שיפון שעורה, דייסות משיבולת שועל, סולת, פשתן קטניות (מושרות במים 24 שעות) כגון עדשים, שעועית, אפונה יבשה, דוחן, גרגרי חומוס, פול, פולי סויה מאש – שעועית מונג  וירקות עמילניים כגון גריסי פנינה, חיטה מלאה, תפוחי-אדמה, אורז מלא, בטטה וכוסמת.

"פחמימות אלו משביעות מאוד הודות לתכולת הסיבים הגבוהה שלהן הן משביעות מאוד גם כשאוכלים מהן בכמויות קטנות, ותחושת השובע נשמרת לאורך זמן", היא מסבירה. תוספת קטנה של שומנים: אבוקדו, טחינה, שמן זית, זיתים, אגוזים ושקדים – מהווים מקורות חשובים לאנרגייה, חומצות שומן חיוניות, ויטמיני E ולספיגה של ויטמינים אחרים מסיסי שומן. תוספת קטנה של שמנים אלה חיונית ותורמת להארכת תחושת השובע. רצוי להימנע משימוש במרגרינה ושמנת.

מרק (צילום: אינגאימג')
מרק (צילום: אינגאימג')

המרק המועיל: זוהי הזדמנות להכנת מגוון מרקים המכילים ירקות עמילניים וירקות שורש – עם תבלינים כמו פטרזיליה, שמיר, כוסברה (מי שאוהב) וירקות כרוביים: כרובית כרוב ברוקלי.

מרק עוף או מרק בשר חורפי, מרק דלעת, ירק, בטטה וכו'. אלו מהווים דרך מצויינת להתחלת ארוחה חורפית (בצהריים או בערב). רצוי לכלול מגוון וירקות עם תוספת תבלינים (שום, בצל) ולהגיש בתוספת גריסים, כוסמת, עדשים וכו'. המרק הוא מהווה דרך פשוטה ומהנה להתחמם בימים הקרים. לדבריה, סגולות מרק עוף כבר מזמן אינן בגדר סיפורי סבתא. מצויות היום הוכחות מדעיות על יעילות המרק בטיפול בתחלואי החורף.

פשטידות דלות קלוריות – מומלצות – בעיקר אלו המכילות ירקות בכמות נדיבה – פטרוזיליה שמיר קישואים, בצל, בטטה – בתוספת ביצה – חלביות – בתוספת גבינות רזות. בהכנה מתאימה ללא בצק ובתנור – הם גם דלות קלוריות.אפשר ורצוי לתיתם בערב.

הכנת האוכל בחורף: צורת הכנת המזונות המעודפות בחורף הן בישול אפייה וצלייה.

משקאות חמים: המשקאות החמים המומלצים הם חליטות של תה צמחים ופירות (ללא סוכר) מתובלים בקינמון, לימון, ציפורן – תה ירוק ותה שחור – מחקר שנעשה לאחרונה ביפן הראה ששתיית תה שחור/ירוק  פעמיים ביום מעלה את חסינות הגוף כנגד שפעת החורף – בגלל נוגדי החמצון והפוליפנולים שנמצאים בתה.