אם אתם ממשיכים לדחות את התור אצל רופא השיניים או מקפידים להשאיר את מברשת השיניים יבשה וללא שימוש - בריאות פה לקויה תשפיע לא רק על הפה שלכם. מחקר חדש גילה כי להזנחת בריאות החניכיים והשיניים ישנן השלכות לא רק על הפה, ואף הרבה מעבר אליו.

על פי המחוקר, מבוגרים המועדים גנטית לבעיות בריאות הפה עשויים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להראות סימנים של ירידה בתפקוד המוח מאשר כאלה עם שיניים וחניכיים בריאות.

זהו לא המחקר הראשון שמקשר בין בריאות פה לקויה למצבים בריאותיים חמורים. מחקרים קודמים הראו שמחלות חניכיים, שיניים חסרות, כמו גם הרגלי צחצוח לקויים, מגבירים את הסיכון לשבץ מוחי.

יתר על כן, מדענים מצאו גם שמחלות חניכיים ובעיות אחרות הנוגעות לבריאות הפה קשורות לגורמי סיכון למחלות לב ולמצבים קרדיווסקולריים אחרים כמו לחץ דם גבוה.

המחקר האחרון, שפורסם בכתב העת "JACC: Clinical Electrophysiology", מצא שמחלת חניכיים עלולה להיות גורם סיכון לפרפור פרוזדורים בלב. מדובר במצב בו קצב הלב לא סדיר ולעתים אף מהיר מאוד שעלול להביא לקרישי דם בלב.

מחבר המחקר ד"ר סיפריאן ריבייר אמר: "מה שלא היה ברור הוא אם בריאות פה לקויה משפיעה על בריאות המוח, כלומר המצב התפקודי של מוחו של אדם, שכעת אנו מסוגלים להבין טוב יותר באמצעות כלי הדמיה עצבית כגון הדמיית תהודה מגנטית או MRI.

"לימוד בריאות הפה חשוב במיוחד מכיוון שבריאות פה לקויה מתרחשת לעתים קרובות והוא גורם סיכון שניתן לשנות בקלות - כל אחד יכול לשפר ביעילות את בריאות הפה שלו במינימום זמן והשקעה כספית", הוסיף.

בהסתכלות על 40,000 מבוגרים בריטים שגילם הממוצע הוא 57, ואין להם היסטוריה של שבץ מוחי, צוות המחקר חקר את הקשר הפוטנציאלי בין בריאות הפה והמוח בין 2014 ל-2021.

המשתתפים נבדקו לאיתור 105 וריאנטים גנטיים הידועים כבעלי נטייה לאנשים עם חורים, שיניים תותבות ושיניים חסרות בשלב מאוחר יותר בחיים.

מהמחקר עלה, כי אלה שנטו מבחינה גנטית לבריאות פה לקויה היו בסיכון גבוה יותר למחלה מוחית שקטה. לפי המחקר, בריאות פה לקויה עלולה להוביל למורסות מוחיות.

במחקר נבדקו סימנים לבריאות מוח לקויה באמצעות תמונות MRI שהראו נזק מצטבר בחומר הלבן של המוח, שעלול לפגוע בזיכרון, בשיווי המשקל ובניידות.

החוקרים בדקו גם את הנזק המיקרו-סטרוקטורלי, שמתאר את השינוי בהשוואה לסריקת מוח רגילה של מבוגר בריא בגיל דומה.

הממצאים הצביעו על כך שאלו שהיו בעלי נטייה גנטית לחורים בשיניים, כאלה שהיו חסרות להם שיניים או בעלי שיניים תותבות, היו בסיכון גבוה יותר למחלה שקטה של ​​כלי דם במוח - קבוצה של מצבים, מחלות והפרעות המכוונות לכלי הדם ואספקת הדם למוח.

עם זאת, לדברי ד"ר ריבייר, "המחקר הוא ראשוני ויש לאסוף ראיות נוספות באמצעות ניסויים קליניים כדי לאשר ששיפור בריאות הפה בקרב האוכלוסייה ישליך על בריאות המוח.