משקה תה חם הולך יד ביד עם מזג האוויר החורפי שהגיע סוף סוף גם אלינו, וזה בדיוק הזמן לשבור מיתוסים ולענות על כל השאלות: איזה תה כדאי לשתות, למה חשוב לשים לב ומדוע כדאי לוותר על החלב. 
  
התה פופולרי מאוד במדינות רבות בעולם, שם יש סוגים רבים שלו, כמו שחור, אדום, ירוק וצהוב, למרות שכולם מתקבלים מצמח בודד, Camellia sinensis. ההבדל טמון בעיבוד העלים וכן במידת החמצון לה הם נתונים.

לתה מספר רב של יתרונות בריאותיים, אך הוספת חלב וקוביית סוכר כדי להפוך אותו לטעים יותר עשויה להפחית את היתרונות התזונתיים שלו במידה מסוימת. מחקרים מדעיים מעדיפים תה ירוק על פני תה עם חלב מהסיבות הבאות:

1. נוגדי חמצון
לקטצ'ינים, המרכיב העיקרי בתה, יש תכונות נוגדות חמצון מוכחות. תה ירוק מכיל קטכינים המסייעים לגוף להישאר בריא על ידי הגנה מפני רדיקלים חופשיים האחראים למחלות והזדקנות. אבל הגוף לא מקבל הרבה נוגדי חמצון בשתיית תה שחור עם חלב, כי חלב מונע מתאי הגוף לספוג נוגדי חמצון.

2. קפאין
תה מכיל כמות טובה של קפאין, שנמצא יותר בתה חלב מאשר בתה ירוק, מכיוון שהוא נרקח בדרך כלל באמצעות תה שחור, המכיל יותר קפאין. לכן, כדאי להיזהר ששתיית מספר כוסות תה שחור עם חלב עלולה להוביל לעלייה בלחץ הדם ולדופק מואץ. המנה המומלצת לאדם לא תעלה על אחת עד שתי כוסות ביום.

3. פלואוריד
אתה יכול לקבל כמות טובה של פלואוריד על ידי צריכת תה ירוק.

פלואוריד שימושי בהגברת חוזק העצם ושמירה על בריאות השיניים מבלי להזדקק לתוספי מזון. אבל בזמן הוספת חלב לתה הפחיתו את ההשפעה הזו מכיוון שמספר הפלואורידים נמוך משמעותית.

תה ירוק (צילום: אינג'אימג')
תה ירוק (צילום: אינג'אימג')

יתרונות בריאותיים

מחקרים רבים הוכיחו כמה מהיתרונות הבריאותיים של שתיית תה ירוק בהשוואה לסוגי תה אחרים:

1. משפר את בריאות הלב
תה ירוק מכיל כמות טובה של תרכובות EGCG (epigallocatechin gallate) השומרות על רירית כלי הדם ומפחיתות מתח וחרדה. מומחים ממליצים לא להוסיף חלב לתה ירוק כדי להבטיח ספיגה טובה יותר של נוגדי חמצון.

2. תכונות ניקוי רעלים
ניתן לסלק את כל הרעלים מהגוף הודות לתה ירוק שכן הוא מקדם את הוצאת הרעלים, מחזק את חסינות הגוף ומשפר את בריאות העור.

3. לרדת במשקל
נוגדי החמצון שבתה הירוק עוזרים לשפר את חילוף החומרים. לפיכך, הוא תורם אוטומטית לירידה במשקל בשילוב עם תזונה בריאה ופעילות גופנית מאוזנת.

תה ירוק (צילום: אינגאימג')
תה ירוק (צילום: אינגאימג')

היזהרו מהוספת חלב

חלב הוא בהחלט מזון מלא, אך הוספתו לתה השחור אינה מעניקה תועלת בריאותית כלשהי, להיפך, הוספת חלב לתה שחור או ירוק כאחד יכולה להפחית את עוצמת התכונות הבסיסיות של המשקה. לכן, מומחים ממליצים לצרוך תה בצורתו הגולמית על ידי החדרתו במים חמים ללא תוספים כדי להגביר את רמות האנרגיה.

אפשר להוסיף טיפת לימון במקום חלב לשיפור הטעם. מומחים מזהירים כי תה עם חלב מכיל קלוריות נוספות, בניגוד לתה ירוק, שעוזר לרדת במשקל.