אכילת "סוכר חופשי", הידוע גם כ"סוכרים מוספים", עלולה להגביר את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, כך מצא מחקר חדש.

אך ראשית, מהו "סוכר חופשי"? סוכרים חופשיים הם אלו המוספים במהלך עיבוד המזון; ומופיעים באופן טבעי בסירופים, דבש, מיץ פירות, מיץ ירקות, פירה, משחות ומוצרים דומים שבהם המבנה התאי של המזון התפרק, על פי מינהל המזון והתרופות של ארצות הברית. הם אינם כוללים סוכרים המופיעים באופן טבעי במוצרי חלב או פירות וירקות שלמים מבחינה מבנית.

מחקרים קודמים דיווחו כי הקשר בין צריכת פחמימות למחלות לב וכלי דם עשוי להיות תלוי באיכות, ולא בכמות, של הפחמימות הנצרכות, על פי המחקר החדש שפורסם ביום שני בכתב העת BMC Medicine. כדי לבדוק את התיאוריה הזו, המחברים שמאחורי המחקר האחרון העריכו נתוני תזונה ובריאות של יותר מ-110,000 אנשים שהשתתפו בביובנק הבריטי, מחקר עוקבה שאסף נתונים בין השנים 2006 ל-2010 מיותר מ-503,000 מבוגרים המבוססים בבריטניה.

אנשים שנכללו במחקר החדש השתתפו בשניים עד חמש הערכות תזונתיות מקוונות של 24 שעות, תוך רישום צריכת המזון והמשקאות שלהם מספר פעמים בכל תקופה של 24 שעות. לאחר למעלה מ-9 שנים של מעקב, החוקרים גילו שצריכת פחמימות כוללת לא קשורה למחלות לב וכלי דם. אך כאשר הם ניתחו כיצד התוצאות שונות בהתאם לסוגים ומקורות הפחמימות הנאכלים, הם גילו שצריכת סוכר חופשית גבוהה יותר קשורה לסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם ולהיקף מותניים גדול יותר.