בשנים האחרונות, אנו עדים לגידול בשירותי רפואה מבוססי AI, אשר מוטמעים במערכות שירותי רפואה, דוגמת בתי חולים ומכוני טיפול. כתוצאה מכך, חלים שינויים מסיביים בשירותי בריאות וטיפול ראשוני, המוענקים לחולים בישראל, כאשר בין היתר יישומי רפואה מבוססי בינה מלאכותית מסייעים לרופאים בזיהוי ואבחנת מחלות, בייעוץ רפואי, קבלת החלטות קליניות ובדיוק באבחון.

זינוק משמעותי בשימוש בשירותי רפואה דיגיטליים נרשם בימי הקורונה, כאשר היה צורך בצמצום הגעה פיזית של מטופלים. מחקר חדש של ד"ר הילה חלוץ בן-גל, מרצה בכירה ב'אפקה' - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב ואפרת קדוש, סטודנטית במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת תל אביב, בודק - מה משפיע על מוכנות המטופלים להשתמש בשירותי רפואה מבוססי בינה מלאכותית. 

"רצינו לבדוק מה אופן השימוש שעושים מבוטחי קופות חולים באפליקציות מבוססות בינה מלאכותית בשירותי רפואה ראשונית, דוגמת פנייה לרופא המשפחה. ייחודיות המחקר שלנו הוא, שבזמן שיש הרבה מחקרים שעוסקים באפליקציות הרפואיות עצמם, זיהינו שקיים מחסור במידע אודות מה שקורה בצד השני של האפליקציה - בצד של המטופלים עצמם",  ציינה ד"ר חלוץ בן-גל.

הוא הוסיפה כי "המחקר מצא שדווקא בעלי השכלה גבוהה עם מודעות בריאותית גבוהה יותר - היו "חשדניים" יותר כלפי טכנולוגיות של רפואה דיגיטלית המשלבות בינה מלאכותית, זאת לעומת חסרי השכלה אשר אימצו את הטכנולוגיה בצורה מוגברת יותר".

בנוסף נמצא במחקר קשר בין רמת השכלה גבוהה למודעות בריאותית גבוהה יותר. עם זאת, אלו ה"מודעים לבריאותם" אינם נוטים להשתמש יותר בטכנולוגית AI, ומעדיפים את הביקור הפיזי אצל הרופא/ה. כאמור, למרות מה שהיינו מצפים, מאפיינים סוציו-דמוגרפיים כגון - גיל, מגדר ומיקום גאוגרפי לא בהכרח מנבאים אימוץ טוב יותר של טכנולוגיות AI ברפואה.

משיבים רבים העידו במחקר כי יאמצו שימוש בטכנולוגית AI בשירותי רפואה ראשונית, רק במידה והשימוש בהם יספק שירות מקצועי, ישמור על פרטיותם ולא יפחית את רמת השירות שהם מקבלים מקופת החולים שלהם כיום. זאת ועוד, מי שכבר ביצעו מספר גבוה יותר של ביקורים אצל רופא המשפחה (ויש להם היכרות מוקדמת טובה יותר איתו), נוטים יותר לשימוש בטכנולוגיה. המשמעות היא, שהיכרות מוקדמת טובה עם רופא או רופאה בני-אנוש, עשויים להגביר את האמון בטיפול הרפואי.

ד"ר חלוץ בן-גל סיכמה: "הדרך להתגבר גם על החשש מחוסר אמון וכן מאוטומציה מוגברת, היא מעורבות של רופא/ה בתהליך. 'מסע המטופלים', מה שאנו קוראים לו PATIENT JOURNEY, צריך להיות משולב עם רופאים בני אנוש: אולי להפוך את הסדר – שדווקא השיחה הראשונה תהיה עם רופא, ורק אז תהיה הפניה לאפליקציה, או שתהיה אינטראקציה קצרה בנקודת זמן אסטרטגית במסע הזה – אפילו בווידאו – עם רופאים בשר ודם".