מקפידים לנקות כל יום את המטבח בבית? אוהבים סביבת בישול נקייה? יש לנו בשורה רעה בשבילכם: המטבח שלכם כנראה לא נקי מספיק - וזה הפריט הכי מלוכלך בו.

במסגרת מחקר חדש, שירות בטיחות המזון והפיקוח של משרד החקלאות האמריקאי בדק את הזיהומים במטבחים ב-371 בתים שונים, בעוד שהאנשים שאירחו אותם בביתם היו בטוחים כי הם בודקים מתכונים חדשים.

המחקר הוכיח כי בישול בטמפרטורות בטוחות והיגיינה אישית הם הגורמים העיקריים להתפשטות זיהומי נורובירוס, הפטיטיס A ושיגלה. מדענים גילו כי על משטחים ופריטים רבים במטבח, בהם אנחנו משתמשים כדי לבשל ולהכין אוכל, מכילים מיקרואורגניזמים רבים. בהם נמצאים ידיות סכינים, קרש חיתוך, מחבת וידיות של כלים חשמליים, פנים הכיור, ידית הברז, מתקן הסבון, ידית המקרר ומכסה סל האשפה.

ההפתעה

דבר אחד שהפתיע רבים, היה שהזיהומים הגיע אל צנצנות התבלינים, שהחוקרים ראו בהן חריגה בלתי צפויה. תוצאת המחקר הצביעה על כך שצנצנות תבלינים הן לא רק המשטחים המזוהמים ביותר במטבח, אלא גם המזוהמות ביותר, יותר מהמכסה של פח האשפה, או הסכין, או אפילו הכיור.

צנצנות תבלינים (צילום: אינגאימג')
צנצנות תבלינים (צילום: אינגאימג')

המחקר הגיע למסקנה שצרכנים לא בהכרח ישקלו לנגב או לטהר מיכלי תבלינים לאחר הבישול, מכיוון שהם בדרך כלל אינם ממוקדים בסיכון הגבוה לזיהומים מפריטים אלו. נציין כי המחקר הדגיש את הצורך לנקות את צנצנות תבלינים בכל פעם שאנו נוגעים בבשר נא, מכיוון שייתכן שיש שם חיידקים ופטריות.