מחקר חדש בארצות הברית מצא ממצאים מדאיגים בקשר בין הממתיק אריתריטול לקרישת דם, שבץ, התקף לב ומוות. על פי המחקר, אנשים בעלי סיכון לחלות במחלות לב וסוכרת נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחוות התקף לב או שבץ במידה ויהיה בדמם כמות גבוהה של אריתריטול בדם.

מחקרים נוספים גילו שנראה כי אריתריטול גורם לטסיות הדם להקריש בקלות רבה יותר. קרישים אלו יכולים להתנתק ולנוע אל הלב, לעורר התקף לב, או למוח ולעורר שבץ. "מידת הסיכון לא קטנה, אם רמת האריתריטול בדם תהיה ברף העליון של ה-25%, יש סיכון גבוה לחוות התקף לב ושבץ מוחי", ציין מחבר המחקר, ד"ר סטנלי הייזן, בריאיון ל-CNN. 

"הגילוי של הקשר בין אריתריטול למחלות לב וכלי דם הוא מקרי לחלוטין. לא ציפינו לזה ואפילו לא חיפשנו את זה", ציין והוסיף כי למחקר הייתה מטרה פשוטה: למצוא כימיקלים או תרכובות לא ידועות בדמו של אדם שעשויות לחזות את הסיכון שלו להתקף לב, שבץ או מוות בשלוש השנים הבאות. לשם כך, הצוות ניתח 1,157 דגימות דם בקרב אנשים בסיכון למחלות לב בין השנים 2004-2011.

"מצאנו את החומר הזה שנראה שיש לו תפקיד גדול, אבל לא ידענו מה זה, ואז גילינו שזה אריתריטול. גוף האדם מייצר אריתריטול באופן טבעי, אך בכמויות נמוכות מאוד", הוסיף. כדי לאשר את הממצאים, צוות המחקר בדק אצווה נוספת של דגימות דם מלמעלה מ-2,100 אנשים בארצות הברית ו-833 דגימות נוספות שנאספו על ידי עמיתים באירופה עד שנת 2018. כשלושה רבעים מהמשתתפים בכל שלוש האוכלוסיות סבלו ממחלה כלילית או לחץ דם, וכחמישית סבלה מסוכרת. יותר ממחציתם היו גברים ובשנות ה-60 וה-70 לחייהם.

"עבור אנשים שנמצאים בסיכון לקרישת דם, התקף לב ושבץ - כמו אנשים עם מחלת לב קיימת או אנשים עם סוכרת - אני חושב שיש כאן מספיק נתונים כדי לומר להתרחק מאריתריטול עד שיבוצעו מחקרים נוספים", אמר ד"ר הייזן.

עם זאת, חוקרים באוניברסיטת RMIT בויקטוריה שבאוסטרליה טענו כי "הם מצאו קשר בין אריתריטול לסיכון לקרישת דם, אבל לא הוכחה מוחלטת שקיים קשר כזה. כל סיכונים אפשריים (שעדיין לא הוכחו) של עודף אריתריטול יצטרכו להיות מאוזנים מול הסיכונים הבריאותיים האמיתיים של צריכה עודפת של גלוקוז".

אריתריטול משמש בין היתר כממתיק תזונתי ותוסף מזון. המינון היומי המומלץ לאריתריטול הוא עד 70 גרם (15 כפיות). במקרים של רגישות גבוהה לאריתריטול, ייתכנו יציאות רכות, שלשולים ונפיחות, גם בצריכה במסגרת המינון היומי המותר. מינון של מעל 50 גרם (10 כפיות) בנטילה אחת עלול לגרום לבחילה וקירקורי בטן. במקרים נדירים עלולה להופיע סרפדת אלרגית.