הכתבה נכתבה בשיתוף ד"ר ספי פורת

מקובל להגיד שהחיוך הוא "תעודת הזהות" שלנו והדבר הראשון שמבחינים בו כשפוגשים בנו לראשונה, שהרי ברור  שקל יותר לחייך כשאנחנו שלמים עם מראה השיניים שלנו, ועם ביטחון רב יותר. 

לצד ההיבט האסתטי, למראה החיוך יש השפעה מפתיעה גם על הבריאות. שיניים ישרות ומסודרות מאפשרות לשמור על היגיינת הפה בקלות רבה יותר, מכיוון שהן מקשות על שאריות המזון להיתקע ביניהן ולגרום לבעיות כמו עששת, הצטברות של אבנית ומחלות חניכיים.

כיום, רבים מבינים שאפשר וחשוב ליישר את השיניים ולתקן פגמים שונים באסתטיקה של חלל הפה גם בגיל מבוגר - אך לא תמיד פשוט להבין מהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת. האם ה"גשר" הקלאסי עדיף, או שהשיטות המתקדמות והשקופות עדיפות? אלו כל הדרכים שיאפשרו לכם להשיג חיוך יפה ובריא יותר בכל גיל - תוך התאמה מיטבית לצרכים, לרצונות וגם, חשוב לא פחות, לתקציב שלכם: 

יישור שיניים עם סמכים
זוהי השיטה המסורתית והמוכרת ביותר ליישור שיניים. אם השם הזה לא אומר לכם כלום, אתם בטח מכירים אותה בשמות אחרים כמו "קוביות" או "גשר'". זהו טיפול יעיל ביותר לתיקון מגוון רחב של בעיות אורתודונטיות והוא מוכר בעולם הרפואה כבר עשרות שנים, אם כי עם הזמן, השיטה עברה שינויים ושכלולים רבים, אשר מאפשרים להשיג תוצאות טובות יותר, בפרק זמן קצר יותר מבעבר.  

אחת השיטות המתקדמות לטיפול מהסוג הזה נעשית באמצעות סמכים מסוג Self ligating, אשר מייתרים את הצורך בגומיות על הסמכים, מקטינות חיכוך, ומאפשרים הגיינה טובה יותר. אם תרצו, תוכלו גם להשתמש בסמכים מחומר שקוף או מחרסינה, אשר אמנם יקירם מעט יותר, אך פחות בולטים לעין ומאפשרים לשפר את האסתטיקה של החיוך בזמן הטיפול.

יישור שיניים פנימי (לינגואלי)
גם השיטה הזאת מתבססת על שימוש בסמכים המוכרים (ה"גשר"), אך בצורה קצת אחרת. את הסמכים האלו ניתן להתקין בחלקה הפנימי של השן, כך שיהיה קשה מאוד להבחין בהם כשמסתכלים עליכם. לטיפול בשיטה הזאת יש יתרון מרכזי ברור – שיפור האסתטיקה של החיוך לאורך הטיפול. עם זאת, חלק מהמטופלים יתקשו יותר להסתגל לסמכים האלו, בגלל בליטות וזיזים שיכולים להציק ולגרות את הלשון.

בנוסף, מטבע הדברים מדובר בשיטה יקרה יותר בהשוואה לטיפול בסמכים "קלאסיים" וגם, במקרים מסוימים, בהשוואה לשיטה נוספת שנציג מיד.

יישור שיניים שקוף בשיטת Invisalign
השיטה הזאת הפכה מבוקשת ביותר בארץ בעולם בעיקר בזכות העובדה שטכנולוגית Invisalign (אינויזליין) מאפשרת ליישר את השיניים ללא ה"גשר" שיכול לפעמים להרתיע את המטופלים, בטח בגיל מבוגר.

בדרך זו, יישור השיניים מתבצע באמצעות קשתיות שקופות (או "פלטות" כפי שרבים מכנים זאת). הקשתיות עשויות מחומר דק, שקוף וקל שנקרא פולימר – וקשה מאוד להבחין בהן בזמן השימוש. בנוסף, הטיפול אינו כולל "קוביות" ברזל וחוטים, שיכולים להיות מאוד מטרידים ולא נוחים בזמן הטיפול.

הקשתיות האלו ניתנות להסרה בקלות בזמן שאוכלים או שותים. בנוסף, ניתן להסיר אותן בעת צחצוח השיניים וגם לנקות אותן בקלות. בדרך זו, ניתן לטפל כמעט בכל  ליקויי הסגר - כמו שיניים בולטות, עקומות או מסובבות, וכן לסגור רווחים בין השיניים או לרווח בין שיניים צפופות.

אינויזליין, נדגיש, זו שיטה שאושרה על ידי ה-FDA ויותר משישה מיליון אנשים ברחבי העולם כבר טופלו בה בהצלחה. בישראל, ד"ר ספי פורת, הוא אחד הרופאים הראשונים בארץ שהוסמכו להשתמש בה, כבר סייע למאות מטופלים להשיג תוצאות טובות באמצעותה.

איך אפשר לדעת איזו שיטה מתאימה לי?
כמו כל החלטה שמקבלים בחיים, גם בהחלטה על יישור שיניים שוקלים היבטים שונים כמו עלות מול תועלת, נוחות, אסתטיקה וגם, כמובן, מידת ההתאמה והיעילות של הטיפולים השונים למצב הספציפי של כל מטופל. בהקשר הזה, מטבע הדברים, לא ניתן לספק המלצה גורפת שתתאים לכולם.

כדי להבין איזה טיפול ישיג את התוצאות הטובות ביותר בשבילכם, קודם כל חשוב לבצע בדיקה מקיפה של רופא שיניים בעל נסיון ביישור שיניים למבוגרים. בבדיקה הזאת בוחנים נתונים רבים, לרבות היסטוריה רפואית ודנטלית, צילומי רנטגן של מבנה הפנים והשיניים וכן בדיקה קלינית. כל אלו מסייעים לגבש את ההמלצה לטיפול המתאים ביותר וגם יאפשרו לעקוב אחר קצב ההתקדמות בהמשך.

כמה זמן נמשך הטיפול ובמה זה תלוי?
גם משך הטיפול ליישור השיניים הוא כמובן אינדיבידואלי ומושפע מגורמים רבים. באופן כללי, הטיפול ברוב המקרים נמשך לרוב  בסביבות שנה - שנה וחצי, כשבמקרים מורכבים יותר הזמן ארוך יותר,  ובמקרים קלים - פחות. משך הטיפול, נדגיש, מושפע גם ממידת הרצינות והמחויבות של המטופל לתהליך. ככל שמקפידים להגיע לביקורות במועדים שנקבעו, להשתמש באביזרי היישור בהתאם להנחיות ולמלא אחר המלצות הרופאים– כך ניתן יהיה לשפר את סיכויי ההצלחה ולעיתים אף לקצר את התהליך. בכל תקופת הטיפול, מומלץ להקפיד אפילו יותר מהרגיל על היגיינת הפה – לרבות צחצוח שיניים, ניקוי האביזרים השונים וגם ביצוע ניקוי עמוק אצל שיננית בהתאם להמלצת הרופא.

האם אפשר לשפר את מראה החיוך גם ללא יישור שיניים?
במקרים מסוימים, ניתן להחליף את הטיפול ליישור השיניים בציפוי חרסינה. הטיפול הזה מסייע להתמודד עם בעיות קלות באסתטיקה של החיוך, אבל רק במקרים שבהם השיניים אינן עקומות, מסובבות או בולטות מדי. בחלק מהמקרים, ייתכן כי הטיפול האידאלי יכלול שילוב בין שני המרכיבים האלו – גם יישור שיניים בדרכים שהזכרנו כאן וגם טיפול משלים באמצעות ציפוי חרסינה לשיפור האסתטיקה והתוצאה הסופית.

בכל מקרה, חשוב לזכור כי ניתן ליישר שיניים בכל גיל, והוא תהליך שישפיע מאוד על מראה החיוך ובריאות חלל הפה למשך כל החיים. לכן, כדאי לוודא שיוצאים למסע הזה בליווי רופאים מקצועיים שאתם יכולים לסמוך עליהם ושימצאו ביחד איתכם את הפתרונות הטובים, היעילים והמשתלמים ביותר בכל שלב לאורך הדרך. 

ד"ר ספי פורת הוא רופא שיניים בעל נסיון רב ברפואת שיניים אסתטית, מנהל מרפאת שיניים בכפר סבא. למידע נוסף, תשובות לשאלות ותמונות מטופלים לפני ואחרי, בקרו באתר הבית של ד"ר פורת >>

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.

הכתבה נכתבה בשיתוף ד"ר ספי פורת