מומחי מערך הגסטרו-כירורגי בשערי צדק ביצעו אתמול (שני) לראשונה בישראל פעולה אנדוסקופית חדשנית שצפויה לסייע למטופלים הסובלים מצרבת ותייתר את הצורך בניתוח. הטיפול החדשני נחקר ומאושר על ידי ה-FDA, ואף נכנס לאחרונה לקווים המנחים לטיפול בריפלוקס על ידי ה-American College of Gastroenterology.

הפעולה האנדוסקופית החדשנית בשם TIF, שבוצעה על ידי מומחי המערך במרכז הרפואי שערי צדק, בראשות פרופ' ערן גולדין, תחליף את הניתוח שכרוך בהחלמה ממושכת ותאפשר חזרה מהירה לשגרה ללא חתכים תוך 24 שעות. את הפעולה ביצע ד"ר דן ליבובסקי, מנהל השירות לנוירוגסטרואנטרולוגיה בשערי צדק, בתמיכה של חברת EndogastricSolutions שפיתחה את הטיפול, וחברת מדהוט, היבואן בישראל.
 
ריפלוקס נמנית בין המחלות השכיחות בעולם המערבי ובישראל כאשר התסמין העיקרי הינו צרבת. גורמי הסיכון לריפלוקס הם השמנה, עישון ושתיית אלכוהול. בסקירה שיטתית של 15 מחקרים אפידמיולוגיים, נמצאה כי השכיחות של מחלת ריפלוקס הינה 10%-20% מהאוכלוסייה בעולם המערבי, ובישראל מדובר בעשרות אחוזים של מטופלים הסובלים מתופעה זו לפחות פעם בשנה.

צרבת (צילום: FREEPIK)
צרבת (צילום: FREEPIK)

 
לדברי ד״ר ליבובסקי, כיום בישראל מוצעים שני סוגי טיפולים בריפלוקס. הראשון, טיפול תרופתי נפוץ נגד צרבת, שמפחית את רמת החומציות של הנוזל שעולה מהקיבה לוושט. לעיתים תרופות אלו כרוכות בתופעות לוואי שונות שעלולות לפגוע בתפקוד היומיומי. בנוסף, ממשיך לעלות נוזל מהקיבה לוושט אשר יכול לגרום לתסמינים ופוגע באיכות החיים.
 
הטיפול השני הוא ניתוח מורכב, בו המנתח עושה שימוש בחלק העליון של הקיבה סביב הוושט כדי לשחזר את השסתום שאינו עובד באופן תקין, ותיקון הבקע בסרעפת, במידה וקיים. בין שני הטיפולים הללו יש קבוצה של אנשים ש"לא מספיק חולים" כדי להצדיק ניתוח מצד אחד, ושהטיפול התרופתי אינו נותן מענה מספק או שאינם מעוניינים בנטילת תרופות למשל כל חייהם. כך, ממשיכים אנשים אלה לסבול מסימפטומים ותופעות לוואי מתמשכות. בעולם החלו בניסיונות שונים לפיתוח טיפולים אנדוסקופיים חדשניים ומגוונים, והטיפול המוביל כיום בעולם שנכנס לאחרונה לקווים המנחים לטיפול בריפלוקס על ידי American College of Gastroenterology הוא טיפול שנקרא (TIF) שנמצא יעיל ובטיחותי ביותר.
 
״ריפלוקס הוא מצב של כשל בסוגר הוושטי שגורם לעלייה של תוכן מהקיבה לוושט. התוכן חומצי, גורם לתסמינים שונים ובהם הצרבת הנפוצה ביותר. תסמינים נוספים הם התמודדות עם עליה של מזון עד הגרון, כאבים בחזה בין היתר. במקרים מסוימים ריפלוקס עלול להוביל לסיבוכים קשים שכוללים דלקת בוושט, היצרות, שינויים טרום ממאירים וגם ממאירות של הוושט", הסביר ד״ר ליבובסקי.
 
״בטיפול אנו מבצעים שחזור של שסתום הוושט באנדוסקופיה רגילה דרך הפה ללא חתכים. הטיפול אורך כשעה וכרוך באשפוז למשך יממה בלבד, לצורך השגחה. המטופל יכול לחזור לעבודה ולחיי השגרה בתוך זמן קצר. התיקון מונע סיבוכים, מטפל בתסמינים, יכול למנוע סרטן וושט ואת הצורך ליטול תרופות לכל החיים. משך ההחלמה מהטיפול החדשני קצר משמעותית מהטיפול הניתוחי וכרוך בתופעות לוואי קלות בלבד כגון כאבים באזור הטיפול למשך כמה ימים בלבד".

"מבין שלל הפיתוחים האנדוסקופים שקיימים היום בעולם לטיפול בריפלוקס, TIF הוא הטיפול שנחקר הכי הרבה עם תוצאות טובות, כאשר 80% מהמטופלים שעברו את הפרוצדורה מדווחים לאחר 7-8 שנים על שיפור באיכות חייהם״. מסביר ד"ר ליבובסקי. "הודות לתוצאות משביעות הרצון טיפול זה נכנס לקווים המנחים של טיפול בריפלוקס, מכיוון שמדובר בתופעה שכיחה עם פגיעה משמעותית באיכות החיים של מטופלים רבים, החלטנו להביא את השיטה הזו לארץ".

"המטופל הראשון, מ' בן 46 מירושלים שסבל במשך למעלה מעשור מריפלוקס שהוביל לצרבות, לצרידות ולפגיעה מתמשכתבאיכות חייו. מ' תלוי לחלוטין בתרופות נוגדות חומצה שלמרבה הצער סייעו באופן חלקי בלבד. אנו מקווים שהטיפול יסייע למ׳ ולמאות מטופלים נוספים ברחבי הארץ וגאים להיות המרכז הרפואי הראשון בארץ לאמץ גישות חדשניות כזו על מנת לשפר את איכות חייהם מטופלינו״.