משרד הבריאות הודיע היום (שני) כי סוכם על מתווה קיצור תורנויות לרופאים ורופאות בהתמחות כאשר התכנית מבוססת על ההיתר האחרון שנחתם באוגוסט 2022. במקביל לכך, ובהתאם לדוח מנדלוביץ', המשרד מקדם מספר מהלכים להקלה על עבודת המתמחים ולחיזוק הפריפריה, זאת בתיאום עם כלל משרדי הממשלה. 

במסגרת ההסכמות בין משרדי הממשלה הוחלט על שינוי מתווה קיצור התורנויות למתכונת 19:2, שמשמעותו כי המתמחים יגיעו לעבודתם ביום התורנות בשעה 13:00. ההיתר מבוסס על דוח מנדלוביץ' שפורסם בדיוק לפני שנה כאשר כל העקרונות מהדוח שהוטמעו בהיתר נותרו זהים:

  • התחלת המתווה בספטמבר 2023 כמתוכנן.
  • קיצור במרבית המחלקות בעשרת בתי החולים בפריפריה ובכלל זה: מיון, פנימית, ילדים, גריאטריה, אונקולוגיה, הדמיה ועוד.
  • פריפריה תחילה - הקיצור מתחיל בעשרת בתי החולים בפריפריה מתוך רצון לחזק את הפריפריה כך שתנתן לה עדיפות על המרכז במשיכת כוח אדם איכותי. התחלה במקביל במרכז היתה מובילה לקריסת הפריפריה בשל משיכת מתמחים למרכז על חשבון הפריפריה.
  • יישום הדרגתי כמתוכנן בשלוש פעימות – בכדי לתת זמן לבתי החולים לגייס ולהכשיר את המתמחים לקראת הקיצור יתחיל קיצור התורנויות בספטמבר במחלקות פנימית, מיון וגריאטריה, ואז בשתי פעימות נוספות. מרץ 2024 - נוירולוגיה, דימות, פסיכיאטריה, אונקולוגיה, שיקום, נפרולוגיה והמטולוגיה יוני 2024 - ילדים. 
  • המתווה כולל גם הפחתת מספר התורנויות עבור כל מתמחה, צעד שיש לו משמעות גבוהה בעיקר בפריפריה.
  • לאור דרישת המתמחים לא יחול הקיצור בסופי שבוע -  שינוי קל מההיתר הנוכחי בו קיימת אפשרות לבחירת מתמחה בכך. קיצור התורניות גם בשבתות יוביל להכפלת הפעמים שייאלצו להגיע בסופי השבוע למשמרת או תורנות. עבור רוב המתמחים האפשרות תהיה להגיע לבית החולים שלוש פעמים בחודש במהלך הסופ"ש, מה שלא ישאיר להם כמעט אף סוף שבוע חופשי.
    לאור זאת הייתה דרישה חד משמעית של המתמחים להחריג את סופי השבוע, למרות הקושי להמשיך ולבצע תורניות של 26 שעות. זאת ועוד, ניהול מחלקה בסופי השבוע בצורה זו תייצר כאוס ובלאגן, ולא תאפשר לנהל לוח משמרות. כבר בדוח מנדלוביץ הייתה ההמלצה וכך גם בתיקון ההיתר מאוגוסט אין חיוב בכך, משרד הבריאות מציין שזה לא פתרון מיטבי, אבל האלטרנטיבה גרועה בהרבה.

כמו כן, נמסר כי בתקופה הקרובה תמשיך עבודה מאומצת בנושא ובכלל זה דיונים על היבטי השכר, לאור שינוי השעות במתווה.

ד"ר ספי מנדלוביץ', משנה למנכ"ל משרד הבריאות: "מדובר בשלב הראשון במכלול פעולות שמטרתן שיפור תנאי העבודה לרופאים ולרופאות בישראל וחיזוק הרפואה הציבורית בפריפריה ובכלל ישראל. מבחינת משרד הבריאות מדובר בלא פחות ממהלך היסטורי שקורם עור וגידים לאחר 12 שנות של עיסוק בנושא. זהו אתגר משמעותי, לאור המצוקות הידועות בפריפריה".

"המתווה הנוכחי זוכה להסכמות של גורמים רבים בשטח שנכונים לאתגר ורואים בו מתווה מקצועי ואחראי – רק כך נבטיח שקיצור התורנויות יחל ויצליח", הוסיף, "יחד עם מתווה קיצור התורנויות משרד הבריאות פועל לקידום תכניות נוספות  שיובילו לחיזוק הפריפריה ובמקביל יסללו את הדרך להרחבת הקיצור באופן אחראי ומקצועי לכלל הארץ".

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות: "לאחר שנים של דיבורים אנו יוצאים לדרך. אנו רואים חשיבות רבה ביישום המתווה הן לטובת הרופאים והרופאות והן לטובת ציבור המטופלים. זוהי בשורה משמעותית למערכת הבריאות. עד היום ארכו תורנות של רופאות ורופאים מתמחים 26 שעות ברצף, לעיתים כמעט ללא הפסקה. שעות העבודה הארוכות והמתישות פוגעות ברופאים המתמחים ועלולות לפגוע גם באיכות הטיפול הרפואי שמקבל הציבור".

"על כן פעל המשרד רבות להוציא לפועל את יישום מתווה דוח מנדלוביץ' עליו הוסכם", הוסיף, "לשמחתנו, בזכות הידברות בנפש חפצה בין כלל הגורמים המעורבים הצליחו בימים האחרונים משרדי הממשלה להגיע להסכמות בנושא, אשר יאפשרו הוצאת המתווה לפועל במועדו, תוך הקצאת המשאבים הנדרשים כפי שהומלץ בדוח משרד הבריאות".