במרכז הרפואי שערי צדק בוצע לראשונה טיפול חדשני במכשיר פורץ דרך לשאיבת קרישי דם מעורקי הריאה עקב תסחיף ריאתי (PE). הטיפול החדשני הציל את חייה של מטופלת בת 76, שסבלה ממחלה פתאומית של דימום יתר וקרישי דם מסוכנים. 

המטופלת א' בת 76, מירושלים, הגיעה ליחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שערי צדק, במצב של תסחיף ריאתי גדול ומסכן חיים, עם לחץ דם גבולי וקריסה של חדר ימין. לאחר שבוצע CT ללב ובשערי צדק אובחן התסחיף הריאתי. ד"ר אלעד אשר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שערי צדק, הוזעק למקום ולאחר בדיקה מקיפה, הוחלט לבצע את שאיבת קרישי הדם מהלב. 

ד''ר אלעד אשר, מנהל טיפול נמרץ לב (צילום: דוברות שערי צדק)
ד''ר אלעד אשר, מנהל טיפול נמרץ לב (צילום: דוברות שערי צדק)

הפעולה בוצעה באמצעות קטטר ייעודי שבקצהו מזרק וואקום מיוחד ששואב את קרישי הדם. צוות רב תחומי של מרכז הלב המשולב ביצע את הפעולה הראשונה בשערי צדק, ד"ר אלעד אשר, מנהל היחידה לט"נ לב, ד"ר דני דביר, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית וד"ר ראמי ג'ועבה מנהל שירות הצנתורים.

ד"ר אשר הסביר כי מחלה של דימום יתר וקרישי דם מסוכנים היא גורם המוות השלישי בעולם המערבי, עם תמותה גבוהה מאד עקב תת אבחנה ובשל טיפול שלא תמיד מצליח. "המקרה של א' היה מורכב עוד יותר, שכן במצב רגיל של קרישי דם ניתן לתת תרופות לדילול דם על מנת לטפל בקרישים. במקרה זה מלבד קרישי הדם בריאה היה גם דמם מדרכי העיכול, שהיווה אתגר משמעותי שכן, תרופה לדילול דם שנפוצה לטיפול בקרישים מגבירה את הדימום. לפיכך, הוחלט לבצע את השאיבה עם המכשיר החדשני שאפשר תוצאה מצוינת עם סיכון נמוך הרבה יותר לדמם. רק לאחרונה אושר השימוש במכשיר בישראל וכבר השבוע בשערי צדק ביצענו בהצלחה את הטיפול הראשון בטכנולוגיה הייחודית. בתוך זמן קצר מצבה של א' התייצב, היא חשה כעת טוב הרבה יותר, ואנו מקווים שבקרוב תוכל להשתחרר לביתה".