מיץ תפוזים הוא כנראה משקה הבוקר הפופולרי ביותר. מומלץ לשתות מיץ תפוזים לארוחת בוקר כדי להשיג אנרגיה וחומרי הזנה, אבל מה הם היתרונות הבריאותיים של מיץ תפוזים? ואיזה סוגי מיץ תפוזים הם המומלצים ביותר?

סוגי מיץ תפוזים

  • מיץ טבעי, שעשוי כמובן מ-100 אחוזים פרי טבעי ואינו מכיל צבעים, חומרים משמרים או תוספת סוכר. המיץ יכול להיות מרוכז או לא מרוכז, הנלקח ישירות מבלי להוסיף לו מים.
  • נקטר מכיל בין 25 ל-50 אחוזים מיץ פרי ומכיל גם חומרים משמרים ותוספת סוכר.
  • משקה תעשייתי, המשקה מכיל אחוז נמוך של תפוז (פחות מ-25 אחוז), בעוד ששאר רכיביו הם מים, אחוז גבוה של סוכרים, והערך התזונתי שלו נמוך בהשוואה למיץ ולנקטר.

יתרונות בריאותיים של מיץ תפוזים

  • עשיר ברכיבי תזונה חשובים: כוס מיץ תפוזים (240 מ"ל) מכילה 67 אחוזים מהכמות היומית המומלצת של ויטמין סי, 15 אחוזים מהכמות היומית המומלצת של חומצה פולית ו-10 אחוזים מהכמות היומית המומלצת של אשלגן. ויטמין סי הוא נוגד חמצון הממלא תפקיד מפתח בחיזוק חסינות, ריפוי פצעים וחניכיים בריאות.חומצה פולית הכרחית לסינתזה של DNA ולתמיכה בצמיחה והתפתחות של העובר. אשלגן מווסת את לחץ הדם, מונע אוסטאופורוזיס ומגן מפני מחלות לב ושבץ מוחי.
  • עשיר בנוגדי חמצון: מיץ תפוזים הוא אחד המקורות החשובים ביותר לנוגדי חמצון כגון פלבנואידים, קרוטנואידים וחומצה אסקורבית בתזונה. נוגדי חמצון אלו זמינים גם בפירות יער, ירקות ותה ירוק. מחקרים מראים כי נוגדי חמצון חיוניים לשמירה על הבריאות הכללית, ועוזרים בהגנה מפני מחלות כרוניות כגון מחלות לב, סרטן וסוכרת. מחקר מצא שצריכת 591 מ"ל של מיץ תפוזים מדי יום במשך 90 יום העלתה את רמות נוגדי החמצון הכוללות ב-24 מבוגרים עם כולסטרול גבוה.
  • משפר את בריאות הלב: מחלת לב היא בעיה רצינית, הגורמת ליותר מ-17 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם מדי שנה. כמה מחקרים מראים שצריכת מיץ תפוזים מפחיתה מספר גורמי סיכון למחלות לב, שכן היא עוזרת למבוגרים להעלות את רמות הכולסטרול הטוב (HDL), להפחית את הכולסטרול הרע (LDL), הכולסטרול הכולל, ואת לחץ הדם הדיאסטולי (המספר הנמוך יותר לקריאה).
  • מפחית דלקת: דלקת היא חלק נורמלי מהתגובה החיסונית שנועדה להגן מפני מחלות וזיהום. אבל רמות גבוהות מתמשכות של דלקת תורמות להתפתחות ארוכת טווח של מחלה כרונית. סימנים מוגברים של דלקת נראו במצבים כמו תסמונת מטבולית, מחלות לב וסוגים מסוימים של סרטן. כמה מחקרים מצאו שלמיץ תפוזים יש תכונות אנטי דלקתיות שיכולות להפחית את רמות הדלקת ולסייע במניעת מחלות כרוניות.
  • מסייע במניעת אבנים בכליות: אבנים בכליות הן משקעי מינרלים קטנים המצטברים בכליות, ולעתים קרובות גורמים לתסמינים כמו כאבים עזים, בחילה או דם בשתן. מחקר מצא שאנשים ששתו מיץ תפוזים לפחות פעם ביום היו בסיכון נמוך ב-12 אחוזים לפתח אבנים בכליות בהשוואה לאלו ששתו פחות.