חוק החמץ שעבר בשבוע שעבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית ממשיך לעורר זעם במערכת הבריאות ובקרב ציבור המטופלים. כעת, לקראת כניסתו לתוקף מתארגנת מחאה חדשה תחת השם "מחאת הפיצה", במסגרתה צפויים המתנגדים לחוק לקיים פיקניק שיכלול פיצות לא כשרות לפסח, סמוך לאחד מבתי החולים הגדולים במרכז הארץ.

לאחר אישור חוק החמץ: כך ינהגו בתי החולים ברחבי הארץ | בדיקת מעריב

"אנחנו עורכים פיקניק עממי בסמוך לאחד מבתי החולים במרכז ביום שישי הקרוב, 7.4.23, בשעה 11:00", מסביר יואב גלסנר, מיוזמי המחאה. "במהלך האירוע נכין פיצות עם מגוון תוספות להנאתם של המשתתפים בפיקניק. את המיקום המדויק של האירוע נפרסם יום או יומיים מראש".

למה אתם עושים את זה?
"חשוב לנו לחגוג את חג החירות בצורה המכבדת את אמונתו ואת אורחות חייו של הזולת. אנחנו רוצים לאפשר למי שלא בהכרח מקפיד על הלכות חמץ להשתתף במחאה אזרחית טעימה ומהנה, בהמשך למשחקי הכוח שפוליטיקאים עושים על גבם של אזרחים מוחלשים באמצעות 'חוק החמץ".

אתה לא חושב שזה עלול לפגוע ברגשות שומרי החג, ובמיוחד בתקופה כה מתוחה?
"התקופה מתוחה כי פוליטיקאים מנהלים מאבקי כוח, בשלל נושאים, על גבם של אזרחים ועל גבה של הדמוקרטיה הישראלית. האירוע הוא בעיניי חלק קטן מהזעקה האזרחית הנוקבת שנשמעת בעוצמה בשבועות האחרונים. הכוח - להשחית או לעשות טוב - נמצא בידי הפוליטיקאים, והאזרחים מחויבים להשמיע את קולם. זו מהות הדמוקרטיה".

האם אתה רואה סיכוי שתבטלו את היוזמה? אם כן, מה היה גורם לכם לבטל אותה?
"היוזמה תבוטל אם יבוטל חוק החמץ הכוחני והמיותר".

מה דעתך על חוק החמץ?
"חוק החמץ הוא מאבק כוח פסול ובזוי על גבם של האזרחים הכי מוחלשים בחברה הישראלית – אלה שמאושפזים בבית החולים. המאושפזים לא בחרו את העיתוי ולא את המקום לשהות בו במהלך החג ונקלעו לשם עקב מצב רפואי. כעת המדינה מעמיסה 'כפייה על כפייה' ומנסה להכתיב אורח חיים ומנהגים על החלשים ביותר בינינו. בנוסף, חשוב לזכור שלא כל המאושפזים ולא כל העובדים בבתי החולים הם בכלל יהודים. הכפייה הזו פסולה ומייצרת עבור רבים ניכור כלפי הדת היהודית וכלפי מנהגי החג"

את דבריו הוא חותם באומרו, כי "דנה גת, שותפתי ליוזמה, ואני נפעמים מהתגובות החמות והרבות, מהאנשים שמציעים סיוע ומתנדבים, וגם מכמות האנשים שתורמים כסף לכיסוי ההוצאות של האירוע. יש לציין כי ביניהם ישנם גם שומרי מסורת ואנשים דתיים שמבקשים להביע מחאה על הכפייה הגלומה בחוק. יש אנשים ששומרים על כשרות לפסח שהודיעו שיגיעו לאירוע עם מזון כשר מהבית, ואנשים אחרים שתורמים כסף לקיום הארוע גם בלי להשתתף בו (מטעמי כשרות)".