עד לשנה הבאה: איך יראו הטרנדים התזונתיים והרגלי הצריכה שלנו ב-2024?

אילו טרנדים משנת 2023 ילוו אותנו גם ב-2024 ומהן ההשפעות של המלחמה על הרגלי התזונה שלנו? התחזית של שני ארד, התזונאית הראשית של שטראוס

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
אכילה
אכילה | צילום: אינג אימג'
5
גלריה

שנת 2023 הייתה שנה גדושה בטרנדים תזונתיים וצרכניים: בישול ויראלי, פתרונות לבישול נגיש ומהיר וארוחה בסיר אחד. גם המלחמה השפיעה על הרגלי הצריכה והתזונה שלנו ולהערכתנו הטרנדים התזונתיים והצרכניים ילוו אותנו גם לשנת 2024. לרגל השנה האזרחית החדשה, שמרית בן ארי, יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון  ושני ארד, תזונאית ראשית בשטראוס, מספרות על  תחזית הצריכה והטרנדים לשנת 2024, על השפעות המלחמה על הרגלי הצריכה והתזונה שלנו כחברה.

ירקות בריאים וזמינים לחורף
ירקות בריאים וזמינים לחורף | צילום: אינג'אימג'

כשאנחנו מדברים על התאמת מוצרי מזון לגיל, אני גאה על כך שפיתחנו מוצר לגיל השלישי בשם 'מולטי', מועשר בוויטמינים, מינרלים וחלבון, שהוא גם דל לקטוז משום שככל שעולים עם הגיל הסבילות ללקטוז גוברת. מוצרי ה'מולטי' מתרחבים ואנחנו משיקים ממש בימים אלה גם משקאות, על רקע הביקוש הגובר. זה טרנד שהתחיל ב-2023 ואין ספק שימשיך.

כולנו מעדיפים מזון קל להכנה
כולנו מעדיפים מזון קל להכנה | צילום: אינג'אימג'

אנשים רוצים לבחור את הטעמים שלהם ולהכין משהו ביתי, אבל בשבע בערב אין להם באמת כוח להגיע הביתה ולהכין ארוחה משפחתית. לכן נוצרו פתרונות מהירים כמו סלטים שטופים למכירה, רק להוסיף רוטב, או קטניות שכבר בישלו אותן כך שלא צריך לזכור להשרות יום לפני. הפתרונות האלו מגיעים גם במזון אבל גם במתכונים מהרשתות החברתיות – כדוגמת מתכונים עם שלושה מרכיבים בלבד.

בשנת 2024 ימשיכו ללוות אותנו המגמות שנצפו בשנת 2023 ומגמת המפחיתנים תלך ותגדל. תחליפי החלב והבשר יכנסו ליותר ויותר בתים וברשתות המזון נפגוש על המדף מגוון רחב יותר של תחליפים והערכים התזונתיים שלהם ישתפרו. נחשף ליותר מוצרים שיתנו מענה לצרכים האישיים שלנו כמו מזון מועשר בוויטמינים ומינרלים ומזון מותאם למתאמנים ולא רק חלבון.

המלחמה תשפיע על בחירות הקנייה שלנו כמו העדפה למזון מקומי ומותגים ישראלים וגם תחזיר אותנו הבייתה לאכילה משותפת, יותר ארוחות משפחתיות ויותר מפגשים חברתיים בבית.

כשבוחנים מגמות בשוק המזון חשוב להבין את ההקשר התרבותי הנרחב ואת המגה טרנדים הפועלים מעל ככוחות שמניעים את השינויים בהרגלי הצריכה באופן חוצה. שני מגה טרנדים מובילים את מרבית השינויים האלו בענף המזון, האחד- wellness והשני- קיימות. הראשון מתייחס לאינדוודואל (גוף, תודעה ורוח) והשני- לסביבה.

ככל שאנו מתקדמים על ציר הזמן, הטכנולגיה המואצת- מגה טרנד בפני עצמה, קושרת את שני הטרנדים הללו ומאפשרת לתת מענה לצרכינו המשתנים באופן תדיר. מספר דוגמאות בולטות משקפות את הצטלבותם של שני הטרנדים, כפי שניתן ללמוד מדו"ח הטרנדים של חברת wholefoods:

שמרית בן ארי - יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון
שמרית בן ארי - יועצת לפיתוח חדשנות וטרנדולוגית שחוקרת הרגלי צריכה בתחום המזון | צילום: גל בן זאב

חיסכון במים מסמן עליית מדרגה במודעות של הצרכנים. אם עד עכשיו התרגלנו לשמוע את השיחה על הנזקים למים שגורמת תעשיית המזון כאשר היא מדוברת בעיקר בגזרת חקלאות בעלי חיים (בשר וחלב), כעת קולם של המים נשמע גם במישור של חקלאות גידולי שדה, בראשם אורז, סוכר קנים, תירס וחיטה. זו הסיבה שהטרנד של חקלאות מחדשת, כזו שמשקמת את הקרקע ולא "רק משמרת" אותה, הולך וצומח ואנחנו מצפים לראות יותר ויותר מוצרים על המדף שמביאים את הבשורה הזו, וכמובן מתקשרים אותה החוצה לצרכנים באופן שיווקי.

ההתקרבות לטבע ולסביבה משתקפת גם ב"טבעונות האמיתית", אני קוראת לזה "טבעוני על מלא" : יותר פטריות, יותר אגוזים, יותר קטניות ופחות תחליפים מלאכותיים בדמות המבורגרים בתחפושת ומשקאות חלב עתירי סוכר ואולטרה מעובדים. מונח זה, "אולטרה מעובד" , מצוין בדו"ח הטרנדים של חברת mintel  ככזה שיילך וייעשה יותר ויותר שגור. גם בקרב מפחיתנים, אלו שבחרו להפחית צריכת מזון מן החי אך לא לבטלו מהתפריט באופן כליל- יש ביקוש לאוכל כמה שיותר טבעי, שקןף ופחות מעובד. כמובן מסוג זה, השמירה על הסביבה מתקיימת באופן אינהרנטי.

מגה טרנד נוסף, שמעצב את הרגלי הצריכה שלנו, ובהם גם את הרגלי התזונה שלנו- הוא כוחו העולה של המזרח, ועמו הפופולריות הגוברת של המטבח האסייאתי. לצד קערות הנודלס וזלילות הראמן האינסופיות שמציפות את הטיקטוק ב2023, נזכה לראות השנה התפתחות של הטרנד לכיוונים הבאים:

טעם מתוק מלוח (swicy=sweet+spicy) -טעם קלאסי כזה הוא טעמו של התמרינדי- אותו בחרה ענקית התבלינים 'מקורמיק' לטעם השנה של 2024. את הטעם הזה נראה גם באוכל, גם בשתייה וגם בממתקים וחטיפים.

שני ארד - תזונאית ראשית בשטראוס
שני ארד - תזונאית ראשית בשטראוס | צילום: יחצ
תגיות:
אוכל
/
בריאות
/
מזון
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף