התכוננתם הרבה זמן לחופשה, ארזתם לבד, צלחתם את בקורת הגבולות, ההליכה עד לשרוול, ההמתנה לפתיחת הגייט והנה אתם כבר במטוס. אבל יש אזור אחד במטוס שרובנו מעדיפים לשכוח מקיומו עד שאנחנו באמת צריכים אותו: תא השירותים. הקופסה הקטנה הזו, שנמצאת לעיתים כמה צעדים מהמושב שלנו, מסתירה בתוכה לא רק רעש והדף ואקום, אלא גם סיכונים בריאותיים, תקלות טכניות מסוכנות ואף היסטוריה של אסונות. מכאן הדרך קצרה לפציעות, הדבקות, שריפות, קנסות ומיתוסים רומנטיים שלא ממש עומדים במבחן המציאות. לא תאמינו עד כמה הדלת הקטנה הזו במטוס יכולה לשנות את מהלך הטיסה שלכם או של המטוס כולו.
הדבקות חיידקים ולכלוך
שירותי המטוס אמנם מנוקים לפני כל המראה, ועוברים עוד ניקוי קל במהלך הטיסה על ידי הדיילים, אבל באזורים האלה ריכוז החיידקים הוא גבוה במיוחד. מחקרים שבוצעו מצאו כמויות משמעותיות של אי קולי, סטרפטוקוקוס ואף נגיפי שפעת על ידיות הדלת, כפתורי ההדחה ומשטח הכיור. חלק מהנגיפים אפילו עמידים לאלכוהול לפי דו"חות מחקר. הסיבה לכך נעוצה בשילוב של ניקיון מוגבל בין טיסות, חומרים עם זמן השפעה קצר למדי, ונוסעים שלא תמיד שומרים היגיינה בסיסית כמו שטיפת ידיים. לכן מומלץ מאוד לפתוח דלתות עם נייר טואלט, לנקות ידיים בג'ל ולהימנע ממגע ישיר עם משטחים ככל האפשר . וחשוב יותר: מומלץ לא לצחצח שיניים בתא השירותים. אם אתם חייבים, השתמשו בבקבוק מים מינרליים לשטיפת הפה.
מנגנון ההדחה וחוזק היניקה
שירותי המטוס משתמשים במערכת ואקום חזקה במקום מים. בעת הדחיפה נפתח שסתום המתאים ללחץ נמוך, והפסולת נבלעת במהירות למיכל האחסון בגוף המטוס. זהו מקור הצליל הרועם שמוכר. בניגוד לשירותי קרקע, כאן השאיבה מתבצעת בלחץ אבסולוטי נמוך, ולכן היניקה עוצמתית במיוחד ומשתמשת בחסכון במשקל ובמים . עם זאת יש לכך מחיר: היו מקרים מתועדים של פציעות בנוסעים שהיו עדיין יושבים באסלה בעת ההדחה. מחקר רפואי תיאר אישה בת 37 שנפצעה באזור החלציים (פרינאום) לאחר שהייתה על האסלה בזמן ההפעלת הכלי, מה שאילץ הפסקת טיסה בית חולים ושחרור בהמשך . מערכת האסלה נחשבת למסוכנת במיוחד כשגוף האדם חוסם את פתח היניקה, מה שעלול לגרום לדימומים מטחורים, פתיחה מחדש של פיסורות, לשטפי דם פנימיים ואף קרעים ברקמות.
תקלות ואסונות במערכת היניקה
מעבר לפציעות אישיות, הבעיה עלולה להיות מערכתית: סתימות שנגרמות מדברים שאסור לשפוך כלפי השירותים כמו חיתולי תינוקות, שקיות פלסטיק, מוצרי היגיינה, אפילו חלקי תכשיטים וקליעי כדור. כל אלה גורמים לפסולת להתקבע בצנרת, ובמקרים רבים יצאו מטוסים מחדש לטיפול טכני ולא ניתן היה להשתמש בשירותים כל התקופה . לעיתים תקלות כאלה אפילו איפשרו זריקה אקראית של פסולת מתוך המטוס, עם היווצרות קרח כחול (blue ice) שמוגדר כשכבה של פסולת קפואה שמשוחררת לאוויר ונפלת על הקרקע.
מיקום פסולת המטוס ותהליך הטיפול
הפסולת שאספה המערכת נשמרת במיכל זכויות מיוחד בגוף המטוס, קרוב לאמצע או לקדמות המטוס בהתאם לדגם. עם נחיתת המטוס במקום הנחיתה מגיע צוות קרקע עם צינור שאיבה ומקשר אותם למיכל שבמטוס. הפסולת נשאבת למכליות מיוחדות – "honey wagons" – שעוברות לטיפול במתקני השפה של נמל התעופה בהתאם לתקנות הייחודיות לכל מדינה . שלב זה קריטי לא רק להפחתת ריחות אלא גם לבטיחות הסניטרית בסביבה העירונית.
אש במטוס כתוצאה מסיגריות ושימוש בפח
למרות האיסור המוחלט לעשן במטוס, קיימים מקרים של אנשים שמדליקים סיגריות או קנאביס בשירותים ומפעילים את מאפרת הדלת. המערכת חשאית אך רגישות לזיהוי עשן גבוהה מאוד. אחד מהמקרים הידועים התרחש בשנת 1973 בטיסה ברזילאית שם שריפת פח גרמה לאובדן חייהם של עשרות נוסעים. דוגמה נוספת היא טיסת Air Canada 797 מ־2 ביוני 1983, שבה שריפה שהתפתחה בשירותים התפשטה במהירות, החלה בהדלפת עשן סמיך, והסתיימה ב־23 הרוגים לאחר שהאש התפשטה . בעקבות תקריות אלו הותקנו גלאי עשן חובה, מערכות כיבוי עצמאיות ליד הפח, וכן הפקת נהלים בטיחות בתא השירותים.
מיתוס קיום יחסי מין בשירותי מטוס
המיתוס הזה ישן כמעט כמו תעשיית התעופה עצמה. באופן תדיר הוא מופיע בתיאורים ואף בתרבות הפופולרית, אך במציאות מדובר בפייק ניוז: גודל תא השירותים קטן מאוד ופעילות זוגית בו כמעט בלתי אפשרית כיוון שאין שם כמעט מקום אפילו לאדם בודד. בנוסף כל שימוש ממושך ידווח מיד על ידי הגלאים ותשתיות הניטור בתא. היו מקרים שבהם נוסעים ננזפו פומבית או הורדו מהטיסה לאחר שהתגלו ויוחסו לרעש או עיכוב חריג. אף על פי שהתגלו כמה תיעודים בודדים, בעיקר בטיסות פרטיות או מיוחדות כמעט תמיד מדובר באירועים שמסתיימים בעונשים, קנסות ולעיתים ירידה מהטיסה.
אחת ולתמיד: כך פותחים את הדלת
לא מעט נוסעים ניגשים לשירותים במטוס ומוצאים את עצמם עומדים מול הדלת מהוססים, מבולבלים, ולפעמים אף מוותרים וחוזרים למקום. הסיבה פשוטה: דלתות השירותים אינן נפתחות כמו דלת רגילה. לעיתים אין ידית בולטת, ולרוב אין שלט ברור שמסביר מה לעשות. הדלת מוסתרת כחלק מהקיר, ובעיצוב אחיד שגורם לה להיראות כחלק בלתי נראה מתא הנוסעים.
כדי לפתוח את הדלת, יש ללחוץ קלות או להחליק את הסימון שבו כתוב "Vacant" או "Occupied" תלוי בדגם המטוס. לעיתים מדובר במגרעת צרה שצריך לדחוף הצידה, ולפעמים יש משטח שדורש לחיצה קלה. הדלת עצמה פועלת לרוב בתצורת "פוקט דלת" כלומר, היא נפתחת פנימה ונכנסת אל תוך הקיר.
הדיילים יודעים היטב עד כמה זה מבלבל לנוסעים – במיוחד בטיסות לילה או כשחושך בתא ולכן אם הסתבכתם, אל תתביישו לבקש עזרה. אם אתם רואים שלט זוהר אדום עם המילה "Occupied" חכו. אם כתוב "Vacant" החליקו בעדינות את הלוח, ודחפו פנימה. ברוב המקרים, תתפלאו - זה כל מה שצריך.