טקסי יום הזיכרון לנופלים ולחיים של פרויקט "רסיסים" בעמותת נט"ל, המציין עשור, שיתקיימו הערב, מאחדים את אלו שחזרו מהמלחמה בחיים, אך עדיין סוחבים על גבם את כאבי המלחמה.

ביום הזיכרון של 2017 חשפנו כאן לראשונה את מייסדיו של פרוייקט "רסיסים" - לוחמים במילואים שהגו קהילה שכל כולה קודש לזיכרון בקרב החברים לנשק ונפגעי פוסט־טראומה על רקע צבאי - של רעיהם הנופלים. גם השנה יתכנסו הערב, ערב יום הזיכרון, החברים השכולים שחזרו חיים אך פגועים משדה הקרב. טקסי "רסיסים" יתקיימו במרכז ענב בתל אביב, בזאפה באר שבע בית הנסן בירושלים ומכללת תל חי, עשר שנים אחרי השקת המיזם שהתאחד עם עמותת נט"ל. 

יום הזיכרון השנה חותם שנתיים שבהן היה עיסוק ציבורי נרחב בנושא הפוסט־טראומה, בעקבות סיפורו של נכה צה"ל איציק סעידיאן, על מצוקתם והתמודדותם של הלוחמים. "רסיסים" מבקש לקיים שיח של שיתוף ועיבוד השפעותיה האישיות והחברתיות של הלחימה.

הלוקחים חלק בפרויקט מבקשים לתת קול ובמה לפציעה השקופה, וכחלק מהפרויקט מתקיימים ביום הזיכרון טקסים מיוחדים ״לנופלים ולחיים״, המהווים מרחב בטוח לעיבוד ושיתוף של חוויות לחימה. בטקסים עולים דוברים ומספרים את סיפורם. אותו זיכרון הפך לחלק משגרת יומם, והם נאלצים להתמודד איתו לעתים לבד, ולא רק הם, אלא גם בני משפחתם והחברים שלהם. 

"יום הזיכרון הוא יום קשה ללא ספק למשפחות השכולות אך, גם עבור אותם אלו שהיו שם וחזרו בחיים. רבים מהם לא מסוגלים לקחת חלק בטקסים המסורתיים או לצפות בתוכניות המשודרות לזכר אותם אלו שנהרגו לצידם. הטקסים של רסיסים מהווים עבורם את המקום הבטוח שבו הם יכולים להרגיש שייכים" אומרת הילה שבורון, סמנכ"לית נט״ל והאחראית על פרויקט "רסיסים", "אנחנו נרגשים בכל שנה מחדש לשמוע מהדוברים בטקסים על התהליך וההבנה שלסיפור שלהם יש מקום ושהוא ראוי להישמע".