פיגוע דריסה בלב ירושלים: חמישה הולכי רגל נפצעו היום (שני) ברמות שונות מפגיעת רכב ברחוב אגריפס בירושלים, לא רחוק משוק מחנה יהודה. המחבל נוטרל על ידי אזרח שהיה בסמוך ובכוחות הביטחון מעריכים כי בכך מנע פיגוע גדול וחמור אף יותר. בדיקה ראשונית שללה תקלה מכנית כלשהי ברכב, מה שהוביל למסקנה המהירה כי מדובר בפיגוע דריסה מתוכנן. 

הדורס הוא חאתם נגמה, תושב בית צפאפא בן 39, נשוי ואב ל-5 ילדים ללא רקע ביטחוני. לפי גורמי ביטחון הוא ידוע על רקע נפשי. כוחות משטרה ושב"כ פשטו על ביתו של המחבל בבית צפאפא, ויחפשו חומרים כדי לבחון האם בני משפחתו ידעו על כוונתו. ככל שיידרש יתבצעו מעצרים. בהמשך יתבצע מיפוי של הבית ויחל הליך להוצאת צו הריסה, כמקובל במקרים כאלה. 

תיעוד מזירת פיגוע הדריסה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

המחבל הגיע בנסיעה ברחוב אגריפס לעבר הצומת, בה דרס מספר הולכי רגל. כתוצאה מכך נפגעו חמישה בני אדם בדרגות פציעה שונות, בהם גבר כבן 70 שנפצע באורח קשה והיתר קל-בינוני. אזרח שהיה עד למקרה ובסמוך למקום ירה וניטרל את המחבל.

על פי החשד, המחבל ניסה לנסוע לאחור במטרה להמשיך בדריסת האזרחים, אלא שאז אותו אזרח שהיה במקום עם נשקו פתח בירי מטווח של כעשרה מטר, התקרב לרכב בצד שמול דלת הנהג כשעל הרכב תלוי אחד הפצועים, והמשיך במספר יריות. בהמשך מותו של המחבל נקבע בזירה. 

כוחות המשטרה שהגיעו לזירה אספו עדויות וממצאים וכמו כן נבדק הרכב על ידי בוחני תאונות הדרכים מחוז ירושלים. הבדיקה שללה תקלה מכנית או טכנית ברכב, מה שהוביל למסקנה המהירה כי מדובר בפיגוע דריסה מתוכנן. ערנותו של אזרח שהגיב במהירות, שלף נשק וירה לעבר הנהג הפוגע מנע פיגוע גדול וחמור יותר, כך מעריכים בכוחות הביטחון. 

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן, הגיע לזירת הפיגוע וקיים הערכות מצב עם גורמי הפיקוד במחוז. בסיום הערכת המצב הנחה ממ״ז ירושלים על הגברת הסיורים ופעילות הביטחון השוטף ברחבי העיר בימים הקרובים. לאחר סיום הטיפול בזירת הפיגוע, התנועה באזור שבה לסדרה. חקירת הפיגוע הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים. 

מפקד מרחב ציון, תת ניצב רונן עובדיה על פיגוע הדריסה (צילום: דוברות המשטרה)

בין הפצועים גבר כבן 70 במצב קשה עם חבלה רב מערכתית מחוסר הכרה, אישה כבת 30 במצב בינוני עם חבלות בגפיים ושלושה במצב קל, בהם גבר כבן 50 ו-2 גברים כבני 25. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי ופינו אותם לבתי החולים הדסה עין כרם ושערי צדק. 

חובש רפואת חירום במד"א אלי ריימונד סיפר: "הייתי עם האופנוע של מד"א ברחוב יפו כשהתקבל הדיווח ובתוך שניות הגעתי למקום. במקום הייתה המולה רבה, ראיתי את חמשת הפצועים בסמוך לרכב כשאחד מהם מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב מערכתית וארבעת הנפגעים הנוספים בהכרה. הענקנו להם טיפול רפואי והם פונו בניידות טיפול נמרץ לבתי החולים בירושלים".

פראמדיק מד"א איתי גיז סיפר: "כשהגענו למקום ראינו גבר כבן 70 שוכב על הכביש בסמוך לרכב הפוגע כשהוא בהכרה מעורפלת. ביצענו בדיקה רפואית וראינו שהוא סובל מחבלות בראש ובגפיים העלנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים שערי צדק תוך המשך טיפול כשמצבו קשה ויציב."

בעל חנות באזור שהיה עד לאירוע סיפר בשיחה עם וואלה!: "שמעתי כמה מכוניות מתנגשות אחת בשנייה, יצאתי החוצה וראיתי אנשים שוכבים על הרצפה ואת המכוניות אחת בשנייה. שמעתי יריות וברחתי פנימה, צעקתי לתיירים להתחבא איתי בתוך החנות".

נציין כי הפיגוע אירע מאות מטרים בלבד מבית יד לבנים, בו התקיים טקס הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל בנוכחות ראש הממשלה נתניהו, יושב ראש הכנסת אוחנה, ראש עיריית ירושלים ומכובדים נוספים. ראש הממשלה נתניהו התעדכן על פרטי האירוע בדרכו לאירוע.