טקס מצטייני הנשיא התקיים היום (רביעי) בגינת משכן הנשיא שבירושלים. במהלך הטקס הוענקו אותות הצטיינות ל-120 חיילים וקצינים בשירות סדיר, שתרמו "תרומה יוצאת דופן" לצה"ל ולמדינה. הטקס נערך במעמד הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט.

ואלו שמות: לקריאת רשימת המצטיינים מלאה

את הטקס הנחו לירון ויצמן ואביב אלוש, ובוצעו בו עיבודים חדשים לשירים ישראליים על ידי אסתר רדא, זהבה בן, אלה לי להב ובליווי הלהקות הצבאיות ותזמורת צה"ל.

האירוע נפתח במטס כבוד של חיל האוויר, בהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את כלל זרועות הצבא.  הנשיא פנה אל טייסי המטס ברשת הקשר בהתרגשות ואמר: "כאן נשיא המדינה, אנא העבר בשמי לכל משרתי חיל האוויר וחיילי צבא ההגנה לישראל באוויר, בים וביבשה. חג עצמאות שמח במלאת 75 שנים לעצמאות ישראל!"

הנשיא הרצוג נשא דברים באירוע. "אחיותיי ואחיי, ישראל היא מדינה חזקה", אמר. "ב-75 שנות תקווה ותקומה השגנו שורה ארוכה של הישגים, חלקם יוצאי דופן ופורצי דרך, גם בקנה מידה עולמי. לא היינו מצליחים לעשות את כל זה אם לא היינו עושים את זה יחד".

טקס מצטייני הנשיא 2023 (צילום: צילום מסך)
טקס מצטייני הנשיא 2023 (צילום: צילום מסך)

"ערב הקמת המדינה תיאר בן גוריון את מצב העם: מפוצל לארגונים, למפלגות, למגוון של גופים ואינטרסים מתחרים ומנוגדים. הוא הוסיף ואמר, לדבריו, עם קום הפלא של הכרזת הקוממיות - 'נהרסו כל המחיצות' והוסיף, 'וקשה להעריך מי משני הניסים היה גדול יותר – נס התחדשות הקוממיות או נס אחדות ישראל'", הוסיף הנשיא. "גם בימים האלה, שעומדים בסימן מחלוקת, עלינו לזכור – הפסיפס הישראלי המגוון, המרהיב, זה שמרבה ויכוחים, קולות, דעות ועמדות, הוא איננו חולשה. הפסיפס הזה הוא הכוח הייחודי שלנו. הוא הנס שלנו".

הרצוג סיים את דבריו בברכה ל-120 החיילים והקצינים המצטיינים. "צה"ל הוא צבא העם. ואתם, המצטיינות והמצטיינים, יחד עם המשפחות המסורות והאוהבות שלכם, שנותנות לכם את הכוח, ושמגיעה להן היום תודה ענקית, אתם הפנים הכי יפות של מדינת ישראל", אמר. "לחיילות ולחיילים הבודדים שנמצאים כאן היום לבדם, אני רוצה לומר: אתם לא לבד, אתם חלק ממשפחת מדינת ישראל. אתם, יחד עם כל המשרתות והמשרתים – בצה"ל, בגופי הביטחון, המשטרה במשמר הגבול וביטחון הפנים, בשירות הלאומי והאזרחי – כולכם סמל לדור צעיר ונהדר, דור ישראלי חדור שליחות, מנהיגות, ונתינה".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בירך את המצטיינים. "הצטיינותכם בראש ובראשונה היא הבחירה שלכם בשירות משמעותי. אם תביטו מקרוב על הסיכה שאתם עונדים היום, תראו שענף הזית ומנורת הקנים כרוכים בה, זה בזו", אמר. כך גם קשורים גורל צה"ל וגורל המדינה זה בזה. בשנתנו ה-75, יש השואלים האם נצלח את מניין ימי העצמאות של ממלכות דויד והחשמונאים. גם חלק מאויבינו אימצו את השאלה הזאת. אני מביט בכם, מצטיינים יקרים, ויודע שאתם התשובה".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בטקס מצטייני הנשיא 2023 (צילום: דוברות בית הנשיא)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בטקס מצטייני הנשיא 2023 (צילום: דוברות בית הנשיא)

"בזכותכם ובזכות חבריכם בכל היחידות, צה"ל יהיה חזק יותר, מוכן ונכון, מעז ויצירתי גם בעתיד. הרוח שלכם, האיכות והנכונות, ינצחו כל איום שיגיע, מאיראן הרחוקה, משלוחותיה לאורך גבולות הצפון והדרום או מהטרור הפלסטיני הפועל בתוכנו. אני מביט בכם, ורואה אותנו: בני הדתות והעדות כולן, בני עיר ובני כפר, ילידי הארץ ועולים, דתיים וחילוניים. אתם פסיפס אנושי מרהיב, מכל חלקי החברה הישראלית, מכל המקצועות הצבאיים ומכל היחידות. אתם צה"ל, שישראל בו היא אחת, והוא פועל באחדות המטרה ובשילוב זרועות". 

"משחר הקמתו כצבא העם, משימתו העיקרית של צה"ל היא צבאית, ולצידה גם משימה חינוכית וחברתית; כאז, גם בשנתנו ה-75. צה"ל הוא הזדמנות גדולה למדינת ישראל לא רק בביטחון, אלא גם בכינונה של חברה בריאה ומלוכדת, והמצוינות שלו מגולמת בשני תפקידיו – מגן העם בחרב, ומחזק העם ברוח".

"יחד עם משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וארגוני החברה האזרחית, חיילי צה"ל ומפקדיו שותפים במגוון תוכניות לחיזוק הפריפריה ולתרומה לקהילה: בשילוב בעלי מוגבלויות ותרומתם הייחודית, בעידוד לשירות משמעותי בלחימה, בטיפוח רבבות תלמידים במהלך לימודיהם ובגיוסם למקצועות הטכנולוגיה והסייבר הצבאיים של אלפי בוגרי תיכון, מקריית שמונה ועד אילת. לפעמים, צריך רק דחיפה קטנה כדי לחבר את המוטיבציה מבפנים עם הזדמנות מבחוץ כדי להצליח, ובגדול".