לנוכח אסון השיטפון לפני כשבועיים והתאונה הטרגית אמש בכביש 40, בה נהרג מעיין דומנוביץ' בן השנה, פרסם הבוקר (חמישי) מרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח שסוקר עשור של תאונות דרכים בכביש המדמם הזה.

מנתוני הדו"ח עולה כי ב-557 תאונות שהתרחשו בכביש 40 נהרגו 61 בני אדם ב-49 תאונות קטלניות. מספר התאונות הרב ביותר נרשם בין השנים 2012-2022, בעיקר בשני המקטעים העמוסים יותר: בין שדה בוקר לבאר שבע (257 תאונות) ובמקטע הכביש בין באר שבע לקרית גת (213 תאונות).

מעיין ז''ל  (צילום: באדיבות המשפחה)
מעיין ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

מהדו"ח שחיברה חוקרת הכנסת אסנת אלגום-מזרחי לבקשת ח"כ שלום דנינו ניתן ללמוד כי כמעט ממחצית מכלל התאונות בכביש (45.8%) היו תאונות חזית-בצד - סוג התאונה הנחשב לקטלני ביותר ומאפיין מובהק של צמתים. לפי הנתונים, 87 תאונות (כ-16%) התרחשו על רקע התנגשות חזית באחור. 57 תאונות על רקע של התנגשות חזית בחזית (כ-10%), 43 בגין התהפכות (כ-8%) וכ- 3% מהתאונות כללו פגיעה בהולך רגל.

מבחינת ממצאי הדו"ח ניתן ללמוד כי 358 תאונות (כ-64%) התרחשו בשעות היום ואילו 199 מהן (כ-36%) בשעות הלילה. השנה בה מספר ההרוגים היה הגבוה ביותר היא שנת 2017 בה נהרגו 10 אנשים בשבע תאונות קטלניות שאירעו באותה שנת דמים.

"הכתובת הייתה על הקיר"

על פי המסתמן, התאונה הקטלנית שהתרחשה אתמול נגרמה לאחר שנהגת בנתיב הנגדי פגעה ישירות ברכב המשפחה. "כביש 40 בחלקו הגדול סובל מתשתית לקויה ולא סלחנית לטעויות הנהג. ללא גדר הפרדה בין הנתיבים כל טעות קטנה עלולה לגרום לתאונה קטלנית כפי שאירעה היום. הכתובת היתה על הקיר והכביש הזה מסוכן ואדום לכל מי שבוחר להשתמש בו", נמסר מטעם מנכ״ל עמותת אור ירוק עו״ד יניב יעקב. 

זירת תאונת דרכים בכביש 40

"במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתהדרים בתקציב חדש וגדול ולכן חלק ממנו חייב להיות מופנה לשיפור התשתית בכבישים האדומים מרובי התאונות כמו כביש 40. לא תמיד רק הנהג אשם ולכן  אסור לנו לחכות לאסון הבא ורק אז לשפר את התשתית בכביש״, הוסיף.

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, הצטרף לדבריו, ואמר בעקבות התאונה: "אני מצפה ממשרד התחבורה להשלים את תהליך התכנון להרחבת כביש 40 ולהתחיל את הביצוע של ההרחבה באופן המידי. לצערי הרב התאונה הזאת רק מוכיחה שאסור לנו לאבד זמן נוסף שעלול לעלות בחיי אדם".

יו״ר סיעת יש עתיד ויו״ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח״כ בועז טופורובסקי, מסר: "הממשלה מפקירה את כבישי הנגב. התאונה הנוראית ביום העצמאות בה נהרג התינוק מעיין דומנוביץ' כשאביו ואחיו נפצעו באורח אנוש, איננה גזירת גורל.  ממשלת השינוי החלה להוביל שינוי בסדרי העדיפויות וקידמה מדיניות לתיעדוף ההשקעה בתשתיות הכבישים בנגב ובגליל. כעת, בגלל אינטרסים פוליטיים, שוב נשאר הנגב מאחור כשרק 15% מתקציב תוכנית החומש לתשתיות תחבורה של משרד התחבורה מיועד לנגב. האזור הגדול ביותר במדינה, ולמרבה הצער גם הקטלני ביותר, מופלה לרעה בתוכנית חומש שרבע מתקציבה מיועד ליהודה ושומרון".

"האפליה הזו מסכנת גם את התוכנית להרחבת כביש 40 בו אירעה התאונה. תוכנית שקודמה על ידי ממשלת השינוי והיתה עתידה לצאת בקרוב לביצוע, במטרה להפוך את הכביש האדום ש-61 בני אדם נהרגו בו בין 2012 ל-2022, לבטוח יותר. אך כשהתקציבים מועברים לפי קרבה פוליטית, כבישי הנגב המדממים חוזרים לסוף סדר העדיפויות, כי הפריפריה לא באמת מעניינת את הממשלה", הוסיף.