לרגל חג הפועלים, ה-1 במאי, הסתדרות הנוער העובד והלומד חושפת נתונים מהשנה האחרונה (2022) המציגים תמונה עגומה של ניצול נערים עובדים. הצד החיובי: בזכות הפניות להסתדרות הנוער העובד והלומד הושבו כמיליון שקלים לעובדים.

באחד במאי תיערך חגיגת מחאה של כ-4,000 חניכי הנוער העובד והלומד וההסתדרות הכללית בבית אריאלה בסימן מאבק על הזכויות החברתיות ונגד ניצול בעבודה.

63% מבני הנוער, שהם כ־450,000 בני נוער לפי נתוני הלמ"ס, עובדים או עבדו במהלך שנת 2019. מדובר על עלייה מממצאי המחקר הקודם, שנערך בשנת 2014, אז דווחו כ־36% מבני הנוער כי הם עובדים או עבדו באותה שנה.

עבודת בני הנוער מאופיינת בתחלופה גבוהה ובכושר מיקוח נמוך הנובע ממחסור בהכשרה ובהיצע עבודות מספיק. השילוב של כל אלה הופך את בני הנוער העובדים לאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי ועל כן המנוצלות ביותר.

מרבית בני הנוער חשופים לניצול ולהפרות חוק והם מוצאים את עצמם חסרי מגן - מקרי הניצול, קטנים כגדולים, מופיעים בכל פינה ובכל ענפי העבודה.

עיקרי נתוני 2022:

התקבלו אלפי פניות  בהן, כ- 2,000 פניות משמעותיות (לא רק שאלה ותשובה)  בשנת 2022, סה"כ הושב סכום של כמיליון שקלים לעובדים.
כ-2% מהפונים היו מתחת לגיל 14 – הגיל המינימלי להעסקה, 10% היו בין הגילים 15-14, 31% בין הגילים 17-16 ו-35% בין הגילים 20-18.
76% מהפונים הם יהודים ו-24% הגיעו מהמגזר הערבי.

ענפים:

ענף המזון המהיר וענף המסעדות מובילים עם 17% מהפניות כ"א (וסה"כ 34%).
מוכרנות (חנויות) - 7%.
אולמות האירועיים - 6 % מהפניות.

סעיפי התלונה:

63% מהפונים התלוננו על בעיות בתשלום השכר – הלנת שכר, תשלום שכר נמוך מהמינימום וכד'.
47% התלוננו על חוסר בתשלום זכויות סוציאליות – שעות נוספות, חופשה וכו'.
40% התלוננו על פיטורים שנעשו שלא כדין.
31% התלוננו על חוסר בתלושי שכר ו/או אי מסירת הודעה לעובד.

הסתדרות הנוער העובד והלומד הוקמה ב־1924 (אז הסתדרות הנוער העובד) על ידי בני נוער עובדים ולמענם. הסתדרות הנוער העובד והלומד היא חלק מההסתדרות הכללית, ותפקידה לדאוג לבני הנוער והצעירים העובדים עד גיל 25, ובענפים שונים כגון מלצרות ושליחויות.

הסתדרות הנוער העובד והלומד שמה לה למטרה להיאבק בניצול בנות נוער ובני נוער במקומות העבודה, ובמקביל ליצור חלופות של עולם עבודה טוב יותר, בין היתר באמצעות קידום התארגנויות נוער וצעירים, חתימה על הסכמים קיבוציים ויצירת תעסוקה הוגנת וחינוכית, בד בבד עם פעילות חינוכית, הדרכת קבוצות, הקניית כלים והגברת המודעות של בני נוער והצעירים להכרת ערכם, כוחם וזכויותיהם בעולם העבודה.