מדיניות משרד הרווחה בנוגע לילדים בסיכון אינה מיושמת והשירותים האמונים על יישומה אינם עובדים בשיתוף פעולה, כך עולה מדוח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שהתפרסם היום (שלישי). אף שמדיניות הבית הקבוע מדרגת בראש סולם העדיפויות את חזרת הילד לביתו לאחר שיקום הוריו, או את מסירתו לאימוץ, ולאחריהן מדורגות ההשמה באומנה וההשמה בפנימייה, בפועל 10% בלבד מהילדים שהוצאו מביתם שבים אליו לאחר שיקום ההורים והילד ופחות מאחוז זוכים לאימוץ.

91% מהאימהות שילדיהן הוצאו מהבית בשנת 2017 לא השתתפו בתוכניות שיקום במימון משרד הרווחה. ל-87% מהילדים באומנה לא נקבעו תוכניות טיפול כנדרש בחוק האומנה. רוב הילדים נותרים במסגרות חוץ-ביתיות - מרביתם בפנימיות (67%), והיתר באומנה (33%). 27% מהילדים באומנה ובפנימיות עוברים בין כמה מסגרות.

אף שפנימייה אינה המסגרת המתאימה לילדים צעירים, 30% מהילדים מתחת לגיל שמונה (1,149 ילדים) הושמו בפנימייה במקום במשפחות אומנה בשנים 2021-2016. כ-41% (474 ילדים) היו בני חמש ומטה שלא בהתאם להנחיות מנכ"ל משרד הרווחה ותקנון העבודה הסוציאלית שבהם הוגדר שהגיל המינימלי להוצאה למסגרת פנימייתית הוא 8 שנים. 83% ימשיכו לשהות בפנימיות כל זמן שיהיו במסגרות חוץ-ביתיות. הם נמצאים בפנימיות ובאומנה יותר מארבע שנים (חמש שנים וארבע שנים וחצי, בהתאמה); וסיכוייהם לעבור בין מסגרות גדלים. לפיכך, נמנעות מהם הזכות לחיים במשפחה והזכות ליציבות ולעקביות בחייהם, והם חווים אי-ודאות וחוסר יציבות לאורך זמן, חוויה המועצמת בגילים הצעירים. סיכוייו של בוגר פנימייה לשהות במעצר או במאסר בבגרותו הם פי 8 ביחס לסיכויים של בוגר באוכלוסייה הכללית; ופי 2.5 מאלו של בוגר אומנה.

ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "מדיניות המשרד היא שכל ילד זכאי לבית קבוע ובכלל זה גם ילדים ובני נוער בסיכון שהוצאו מביתם להסדר חוץ ביתי. בחודשים האחרונים המשרד כבר החל ביישום המלצות הדו"ח כדי להטמיע את המדיניות בקרב כלל גורמי המקצוע בשטח ולתקן את הליקויים שהתגלו. בתקופה האחרונה אנו פועלים להסדרת רצף השירותים לילדים בסיכון והמשרד אף תקצב בעדיפות גבוהה תוכניות בקהילה לטיפול במשפחות וילדים במצבי סיכון ומשבר שונים ב-70 מיליון שח, על מנת להימנע ככל שניתן מהוצאת ילדים מבית הוריהם. במקביל, המשרד פועל לחידוד הנוהל הקיים להשמת ילדים מתחת לגיל 8 בפנימיות, על פיו השמה כזאת דורשת אישור מיוחד מגורם משרדי בכיר.

"בהנחיית שר הרווחה, יעקב מרגי, מוקמת בימים אלו ועדה ציבורית מקצועית לבחינת יישום חוק האומנה לבחינה ולשיפור המענים הניתנים לילדים ולמשפחות. כמו כן, מבקר המדינה ציין בדו"ח את ההשקעה האדירה של משרד הרווחה והביטחון החברתי בפנימיות שנועדו גם לשפר את איכות השירות והחינוך שלו זוכים החניכים וכן לצמצם ככל שניתן מעברים בין מסגרות".