בלעדיחייל בודד בכפייה: בימים אלה ממש אמא יחידנית של חייל צה"ל בסדיר שהיא משפחתו היחידה מועמדת לגירוש מיידי מישראל. ליאור ג'ושוע פרץ, התגייס לצה"ל בפברואר 2021 וכמו כל צעיר ישראלי בן גילו משרת בסדיר מאז. הוא נולד ב-2002 לאמא פיליפינית נוצריה, אלסי גרוגוריו, ולאב ישראלי יהודי שלא נמצא בחייו מאז היה בן שמונה ואפילו לא ידוע מקום מגוריו. אלסי גרה בתל אביב עם ליאור והם המשפחה היחידה האחד של השני.

למרות נוהל אשרות לאם זרה של חייל, נוהל קיים וידוע, החליטה רשות ההגירה לא רק לדחות על הסף את בקשתה לאשרת מעמד ארעי אלא לגרשה מישראל. הנוהל מקנה זכאות למעמד ארעי להורים זרים לחיילים ולכן הגישה את הבקשה משום שעד גיוסו של ליאור שהתה בישראל במעמד הומניטרי מתוקף היותה אמו היחידנית של ילד ישראלי. אחרי גיוסו קיוותה אלסי לקבל את האשרה שהיא זכאית לה למשך ארבע שנים שאחריהן תוכל להתאזרח בכפוף לסייגים הרגילים להענקת תושבות ואזרחות כמו הוכחת מרכז חייו של המבקש בישראל ועוד.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בחלומות הגרועים ביותר של אלסי וליאור הם לא תיארו לעצמם שעם הגשת הערר על דחייתה תבחר רשות ההגירה להורות לה לעזוב את הארץ. התירוצים של רשות ההגירה לא יאומנו במקרה כמו זה: את האשרה לא קיבלה משום שכבר נמצאה בישראל ולא הגיעה במיוחד מחו"ל לבנה החייל, בהתעלם מהעובדה שהיא היחידה שגידלה אותו בישראל.

עוד טענה רשות ההגירה כי הבקשה לא הוגשה עם כל המסמכים התומכים, טענה שפרקליט האם, עו"ד תומר ורשה, סתר לחלוטין בערעורה. מישהו ברשות ההגירה החליט פשוט להתעלל במשפחה הקטנה כי העזה לבקש את שמגיע לה ואף קבעו כי אלסי שוהה שלא כחוק בישראל מ-2018 אף שגם אז היתה אם יחידנית לקטין ישראלי והיתה זכאית לאשרה הומניטרית. עכשיו, בשרירות לב אינסופית ורק כי העזה להעיר את הדב משנתו, רשות ההגירה אומרת לאלסי למעשה שהיא סיימה את תפקידה כאמא ועכשיו כשליאור משרת בצה"ל עליה לעזוב, לאן? לא ברור. לליאור הם כותבים: "לאחר יציאתה מישראל יוכל החייל להגיש בקשה חדשה".

על אלסי היה לעזוב את ישראל עד 13.3 ואת הערר על ההחלטה עליה להגיש עד 23.5 כשהיא על זמן שאול. עו''ד ורשה אומר: "המקרה של אלסי מדגים לא רק חוסר רגישות ואטימות לב, אלא גם חלמאות כושלת במיוחד של רשות האוכלוסין. אנו מתכוונים לממש כל הליך משפטי אפשרי בכדי להשיג צדק. לא יכול להיות שהמדינה תצפה מחייל לתפקד בזמן שהוא מאוים מגירוש אמו".

עו''ד תומר ורשה (צילום: אוהד דיין)
עו''ד תומר ורשה (צילום: אוהד דיין)

אלסי עצמה מוסיפה: "רק אני עם הבן שלי ולכן ניסיתי להסדיר את המעמד, עשיתי כל מה שאמרו. אני מרגישה מאוכזבת ומושפלת". מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "הבקשה טופלה בהתאם לנהלים ועם זאת תוכל האם להגיש ערר שייבחן תוך התחשבות בנסיבות המקרה הייחודיות".