אתמול בבוקר (שלישי), עם פרסום הידיעות על תחילתו של מבצע “מגן וחץ” בעזה, החליט אלקנה ריקלין, סטודנט באוניברסיטה העברית, להירתם למען תושבי הדרום שהיו אמורים להינשא אמש, עם פתיחתה הרשמית של עונת החתונות, אך עקב הנחיות פיקוד העורף – לא יכלו לעשות זאת.

לקראת הפסקת אש? דיווח: מצרים יצרה קשר עם גורמי ביטחון ישראלים
ח"כית לשעבר על ההסלמה בדרום: "יש לתקצב במיידית את מרכזי החוסן"
תושבי הדרום חוששים מהסלמה: "קמים בבוקר ולא יודעים מה יצפה לנו"

"על הבוקר ראיתי שאנשים התחילו לחפש אולמות חתונה חלופיים", הוא אומר, "החלטתי להקים קבוצת וואטסאפ כדי לעזור להם. אין לי שום קשר לארגון אירועים, פשוט החלטתי לסייע. פתחתי את הקבוצה 'מוצאים אולם', פרסמתי אותה בפייסבוק, הרבה דמויות משפיעות עזרו לנו להפיץ. הכנסנו לתוך הקבוצה קובץ גוגל דרייב שבו אנשים מכניסים פרטים, ואנחנו משדכים בין אחד לשני. אני עושה זאת יחד עם בת הזוג שלי, תמר צחור, גם היא סטודנטית. אנחנו מנסים לשדך בין מי שמחפש מקום לבין בעלי האולמות. אני יודע שסגרו אולם בגוש עציון, בבית שמש. אנחנו לא שולטים בסגירות, אלא יותר מעניקים את הפלטפורמה, מפרסמים את הבקשות ומנסים לעשות סדר בקבוצה. חשבתי על היוזמה הזאת כדי לעשות טוב. בימים כאלה מפלגים לעשות קצת טוב זה דבר חשוב. רעיון כזה פשוט מפיח אופטימיות. בימים האלה, כשהכל מקוטע ומשוסע, יפה לראות שעם ישראל עוזר אחד לשני".

אלקנה ריקלין (צילום: באדיבות המצולם)
אלקנה ריקלין (צילום: באדיבות המצולם)

ריקלין אינו לבד: שלל יוזמות נולדו אתמול על רקע פתיחת המבצע, שנועדו לאפשר לזוגות המתחתנים להמשיך בשמחתם. "ביום שלישי התחילו לזרום ידיעות על זוגות שהתבטלו להם חתונות", מספר גם מיקאל כהן, אחד מחברי "צוות פלח", קבוצה שנוסדה לזכרו של רס"ן בר פלח ז"ל ומסייעת, בין היתר, לניצולי שואה, בתחום אלימות במשפחה, בחלוקת סלי מזון ועוד. "הפעלנו את הקבוצה שלנו, ניסינו להבין מי הזוגות, מהיכן הם, ואז בתוך הקבוצה גילינו שיש מישהי שלאבא שלה יש אולם אירועים בתל אביב. מצאנו עוד כמה מקומות ברחבי הארץ שיכולים לתת מענה. מטבע הדברים, עם ישראל במצבים כאלה מאוד נדיב. יש המון אנשים שעוזרים. פתחנו קבוצת וואטסאפ ייעודית, 'סיוע למתחתנים עוטף עזה/צוות פלח', ואנחנו ערוכים מבחינת כוח אדם לעזור במה שאפשר: לגייס אולמות, ספקים או די־ג'יי. אנחנו חיים את ההירתמות המיידית הזאת. אם, למשל, באיזשהו מקום שלוקח על עצמו לקיים אירוע מעכשיו לעכשיו יהיו חסרים מלצרים, אנחנו נגיע לעזור. אנחנו אומרים 'אנחנו פה' ומנסים לעזור לזוגות".

מבול של טלפונים

"מהרגע ששמענו שאנשים נאלצים לבטל חתונות, החלטנו לפתוח את אולם השמחות שלנו, שמיועד בשגרה לתושבי היישוב, ומתקיימות בו בר מצוות, בריתות וכד' - גם לאנשים מבחוץ שצריכים להתחתן ומחפשים מקום חליפי בגלל המצב הביטחוני", אומרת רבקה מייברג, מזכירת היישוב נצר חזני. "פרסמנו בקבוצות המקומיות שלנו וקיבלתי מבול של טלפונים של אנשים שמחפשים אולם. אנשים חיפשו גם חלופות ליום רביעי וגם לחמישי. אנחנו עצמנו גם די על הטווח, גם אנחנו בזמנו חווינו פה אזעקות, אבל אנחנו מציעים את העזרה שלנו. האולם עצמו הוא בעלות סמלית יחסית, רק לכסות ניקיון, חשמל, ביטוח, את הדברים הבסיסיים. אני מקווה שנגיע לרגיעה, אבל נותנת את האופציה".

ליאת לזר (צילום: באדיבות המצולמת)
ליאת לזר (צילום: באדיבות המצולמת)

"מהבוקר של אתמול כל עולם האירועים נרתם למצב", אומרת ליאת לזר, מפיקת אירועים. "גני אירועים, כל מיני לוקיישנים שאני עובדת איתם, פנו אליי ואל מפיקים נוספים כדי ליידע לגבי תאריכים פנויים בימים הקרובים. אמרו שהם מוכנים לעזור למי שמחפש. אנחנו, המפיקים, מקשרים בין המקומות לבין הזוגות וגם דואגים שהזוגות יקבלו את המנה בערך במחיר שסגרו במקום הקודם שבו הייתה אמורה להתקיים החתונה. אנחנו רוצים לעזור לזוגות, לא רוצים להכניס אותם להוצאות נוספות. העליתי פוסט בפייסבוק שלי שאני מוכנה לעזור בשמחה ולעשות את השידוך הזה ללא תמורה כמובן. נעשו כבר כמה שידוכים, ואני מחכה לאישורים סופיים שזה אכן בוצע ותקין. כולם נרתמים לעזור, אם זה בעלי אולמות, ספקים. זה מה שיפה במדינה שלנו, שבסופו של דבר עם כל המלחמות הפנימיות, הרי שברגעי משבר אנחנו בכל זאת מחזקים אחד את השני, מחבקים ומכילים ונרתמים לעזור כמה שיותר".

להוריד את הלחץ

שיראל אלבז, אחותה של הדר חיה שטרית שהייתה אמורה להתחתן אמש באולם אירועים בדרום עם בחיר לבה, ידידיה גריידי, עשתה הכל כדי שהחתונה של השניים אכן תתקיים. "בעל האולם בדרום הודיע לנו בשלישי בבוקר שהאירוע מבוטל בגלל הנחיות פיקוד העורף", היא אומרת. "כמובן שעבר עלינו הרבה לחץ ופחד, החתן והכלה לא ידעו שום דבר, ניסינו להסתיר מהם. רציתי שאחותי תהיה רגועה. הקמנו קבוצת וואטסאפ, ממש חמ"ל, כדי למצוא פתרון. התגייסו כל החברים, בני המשפחה. התקשרנו להמון אולמות וגם במקביל הפצנו הודעה ברשתות החברתיות. פרסמתי את מספר הטלפון שלי, הגיעו אלינו המון אנשים וניסו לעזור עם המון הצעות. בסוף סגרנו לאתמול את אולם האירועים, 'נועל'ה בשרון'. אנחנו ממש מודים לבעל המקום שבא לטובתנו מבחינת המחיר וגם התגייס לטובתנו מהרגע לרגע. זה היה מופלא בשבילנו. עשינו המון טלפונים למוזמנים, שלחנו המון הודעות על שינוי הלוקיישן, וקיווינו שהרוב אכן יגיעו. במקרה גם אני התחתנתי בזמן מלחמה, ב'שומר החומות'. בימים כאלה אנחנו רואים את עם ישראל במיטבו, כולם מתגייסים ועוזרים".

עידו קסנטיני (צילום: באדיבות המצולם)
עידו קסנטיני (צילום: באדיבות המצולם)

"במתחם אצלנו יש שני אולמות, אחד מהם היה פנוי ביום שלישי", אומר עידו קסנטיני, הבעלים של "נועל'ה בשרון". "העליתי פוסט בפייסבוק והצעתי לאנשים שיבואו להתחתן. קישרו אותנו לזוג הזה, עזרנו להם במחירים מאוד נמוכים בגלל המצב הנוכחי. גם דאגנו להם לכשרות מאוד מיוחדת של הרב מחפוד. לזוג היו 300 מוזמנים. בגלל שהם מאוד חששו אם אנשים יגיעו או לא בגלל המצב, אז אמרנו שמבחינתנו נהיה מוכנים ל־150 עד 300 אורחים כדי לעזור כמה שיותר ולהוריד את הלחץ".

איך התארגנתם בזמן כל כך קצר?
"אני יכול להיערך גם עד 700 איש. אנחנו מטבח מייצר, עושים את כל האוכל במקום, זה מטבח שף. אנחנו הרבה שנים בתחום, יש לנו צוות שלנו שמוכן בעת הצורך. הזמנו עובדים, והכל בסדר. אגב, מי שמתחתן פה לא מתגרש".

"מאתמול בבוקר קיבלנו טלפונים, פניות וגם פנינו בעצמנו באופן יזום לעשרות זוגות והורים של זוגות שנותרו אבודים בגלל המצב שנוצר", אומרת הדר גרינברג, מנכ"לית ובעלים של איזיווד - ארגון חתונות. "ראינו פרסומים של זוגות בפייסבוק וגם הצטרפנו לקבוצת וואטסאפ שמנסה לשדך בין זוגות לאולמות אירועים. יש התגייסות עצומה של אנשים לטובת העניין. הצלחנו להזיז ארבעה זוגות מהדרום לאולמות במרכז ובשרון. אנחנו עושות זאת כמובן ללא שום תמורה, רק במטרה לסייע. אנחנו מקבלות תודות ותשבחות מהזוגות ומהמשפחות על כך שהרגענו אותם. זה מחמם את הלב".