"ארבע שעות היינו בתוך בית הכנסת בחושך. היתה בהלה וחוסר ודאות וכל הזמן היו שמועות", סיפר היום (רביעי) ל"מעריב" סמנכ"ל עיריית צפת, יעקב חדד, על הפיגוע שאירע בעת ששהה עם משפחתו בבית הכנסת אלג'ריבה בעיר ג'רבה שבתוניסיה.

משרד החוץ מאשר: בן ואביאל חדד נרצחו בפיגוע הירי בג'רבה

"יצאתי ביום ראשון בלילה עם אשתי ועוד שני זוגות לטיול שורשים בתוניסיה והגענו ביום שני לג'רבה. ביום שלישי בערב הגענו במיוחד לבית הכנסת, כדי להשתתף באירוע לרגל ל"ג בעומר", סיפר עוד חדד – "זו מסורת עתיקה של היהודים בתוניסיה להגיע לבית הכנסת בל"ג בעומר וגם מגיעים יהודים ממקומות נוספים בעולם. מדליקים שם נרות על עגלה, מבקשים משאלות ומציינים את האירוע".

על הפיגוע והשעות הקשות שלאחריו הוא סיפר בהתרגשות: "בשער הכניסה למתחם בית הכנסת היו מאבטחים, שעשו בידוק לכל מי שהגיע. אנחנו היינו בתוך בית הכנסת. פתאום שמענו יריות ואז החלו צעקות ודחיפות. אחד עלה על השני והיתה בהלה. כל אחד חיפש פינה להסתתר, לא הבנו בהתחלה מה קרה. כיבו את האורות ולא נתנו לאף אחד לצאת. אז גם התחילו כל מיני שמועות שלא הפסיקו. אלה היו שעות מלחיצות ושל חוסר ודאות. לא ידענו בהתחלה שמדובר בפיגוע, אבל שמענו יריות והיו שמועות".

חדד סיפר עוד: "היינו ארבע שעות בתוך בית הכנסת ובכל אותן שעות לא הבנו מה קרה. היה חושך מוחלט ותפסנו פינה. רק לאחר כארבע שעות התחילו לשחרר את כל האנשים שהיו במתחם בית הכנסת. היו שם הרבה מתפללים, שהגיעו ממדינות שונות בעולם".

על התחושות באותן שעות של חוסר ודאות בחשיכה הוא אמר: "היה מפחיד ומלחיץ והיינו בחוסר ודאות. לא ידענו מה הולך לקרות. אבל אנחנו אנשים מאמינים ומה שצריך לקרות – יקרה. כמובן שצריכים לעשות את המקסימום".

חדד ציין עוד, כי הוא ומשפחתו ממשיכים לטייל עם אבטחה של שוטרים. "יש אבטחה ונוכחות של המשטרה ורואים שהם משתדלים. גם המקומיים מתייחסים אלינו מאוד יפה. הם מקבלי פנים", הוא סיכם את התחושות – "אנחנו עדיין מאוד מתרגשים אחרי מה שקרה".

יעקב חדד בבית הכנסת בו אירע הפיגוע בתוניסיה (צילום: בני חדד)
יעקב חדד בבית הכנסת בו אירע הפיגוע בתוניסיה (צילום: בני חדד)

בנוסף, גדי מזוז, סגן ראש עיריית באר שבע שהכיר את המשפחה, סיפר ל"מעריב": "מדובר על משפחה מאוד טובה, הם עלו לארץ לפני שלוש שנים, התגוררו בשיכון הציבורי בבאר שבע. הוא היה יתום מאם, האבא שבור מהמצב, מאוד קשה לו. הם מאוד אוהבים לעזור לאנשים, מלח הארץ, הם חיפשו רק לעלות לארץ ולסייע. אנשים טובים מאוד. פגשתי אותו בפעם האחרונה ביום העצמאות בבאר שבע, הוא נסע להילולה בג'רבה ותכנן לחזור בהמשך לישראל. הם האנשים הכי טובים שאני מכיר. אביאל ז"ל תמיד דיבר בצניעות, היה כיף להיות לידו, תמיד היה לו שיח של כבוד. כואב לי הלב, הוא היה בשבילי כמו אח".

אבי ואזן, עד ראייה בג'רבה וחברו הקרוב של אביאל חדד ז"ל, סיפר: "היינו במתחם ההילולה, יחד עם הילדים. שמעתי הרבה יריות אחד אחרי השני. בהתחלה חשבתי שזה זיקוקים, לא חשבתי שמדובר בכלל על פיגוע. לא התייחבתי לזה. ראיתי את כולם בורחים, אז מהר רצתי וסגרנו את המתחם, התחלתי לחפש את הילדים. אחד האנשים בהילולה סייע. היה מאוד מפחיד. לא מצאנו את חברים שלי אביאל ובן חדד ז"ל. ניסינו להתקשר אליהם, אפילו שלחנו הודעה בפייסבוק אבל ככל שעברו השעות הבנתי שהם לא בין החיים".

"במשטרה אמרו לנו להירגע שאף אחד לא נפגע, אבל בלילה התבשרנו על מותם. הם אנשים זהב. יש להם לב טוב, היו רגועים ושמחים. אני ואביאל ז"ל גדלנו יחד, כולנו משפחה אחת גדולה בג'רבה. לקח לי זמן לעכל את זה. זה מאוד קשה. הרבה משפחות שוקלות לעלות לישראל בעקבות המקרה הזה, מאז האביב הערבי כל היחס ליהודים במדינה התדרדר", הוסיף.