ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון התכנסה היום (ראשון) לדיון נוסף. בדיון העיד ונחקר מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, על ידי באי כוח המוזהרים יוסף שוינגר, אמיר אוחנה וראש הממשלה בנימין נתניהו. 

בהמשך הדיון, יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, השר לבטחון פנים בעת האירוע, יעיד בעצמו וייחקר גם כן על ידי באי כוח המוזהרים יוסף שוינגר ובנימין נתניהו. לבסוף ייחקר גם ניצב אלי כזרי, המזכיר הבטחוני לשר לביטחון הפנים בעת האירוע, על ידי אמיר אוחנה.

ראשון, עלה להעיד מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, והבהיר: "הגבלת קהל זו החלטה של הדרג המדיני. ניתחנו את כל אישורי התכניות עם מפכלי"ם קודמים, איש לא העלה אפשרות להגביל קהל במירון".

"על בסיס ניסיון העבר, ההר הכיל כמות מבקרים באותם הקיפים ואף יותר מכך", ציין רנ"צ שבתאי. "בשום שלב לא נאמר לי שההר לא יכול להכיל כמות גדולה של מבקרים. צריך להבין, אירוע פולחן דתי, המוני, הוא אירוע צפוף. צפיפות אינה חוסר יכולת להכיל. יש הרבה אירועים כאלו".  עוד הדגיש: "אם היה לי חשש שהתוכנית מסוכנת, לא הייתי מאשר אותה".

"לפני לא הוצגה שום תוכנית חלופית או היערות", אמר המפכ"ל. "לא היה אדם שקם ואמר שהתוכנית לא ערוכה להתמודד עם האתגרים. ההתרשמות האישית שלי הייתה כי התוכנית טובה ונתנה מענה לאתגרים, ואף ביצענו בה שיפורים".

על האפשרות להגביל קהל בהר, אמר שבתאי כי "המשטרה פועלת על בסיס סמכות, חוק ובהתאם להחלטת היעוץ המשפטי של המשטרה. אין סמכות הגבלת קהל בפולחן דתי למשטרת ישראל. בשביל להגביל צריך חקיקה, לגיטימציה ציבורית. מבחינת המשטרה ההר היה יכול להכיל את כמות המבקרים, הגבלה לא עלתה בכלל על הפרק".

על הכשרת השוטרים, אמר שבתאי כי: "בזמן האסון היה לנו מפקדים על ניסיון בשטח והכשרה שהיו מקבלים בקורס הבכיר של משטרת ישראל. שיפרנו את הנושא הזה, כרגע בכל הקורסים הפיקודיים יש תכנית סדורה של לימוד על ניהול וויסות קהל, עם מרצי חוץ, שיפורים במערכי הלמידה. התקדמנו, עברנו למערכת מציאות מדומה בדוגמת מירון, התעקשתי שכולם יגיעו ויתרחשו את האירועים. אנחנו בפאזה אחרת לגמרי, והדרך לא הסתיימה".

"ברמה הפרטנית", הוסיף, "כל שוטר מקבל לטלפון הכנה מנטלית ותודעת המשימה, הוא מקבל תמונה של מה עומד לקרות ומה מצופה ממנו. כל מה ששיפרנו - זה לוקח זמן ומשאבים. היום אנחנו במקום יותר טוב".

לבסוף, התייחס שבתאי לעלייה להר שהתקיימה השנה, והודיע כי השנה המשטרה אימצה את המלצות הוועדה להיערכות לאירוע.

עו"ד יניב ואקי, שמייצג את יו"ר הכנסת אוחנה, ביקש מהמפכ"ל להבהיר: "בעדות עלה כי לקראת האירוע נעשתה עבודת מטה ממושכת. נושא הצפיפות היה אחד מהנושאים בו התמקדה ההיערכות. בעדותך הראשונה עלה הנושא 'הר סגור והר פתוח', והסברת כי עמדתך ועמדת המשטרה הייתה לקיים מתווה של "הר פתוח". שבתאי ענה: "את הסוגייה אישרתי להחלטת הדרג המדיני".