מהפך במדד הגאווה של האגודה למען הלהט"ב: לראשונה עיריית גבעתיים היא העיר שקידמה הכי הרבה את צרכי הקהילה הגאה בשנה החולפת. על פי המדד שהוגש היום (שלישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג, עיריית רמת גן במקום השני, עיריית ראשון לציון במקום השלישי, כפר סבא במקום הרביעי ועיריית תל אביב-יפו לראשונה במקום החמישי. זאת, בעוד שעיריית ירושלים, עיר הבירה של מדינת ישראל גם השנה בתחתית הדירוג.

המדד שמתפרסם לקראת חודש הגאווה בערב יום המאבק הבינלאומי נגד להט"בופוביה, בדק את יחסן של רשויות מקומיות ברחבי הארץ לקהילת הלהט"ב וכיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב המקומי בשנה החולפת, במטרה לקדם מרחב בטוח ללהט"ב בכל מקום בישראל.

השנה נמדד מספר שיא של 85 ערים ורשויות מקומיות בהן פועלות התארגנויות גאות שמלוות על ידי האגודה למען הלהט״ב על סמך 34 שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות.

עוד נבדק בין היתר האם העירייה אישרה רישום זוגיות לזוגות להט"ב עבור קבלת זכויות ושירותים, האם יש עו״ס פעיל שאחראי על נושא הלהט״ב, האם התקיימה הכשרה לצוותי הרווחה בנושא והאם העירייה תמכה בפעילות לציון חודש הגאווה.

מנתוני המדד עולה כי עיריית גבעתיים הפיקה עשרות אירועים ופרויקטים לאורך כל השנה עבור הקהילה הגאה, קיימה הכשרות מיוחדות לצוותי מחלקות העירייה בנושא להט"ב, הקימה מרפאה למשפחה הגאה, היתה העירייה הראשונה שאישרה רישום זוגיות ללהט"ב ואף מקפידה להתייחס למאבק בלהט"בופוביה בבתי הספר.

עיריית רמת גן חנכה במהלך השנה את המרכז הגאה של העיר בו נערכות עשרות פעילויות ואירועים למגוון האוכלוסיות בקהילה הגאה, תוך הפגנת נראות להט"בית יוצאת דופן, גם כתגובה ציבורית לפשעי שנאה נגד הקהילה.

במקום השלישי ניצבת עיריית ראשון לציון עם עשייה נרחבת בתחומי הרווחה, החינוך והתרבות, ומענים חדשים עבור חברי הקהילה החל ממכינה קדם צבאית ללהט"ב ועד קבוצת ספורט גאה. את המקום הרביעי תופסת כפר סבא עם פתיחה של מרכז גאה ראשון בעיר וקבוצות פעילויות שונות.

עיריית תל אביב יפו מפעילה ומממנת את המרכז הגאה, שמוביל בתמיכתה מאות פעילויות, אירועים, פרויקטים קהילתיים, מקומות התנדבות ושירותים לכל הקשת הגאה ועתידה לפתוח בקרוב את המרכז הגאה החדש בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. לצד זאת, רק פחות ממחצית מבתי הספר הממלכתיים בעיר קיימו סדנאות לחינוך לסובלנות ונגד להט"בופוביה.

התקדמות בדרום לעבר הכלת להט"ב, אבל ירושלים עדיין הרחק מאחור

עיריית באר שבע הינה הרשות שמחזיקה בציון הגבוה ביותר באזור הדרום ומדורגת במקום התשיעי עם עלייה של 20%. את השיפור הגדול ביותר ביחס ללהט״ב ביצעה עיריית דימונה שמדורגת במקום ה-30 עם עלייה של 95% מהציון שקיבלה בשנה שעברה. השנה לראשונה העירייה מינתה רכז לתחום הלהט״ב בעיר והפעילה מעני רווחה ייעודיים לאוכלוסייה.

עיריית ירושלים, בירת ישראל וביתם של כמיליון תושבים ותושבות דורגה בתחתית הדירוג, לצד 13 רשויות נוספות שבחרו לא לשתף פעולה במענה על המדד השנה. בדוח מצויין: "העירייה נמנעת מלקחת אחריות פומבית על צרכי תושביה הלהט"בים, ונמנעת מלספק תקציבים ושירותים מונגשים לקהילה.

"במסגרת זו, היא אינה משתתפת במימון חודש הגאווה והסובלנות בעיר והיא מאפשרת לבית הפתוח בירושלים להתמודד על כספי התמיכות רק בזכות פסיקת בית המשפט העליון. באופן שאינו מפתיע, גם לאחר פסיקת בית המשפט העליון העירייה יצרה מנגנונים תקציבים  מפלים, סוגייה העומדת לדיון בימים אלו בבית המשפט העליון".

פחות ממחצית הערים תולות דגלי גאווה אבל ב-70% מהן תוכניות למען הקהילה הגאה

התחום שבו רשויות בישראל משקיעות הכי הרבה, בפער משמעותי, הוא תחום התרבות, שכולל אירועים עבור הקהילה הגאה במהלך חודש הגאווה ומחוצה לו. במקום השני נמצא תחום הנראות במרחב הציבורי, שכולל ייצוג לקהילה הגאה במרחב הציבורי ברשות (דגלים, שלטים, פרסומים רשמיים), ופרסום מענים קיימים לקהילה הגאה בעמודים רשמיים אבל פחות מחצי מהרשויות (46%) תלו דגלי גאווה או שלטים ייעודיים בחודש הגאווה. ב-69% מהרשויות ישנה תכנית אסטרטגית מתוקצבת למען הקהילה וב-63% מהרשויות מאויישת משרת עו"ס להט"ב, ו-5 רשויות נוספות נמצאות בתהליך יצירת המשרה.

"השלטון המקומי שמבקשים לפגוע בו הוא חומת המגן של הלהט"בים מול ממשלה עוינת"

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר עם קבלת הדוח לידיו: "הקהילה הלהט"בית, על כל גווניה, היא מאבני הפינה של הפסיפס הישראלי. תרומתה לחברה הישראלית ולמדינת ישראל מוכרת, מוערכת, וגם עשתה לה שם וכבוד בכל רחבי העולם. עלינו להמשיך ולפעול לכך שכל אזרח ואזרחית בישראל יחושו שזהותם מוגנת ומכובדת, ועל אחת וכמה – ביטחונם האישי והקהילתי".

הוא הוסיף: "ידענו לאחרונה מספר אירועים בהם הקהילה הלהט"בית הייתה יעד לתקיפות – אישיות וציבוריות, והדברים האלה מזעזעים את כולנו וצריכים להניע אותנו לפעולה ערכית ומשמעותית, כי חביב אדם שנברא בצלם. בליבו של הדו"ח החשוב הזה נמצאת ההתקדמות המבורכת והמוערכת שקיימת בישראל בכלל ובשלטון המקומי בפרט בנוגע ליחס לקהילת הלהט"ב ואני מברך על כך מעומק הלב".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר מסרה: "הקהילה הגאה נמצאת בכל אזור בישראל, בכל המגזרים והקשת הפוליטית ולא נוותר על קולנו ועל מקומנו בחברה הישראלית. דווקא כששיח השנאה נגד להט"ב מקצין ברחובות ומתוך הממשלה, נוודא שמהפכת השוויון רק תלך ותגדל. בימים בהם מבקשים להחליש את השלטון המקומי המדד מראה כמה השלטון המקומי עומד כחומת המגן עבור הקהילה הגאה. זו מהפכה מקומית גאה ואנחנו נמשיך אותה באירועי הגאווה ברחבי הארץ".