זוג שדרני הרדיו, ינון מגל ובן כספית, פתחו את תוכניתם ברדיו 103FM הבוקר (חמישי) עם ציון יום ירושלים. כספית הזכיר את עוני העיר, ומגל מיהר להגיב.

יום ירושלים יוצא לדרך: כוננות גבוהה במערכת הביטחון
יום ירושלים: כמעט מיליון תושבים גרים בעיר, וכמה מהם יהודים?

"לא מצליח להבין איך כל אוהביה של ירושלים לא מצליחים לעזור לה גם. עיר ענייה, מרודה, כל שנה אנחנו צריכים לשים שם בין מיליארד למיליארד וחצי שקלים. זו בירת ישראל, היא צריכה לעמוד בפני עצמה", טען כספית.

"לדעתי קצת איבדת את המומנטום", ענה מגל, "זה כבר התחלף להתרעות ביטחוניות. פעם הייתם חוגגים בתקשורת, 'ד"וח ירושלים, אין כוח אדם'. ככה כל שנה. ככה היו מציינים בתקשורת כל שנה, זה היה יום ירושלים. עכשיו, בשנים האחרונות זה השתנה, עכשיו זה ההתרעות הביטחוניות. החמאס מאיים, המשטרה נערכת, כוחות הביטחון, השר לביטחון לאומי אמר מי יעלה להר הבית. אין חגיגות, אין מהי ירושלים בשבילנו. כלום. ככה הם חוגגים. זה האירוע שלהם".

מגל המשיך: "מה הקטע? כל הלחצים, זה מניפולציה של הפלסטינים, של הערבים. כמו שהם לקחו את כל ארץ ישראל, הרי פלסטין בכלל לא הייתה חשובה להם, הם רצו להיות חלק מסוריה הגדולה. עכשיו, פלסטין נהייתה הדבר שכל הערבים מדברים עליה. הם לקחו את הר הבית, את המסגד שלהם, הם בכלל מיקמו אותו מחוץ לשטח של בית המקדש. אותו דבר יום העצמאות, עכשיו יום ירושלים אז הם עושים מצעדי דגלים, עכשיו זה התרעות ביטחוניות. והתקשורת הישראלית משרתת את הנרטיב הזה. שיהיה לכם חג שמח".

"למה רק להעיק על המאזינים? תתקשר לאחמד טיבי ותצעק עליו", עקץ כספית. "אני יודע שהאמת קשה, בעיקר לצד שלכם, אבל האמת היא שירושלים היא עיר ענייה מרודה, מצבה הולך ומחפיר. אף אחד לא ילמד אותי מהי ירושלים, ואני שמח מאוד ביום ירושלים ואני אפילו זוכר את יום ירושלים המקורי, הראשון. היא בירת ישראל, העיר שהציונות קרויה על שמה, הבעיה היא שהיא קצת מתרחקת מהציונות היום. אתה רואה איך העסק הזה לא מחזיק מעמד כלכלית. אם האמת היא דבר שמקשה עליך אני מוכן להפסיק להגיד אותה אם תבקש יפה".

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

עוד אמר: "עצוב לי שאנחנו, הישראלים הדמוקרטיים, הציונים, הליברליים, אלה שמפגינים בימים האלה, שהחליטו להילחם על המדינה, איבדנו גם את זה. באה הציונות הדתית ובעיקר החרד"לית שאצלם יום ירושלים זה להפוך כמה דוכנים בשער שכם ולתקוע אצבע בעין לאלה שגרים שם. לקחו לנו את יום ירושלים. אם היו שואלים אותי אנחנו צריכים לפתור את זה. אתם רוצים לרקוד עם הדגלים והתרעות ביטחוניות? אנחנו אסור לנו לוותר על יום ירושלים, לציין אותו בדרך שלנו". 

"אם אתה אומר 'אנחנו צריכים לציין', תציינו", השיב מגל. מה יש לכם להגיד? אם אין חינוך לאהבת היהדות, למסורת, לאהבת הארץ, לתורה - אין כלום. אתה לא מבין? מה המדינה תהיה בלי היהדות? מה תהיו? אוגנדה?".

"אתה האחרון בעולם שתלמד, לא אותי ולא את המחנה שלי, מה זו ירושלים, מה זו אהבה לירושלים, בירת ישראל, מה זה ציון", ענה כספית. "תתחיל להפנים, אנחנו כנראה נפרד. אנחנו אחים של החרדים, כמו שיהדות אף אחד לא יכול לקבוע לנו גם אחים אי אפשר לבחור. אבל אנחנו לא מוכנים להמשיך לממן את זה. לכן, כשגולדקנופף אומר היום בלילה 'אם הממשלה לא תאשר את ה־600 מיליון הנוספים, לא נאשר את התקציב', ועוד כותרת שההגדלה הזו של החינוך החרדי בכלל יש בה מנגנון אוטומטי, זה מעכשיו והלאה הולך לגדול. אנחנו כנראה, יכול להיות, זה לא סופי, כנראה שהעסק הזה לא ימשיך לעבוד - לחבור נמאס. ואתה יודע מה? חרדים רבים מאוד מבינים את זה. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm