בישראל חיים כ־160 אלף שורדי שואה ונפגעי התנכלות אנטישמית בתקופת השואה. הגיל הממוצע של הניצולים הוא 85. מחקר חדש שתוצאותיו יוצגו היום בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות ביקש לבחון את הקשר בין חשיפה לשואה לתחלואה כרונית ותמותה בקרב קשישים בני 65 ומעלה בישראל. 

מחקרים קודמים הצביעו על שכיחות גבוהה של בעיות נפשיות ותחלואה כרונית בקרב שורדי שואה, אולם ההבדלים לא היו מובהקים והתוצאות לא היו עקביות. 

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים - פרופ' ליטל קינן בוקר, ד"ר טלי סיני, ריטה דיכטיאר ושי־יוסף לובל מהמרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, לחקור את הקשר בין חשיפה לשואה לבין תחלואה כרונית ותמותה. למעשה, החוקרים רצו לדעת אם שורדי שואה נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות כמו סרטן, מחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת וכדומה ואם הם נמצאים בסיכון מוגבר יותר לתמותה. 

בקרב הניצולים נצפה שיעור גבוה יותר של עודף משקל או השמנה (71% לעומת 65%) ועישון כיום או בעבר (48% לעומת 42%). עוד מצאו החוקרים שחשיפה לשואה קשורה בשכיחות גבוהה של תחלואה במחלות לב ושבץ מוחי, בהשוואה למשתתפים שלא נחשפו לשואה. עם זאת, החוקרים לא מצאו סיכון מוגבר לתמותה ממחלות אלה בקרב שורדי השואה לעומת אחרים בשכבת הגיל השלישי. 

במסקנותיהם קובעים החוקרים: "נמצא כי חשיפה בעבר לאירועי השואה אכן קשורה לסיכוי מוגבר לתחלואה במחלות לב, תסמונת מטבולית ושבץ מוחי. עם זאת, קיים עדיין צורך בהבנת המנגנונים להתמודדות עם פגיעה ארוכת טווח עקב חשיפה לטראומה אקוטית, בין אם גופנית (כגון רעב) או נפשית". במחקר נכללו 2,096 משתתפים (47% גברים ו־53% נשים), מהם 518 בני אדם היו שורדי שואה. הגיל הממוצע היה 75.7.