אירועי חודש הגאווה נפתחו היום (חמישי) עם מצעד הגאווה והסובלנות 2023 שנערך הערב בירושלים בהפקת הבית הפתוח בעיר. לפי ההערכות עשרות אלפי אנשים צעדו מגן הפעמון דרך רחוב דוד המלך, פלומר, קרן היסוד, המלך ג'ורג', רחוב הלל, מנשה בן־ישראל עד לגן העצמאות.

מצעד הגאווה 2023 בירושלים: אלו חסימות הכבישים הצפויות

אלון שחר, מנכ״ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות: ״היום ירושלים מתקשטת לא רק במגוון של צבעים ומגוון של א.נשים, אלא גם במגוון רחב ומרהיב של רגשות ותחושות - אנחנו בשמחה אדירה על הזכות לחגוג את מי שאנחנו, בכעס גדול על הצורך להמשיך ולהפגין עבור זכויותינו הבסיסיות ביותר, מייחלות שהמצעד יעבור בשלום, ומאמינות בכוחו להשפיע על עתידה של ירושלים.

"אחרי חודשים ארוכים של עבודת הפקה, היערכות בטחונית, והתכווננות קהילתית - מגיע רגע השיא שלנו ונשמח מאוד שכל אחד וכל אחת יצטרפו אלינו! מוזמנים ומוזמנות לצעוד יחד איתנו בגאווה, למען סובלנות, למען אהבה, למען חופש, ולמען ירושלים טובה יותר״, הוסיף. 

מצעד הגאווה בירושלים 2023 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
מצעד הגאווה בירושלים 2023 (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

בן גביר לקראת מצעד הגאווה: "אעשה הכל כדי שלא יהיה מקרה מטורף"

במשטרה נערכו בכוחות מתוגברים לקראת המצעד ואלפים שוטרים גלויים וסמויים נפרסו ברחבי העיר ולאורך תוואי המצעד. כמו כן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר לקראת המצעד בחפ"ק המשטרה בירושלים וקיים הערכת מצב, בסיומה התחייב: "שערה משערות ראשם של אותם הצועדים לא תיפגע". 

בן גביר פתח ואמר: "המשטרה אחרי הרבה הערכות מצב ועבודה אינטנסיבית וגם אני קיימתי אצלי במשרד שתי הערכות מצב וקיבלתי סקירה מפורטת על מה שיהיה כאן. ברור לכם שבתפקידי כשר לביטחון לאומי אני עושה ואעשה הכל כדי שלא יהיה מקרה מטורף, כמו שהיה ברצח של הנערה שירה בנקי ז"ל. אנחנו מחוייבים ואני רוצה ששערה משערות ראשם של אותם הצועדים לא תיפגע והמשטרה בהערכות מלאה".

"יחד עם זאת, המדיניות שלי היא לתת חופש ביטוי גם לאלה שמתנגדים למצעד, גם לאלה שמדברים נגד המצעד, זאת זכותם כל עוד הם לא עוברים על החוק ואני אמרתי למשטרה שאני לא רוצה לראות כאן תמונות של חרדים או דתיים, שמסתובבים ברחובות ירושלים ומדירים אותם מהרחובות כי הם דתיים, כי הם חובשים כיפה או כי הן לובשות חצאיות".

"צריך לומר דבר אחד מאוד פשוט. המציאות כאן בירושלים היא פסיפס. יש כאן דתיים וחילונים, יש כאן ימנים ושמאלנים. שלא תהיה טעות לאף אחד, המטרה הראשונה זה לטפל במחבלים ומחבל שמסתכל על המצעד, מבחינתו כולנו אותו דבר. ימין, שמאל, דתי וחילוני, כולנו אחים והתפקיד שלנו ביום הזה זה לאפשר את המצעד ולאפשר מחאה, זו הדמוקרטיה, זה הפסיפס היפה במדינת ישראל וכך אני פועל כשר לביטחון לאומי".

בן גביר במצעד הגאווה בירושלים: "שערה משערות ראשם של אותם הצועדים לא תיפגע"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר במצעד הגאווה בירושלים: "בחוץ עומדים, כמו בכל שנה, הבריונים העלובים של להב"ה ותנועת כך, מפגינים נגדנו. רק שהשנה האנשים האלה הם כבר לא רק חבורה נלעגת של קיצונים חשוכים – הם חלק מהשלטון. בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, אבי מעוז, מנסים לדחוק את כולנו בחזרה לארון. לארון החשוך של הדעות הקדומות שלהם, לארון החשוך של הפחד והשנאה.

"אין בישראל מאבק אחד על הדמוקרטיה ומאבק נפרד על זכויות להט"בים. זה אותו מאבק. נגד אותם אויבים. בשם אותם ערכים. מי שתוקף את הדמוקרטיה הישראלית תוקף את הלהט"בים, מי שתוקף את הלהט"בים תוקף את הדמוקרטיה". 

יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יאיר לפיד במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "אנחנו לא נצטרך לצעוד תחת אבטחה, צלפים ושוטרים, הומו לא תהיה קללה בבית הספר. שכל אחד ואחת יוכלו למלא כל טופס ממשלתי, ולא נצטרך שאנשים יאבקו כדי להביא ילדים לעולם. כשטיפולי המרה יהיו מחוץ לחוק, כשכל זה יהיה מובן מאילו, אולי אז לא נצטרך לצעוד".

"לא נצטרך לצעוד, כשראש ממשלה בישראל, לא יעלה על דעתו לתת את המפתחות למערכת החינוך לגזען חשוך, ולהקצות מאות מיליוני שקלים כדי "לפקח" על תוכניות חינוך ליברליות. אני מתבייש בכך, ואני אומר לכם שגם במחיר הפוליטי הקשה ביותר לעולם לעולם לא אעשה כזה דבר. אחרי שזה קורה - תגידו, איך לא נצעד?".

"לא נצטרך לצעוד כשבממשלה לא ישבו גזענים, כשהשר שאחראי שתהיו כולכם בטוחים בכל מקום, היה זה שביקש להגביל אותנו מלצעוד. שאנשים כאלו יוקעו ולא יהיו נבחרי ציבור לא בגלל חוק – אלא כי אף אחד לא ירצה לבחור בהם".

בני גנץ במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בני גנץ במצעד הגאווה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מסלול הצעדה

אלפי הצועדים התכנסו בגן הפעמון בבירה החל מהשעה 15:00, ובשעה 17:00 יצאו בצעידה במסלול מגן הפעמון דרך רחוב דוד המלך, פלומר, קרן היסוד, המלך ג'ורג', רחוב הלל, מנשה בן־ישראל עד לגן העצמאות.

את הבמה המרכזית במצעד ינחו השנה נריה קראוס (עיתונאית ומגישה בחדשות 13) וערן סויסה (כתב הבידור של ישראל היום), בהשתתפות מספר אומנים בולטים, ביניהם רן דנקר, עברי לידר, שחר טבוך, רוני דואני, אתי ביטון ורינת בר. 

אלון שחר, מנכ״ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, אמר הבוקר, רגע לפני תחילת מצעד הגאווה והסבלנות בירושלים: ״היום ירושלים מתקשטת לא רק במגוון של צבעים ומגוון של א.נשים, אלא גם במגוון רחב ומרהיב של רגשות ותחושות - אנחנו בשמחה אדירה על הזכות לחגוג את מי שאנחנו, בכעס גדול על הצורך להמשיך ולהפגין עבור זכויותינו הבסיסיות ביותר, מייחלות שהמצעד יעבור בשלום, ומאמינות בכוחו להשפיע על עתידה של ירושלים".

עוד הוסיף: "אחרי חודשים ארוכים של עבודת הפקה, היערכות בטחונית, והתכווננות קהילתית - מגיע רגע השיא שלנו ונשמח מאוד שכל אחד וכל אחת יצטרפו אלינו! מוזמנים ומוזמנות לצעוד יחד איתנו בגאווה, למען סובלנות, למען אהבה, למען חופש, ולמען ירושלים טובה יותר״.