בחזרה לחווארה: תחקיר של רשת החדשות CNN שהתפרסם היום (חמישי) חשף פרטים חדשים על התנהלות כוחות הביטחון במהלך ליל המהומות בחווארה, בו מאות מתנחלים ישראלים התפרעו, הציתו בתים ומכוניות וגרמו לפציעתם של מאות פלסטינים ולהרוג אחד.

CNN ניתחה יותר מ-20 סרטונים מהמקום כדי להבין את סדרת האירועים, וכן חשפה עדות בלעדית של חייל צה"ל וכן ראיונות עם שבעה עדי ראייה ושני עיתונאים פלסטינים. ממצאי התחקיר שופכים אור חדש על פעולות הכוחות הישראליים באותו לילה. 

תיעוד פלסטיני מליל המהומות בחווארה (צילום : רשתות ערביות)

כזכור, המהומות בחווארה פרצו בליל ה-26 בפברואר, במה שהוגדר כ"נקמה" לאחר הפיגוע בו נרצחו האחים הלל ויגל יניב. מה שהתפתח במקום היה אלימות כה אכזרית, עד כדי כך שמפקד פיקוד המרכז כינה זאת "פוגרום", ואמר כי צה"ל לא היה מוכן מספיק למתרחש.

חקירה של צה"ל מצאה כי הצבא לא הצליח להציב מספיק חיילים כדי למנוע את ההתפרעויות. "זהו אירוע חמור שהתרחש באחריותנו ולא היה צריך לקרות", אמר קצין הצבא הבכיר של ישראל, סגן אלוף הרצי הלוי, בהצהרה בחודש מרץ.

CNN מצא שלא רק שהכוחות הישראלים לא הצליחו לעצור את המהומות בחווארה, הם לא הגנו על התושבים הפלסטינים בזמן שמתנחלים הציתו בתים ועסקים פלסטינים וחסמו את שירותי החירום מלהגיב. במקום זאת, כאשר תושבים יידו אבנים בתגובה לתוקפנות של המתנחלים, כוחות ישראליים ירו לעבר הפלסטינים בגז מדמיע ורימוני הלם, כך לפי ניתוח הצילומים ודיווחי עדי ראייה.

לפי עדות החייל, שנמסרה על ידי "שוברים שתיקה", ארגון לא ממשלתי שהוקם על ידי חיילים משוחררים ומציע במה להתבטא באנונימיות על חוויות השירות בשטחים, עשרות חיילים חמושים היו במקום לצד לוחמי מג"ב, אך לא עשו דבר כדי להתערב למרות שהיו מודעים לפעולות המתנחלים והאיום שהיוו לתושבים.

"פשוט נתנו להם להתקדם", אמר החייל, והוסיף כי הצבא בדרך כלל "לא יודע איך להתמודד עם טרור מתנחלים". הוא הוסיף כי "הכישלון הגדול ביותר" של צה"ל ומג"ב היה חוסר היכולת שלהם להגן ולהכניס משאיות כיבוי. "מכונית הכיבוי פשוט נסעה לבדה והותקפה... הכפר המשיך לבעור", אמר.

לדבריו, ניתן היה למנוע את השריפות והאלימות אם הצבא היה משתמש בכוח נגד המתנחלים כדי למנוע מהם מלכתחילה להיכנס לחווארה. "יש לך עשרות אנשים שאתה רואה שהם זועמים והם מתחילים ללכת לכיוון חווארה, הם רעולי פנים ולחלקם אולי יש סכינים. מה אתה חושב שהם באים לעשות? בשלב זה, הצבא היו צריכים להתחיל לירות גז מדמיע ורימוני הלם ולהתחיל להדוף אותם", אמר.

צה"ל עצמו אמר בהצהרה ל-CNN כי עשרות ישראלים "חיללו רכוש פלסטיני" ו"פעלו באלימות נגד תושבים פלסטינים" ב-26 בפברואר, אך רק כמה מהם נעצרו. כולם שוחררו ללא כתב אישום.

ממצאי התחקיר

התחקיר חוזר לנקודת ההתחלה - הפיגוע בו נרצחו האחים יניב, תושבי הר ברכה, הנמצאת במרחק של כ-6 קילומטרים מחווארה. הם היו בדרכם לישיבה בה למדו כאשר מחבל מזוהה עם חמאס תקף אותם וירה בהם למוות. בתחקיר צוין כי הפיגוע אירע ימים לאחר "פלישה צבאית מסיבית" של ישראל לשכם בחיפוש אחר חמושים מבוקשים הותירה לפחות 11 פלסטינים הרוגים.

בתגובה למותם של בני הזוג יניב, קראו מנהלי קבוצת וואטסאפ בשם "לוחמים על החיים", המתאמת הפגנות מתנחלים, לחברים בקבטצה "להשיב מלחמה" ולצעוד משני ישובים: יצהר לצפון וכפר תפוח לדרום. הפוסט הופץ במספר קבוצות ווטסאפ של מתנחלים, כמו גם ברשתות החברתיות, מה שמרמז שהאיום באלימות היה ידוע היטב לרשויות מראש.

"אנחנו דורשים נקמה! אנחנו חייבים להשיב מלחמה! בעקבות הפיגוע הקטלני לאור יום בחווארה היום, אנחנו עוזבים את בתינו ונלחמים על חיינו!" נכתב בהודעה. "18.00 - צעדה מצומת יצהר הגדול ומצומת תפוח לזירת הפיגוע בחווארה!"

תושבי חווארה אמרו שחלק ניכר מההמון הזועם ב-26 בפברואר ירד לעיירה מיצהר, התנחלות סמוכה על צלע הגבעה, הבנויה בחלקה על אדמות בבעלות פלסטינית פרטית. ניתוח של CNN בשיתוף עם FakeReporter, ארגון ישראלי שעוקב אחר דיסאינפורמציה וקבוצות ימין קיצוני, אף הראה שחלק מחברי הכנסת מהקואליציה, בהם ח"כ לימור סון הר-מלך, היו חלק מקבוצות הוואטסאפ.

הר-מלך, ממפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר, אף פרסמה ציוץ מחווארה בו אמרה שהיא נסעה לתמוך ב"תושבי השומרון שיצאו להפגין ולדרוש ביטחון, לאחר חודשים ארוכים של נטישה". חבר כנסת אחר, צבי סוכות, ממפלגת הציונות הדתית של סמוטריץ', המתגורר ביצהר, פרסם בטוויטר ואמר: "צריך לטפל בקן הרוצחים של חווארה". מאוחר יותר שיתף תמונה שלו עם מתנחלים בצומת תפוח, שם התאספו לצעוד לעיירה.

אחיה שץ, מנכ"ל FakeReporter, אמר ל-CNN כי כוחות הביטחון הישראליים היו צריכים להיות מסוגלים למנוע את המתקפה על חווארה, בהתחשב במידת הפצת הקריאות לאלימות מראש, הן מצד קבוצות מתנחלים והן מצד פוליטיקאים מהימין הקיצוני באפליקציות מוצפנות ורשתות חברתיות. CNN ראה לפחות אחד מהפוסטים האלה כמה שעות לפני תחילת האלימות בחווארה.

"קבוצות ימין קיצוניות בוואטסאפ ובטלגרם הפכו לפצצות זמן מתקתקות", אמר שץ והוסיף כי הקבוצות משמשות באופן שגרתי מתנחלים לארגון פעולות אלימות. "הם [כוחות הביטחון הישראליים] התעלמו מחובתם לפקח על קבוצות אלימות ולא הצליחו להפסיק את האלימות במהלך האירוע. אנחנו מאוד מודאגים ולא בטוחים שהם מוכנים למנוע את האירוע הבא".

בעוד ש-CNN לא יכול לאשר באופן עצמאי כמה מתנחלים המשתייכים לקבוצות הוואטסאפ שניתחו על ידי FakeReporter ביצעו אלימות נגד פלסטינים ורכושם ב-26 בפברואר, לפחות "מנהל" אחד של הקבוצות הללו, מתנחל המתגורר ביצהר, צילם את עצמו בחווארה באותו ערב. עם להבות ברקע. "יהודים פשוטים באים ועושים את הדבר הטבעי של נקמה", כתב.

תיעוד פלסטיני מליל המהומות בחווארה (צילום : רשתות ערביות)

ההתקפה על העיירה

זיאד דומאידי, בן 48, ידע שהמתנחלים הישראלים מגיעים מפה לאוזן ורשתות חברתיות, אז הוא התכונן לגרוע מכל. הוא קנה מים, תיקן את המטף והחנה את רכבו בביתו של חבר. בעבר, מתנחלים הקיפו את ביתו, זרקו אבנים על חלונותיו וניסו לפרוץ פנימה, אמר דומאידי, אבל הם מעולם לא ניסו להדליק אותו.

סרטונים שאותרו ואומתו על ידי CNN הראו מאות אנשים נוהרים לרחוב הראשי של חווארה מכיכר סמוכה בין השעה 18:00 ו-18:30 ומתחילים בהצתת צמיגי מכוניות, מכוניות, פחי אשפה ומשטחי עץ ליד כניסות לבנייני דירות, חנויות ובתי עסק.

דומאידי אמר כי ביתו עלה בלהבות עם עשן שנכנס פנימה, והוא, אשתו וארבעת ילדיהם התפללו והתכוננו למות. "בשלב זה, אני ומשפחתי חשבנו שזה נגמר בשבילנו... בקושי היה חמצן", אמר ל-CNN. יותר משעתיים לאחר תחילת השריפה, שוטרים ישראלים עזרו לכבות את השריפה, אמר דומאידי, אך הם לא עשו דבר כאשר מתנחלים המשיכו לזרוק עליו אבנים.

הצילומים הראו את ההמון מיידה אבנים לעבר תושבים שנאספו על המרפסות, החלונות והגגות שלהם. אחר כך הם הציתו מגרש חניה מלא במכוניות, חלק ממוסך בכניסה לעיירה - אחד העסקים הקטנים אליו פלסטינים וישראלים היו לוקחים את רכביהם לתיקון בחווארה, מרכז כלכלי של האזור.

"הם נכנסו מאחורי הבית והתחילו לשרוף את המכוניות. הם עברו ממכונית אחת לאחרת. ירדתי למטה ושם הם היו. הם ירו עליי שלושה כדורים. הם התחילו לשיר 'מוות לערבים', 'אנחנו רוצים לחסל את חווארה'", אמרה האנה אבו סריס, שמשפחתה היא הבעלים של המוסך, ל-CNN.

בהמשך הרחוב, לכיוון מרכז חווארה, סיפרה נאוול דומאידי בת ה-75 (קרובה רחוקה של זיאד דומאידי) ל-CNN שהיא ובנותיה נלכדו בתוך ביתן במשך שלושה ימים, לאחר שמתנחלים ערמו לפני הדלת לבית חומר דליק והציתו אותה, וכך מנעו ממנה להיפתח. בנה נאלץ לחזור מדובאי כדי לשחרר אותם.

היא סיפרה ששמעה אבנים פוגעות בגג דירתה ונוחתות במרפסת, וראתה אש מגיעה לעברה. היא הלכה לנסות לכבות את השריפה עם דלי מים, אבל הצבא הישראלי ירה לעברה גז מדמיע ורימוני הלם, לדבריה: "נחנקנו מהגז, זה היה מחנק. יכולנו להרגיש את הפנים שלנו בוערות". דומיידי הראתה מאוחר יותר מיכלי גז מדמיע של CNN ורימוני הלם זרוקים על המרפסת שלה, עדות לפעולות הצבא הישראלי, לדבריה.

צילומי מצלמות אבטחה (CCTV) מהבניין של דומיידי הראו מתנחלים - שזוהו לפי הציצית מתחת לחולצות שלהם - עורמים בולי עץ ליד הדלת הראשית לבלוק הדירות שלה. CNN אישר כי התקרית אירעה בשעה 18:27. תיעוד בשידור חי של הטלוויזיה הפלסטינית אישר כי זו הייתה השעה, והוא מראה חיילים ישראלים צועדים לצידם - מבלי לעצור את המתנחלים מלהבעיר את האש או להתערב כדי לכבות אותה. 

הטלוויזיה הפלסטינית הראתה לפחות שלושה רכבים צה"ליים חמושים ברחוב הראשי בחווארה, ומספר חיילים מפטרלים ברחובות. בצילומים גם ניתן לראות חיילים ישראלים יורים גז מדמיע לעבר בנייני מגורים שהמתנחלים זרקו עליהם אבנים. 

התחקיר מציין כי כמה מתנחלים ישראלים טענו ברשתות החברתיות כי הצבא והמשטרה השתמשו בגז מדמיע כדי לשבור את ההמונים, אך אף אחד מהסרטונים שסקרו CNN לא הראה שהם יורים על המתנחלים. צה"ל אמר בהצהרה ל-CNN כי כוחותיו "פעלו להפריד בין שני הצדדים", תוך שימוש ב"גז מדמיע ורימוני הלם ואש חיה באוויר" כדי לפזר את המהומה.

דובר של ההגנה האזרחית הפלסטינית אמר ל-CNN כי כל נקודת גישה לחווארה נחסמה על ידי מתנחלים וצה"ל הזהיר את שירותי החירום ש"לא בטוח" להיכנס למקום. משאית כיבוי הותקפה על ידי מתנחלים בעשרות אבנים, ואילצה אותה לחזור כשהצבא הישראלי עומד מנגד, אמר הדובר.

סרטוני הווידאו שצולמו בשעה 20:25 הראו משאיות כיבוי ואמבולנסים שנעצרו על ידי חיילים ישראלים בכיכר המובילה לרחוב הראשי של חווארה. לפי דובר של חברת הסהר האדום הפלסטינית, רכבי החירום עברו מארב על ידי מתנחלים בזמן שהצבא צפה. "כשכוחות ישראליים סוף סוף הכניסו אותם, הם אמרו להם שזה באחריותם, ואם מתנחלים תקפו אותם, זו אחריות שלהם", אמר הדובר.

תיעוד פלסטיני של חסימת אמבולנסים בכניסה לחווארה (צילום : רשתות ערביות)

מותו של סאמח אקטש

בעיירה הפלסטינית זעתרה, בין כפר תפוח לחווארה, שהותקפה גם היא ב-26 בפברואר, נורה בבטנו סאמח אקטש, עובד סיוע בן 37 ואב לחמישה. אחיו, עבדאלמנם, העיד כי באותו לילה 30 מתנחלים התקרבו לכפר שלהם בדרכם לחווארה. הם אמרו להם לעזוב. זמן קצר לאחר מכן הם חזרו עם קבוצת חיילים ישראלים מאחוריהם, אמר עבדאלמנם.

"המתנחלים התחילו לזרוק עלינו אבנים, אז זרקנו אבנים בחזרה, ואז הם התחילו לירות עלינו כדורים חיים, לא גז מדמיע או כדורי גומי, אש חיה מההתחלה", אמר. "בדרך כלל כשצה"ל מגיע, הם מגנים על המתנחלים. הם לא מונעים מהמתנחלים לתקוף אזורים או לשרוף דברים, הם פשוט מקיפים את המתנחלים כדי שאף אחד לא יוכל לתקוף אותם. וזה מה שקרה כשסאמח נהרג".

צה"ל הפנה את שאלות CNN על הרג אקטש למג"ב. דובר מג"ב אמר ל-CNN כי הם פתחו בחקירה לאחר דיווחים רבים בתקשורת כי אקטש נהרג באלימות מתנחלים. אף מתנחל לא נעצר או הואשם בקשר למותו.

התוצאות וההשלכות

כזכור, לאחר האירוע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "צריך למחוק את חווארה". מאז הושבעה ממשלתה החדשה של ישראל בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוף דצמבר האחרון, הימנית והשמרנית ביותר מבחינה דתית בתולדות האומה, חלה הסלמה באלימות בין מתנחלים לפלסטינים בשטחי יהודה ושומרון.

נכון לאמצע מאי השנה, האו"ם דיווח על 421 תקריות הקשורות למתנחלים בשטחים, שהובילו למותם של שמונה פלסטינים - כמעט פי שלושה מהשנה שעברה - כמו גם לפציעת מאות וגרימת נזק לרכוש. באותה תקופה, כוחות ישראליים הרגו יותר מ-100 פלסטינים בגדה המערבית. בצה"ל אומרים כי רובם חשודים בטרור או אנשים המעורבים באלימות עם חייליו במהלך פשיטות, אך אינו מציע ראיות לכך, לפי CNN.  

ההתקפות בחווארה לא פסקו ב-26 בפברואר. שני מתנחלים יהודים תקפו פלסטיני ומשפחתו באבנים ובגרזן כשהם במכוניתם ב-6 במרץ, כך מסרו הרשויות. בהמשך חבר הכנסת צבי סוכות צעד דרך העיירה הפלסטינית כשהוא מנופף בדגל ישראל, קרא לממשלה להקים מחסומים ולסגור את כל העסקים בחווארה.

"אנחנו נמשיך לחיות פה ויהיו הרבה יותר יהודים שיבואו לכאן לכפר חווארה וגם יגורו כאן בהתנחלויות. הפיגועים לא יעזרו, יידוי אבנים לא יעזור, זריקת בקבוקי אש וההסתות לא יעזרו. אנחנו כאן כדי להישאר", אמר בסרטון ששותף בטוויטר. התחקיר מציין כי סוכות נעצר מספר פעמים בחשד לארגון פיגועים בפלסטינים, כולל הצתת מסגד ליד חווארה ב-2010; הוא הכחיש את ההאשמה ושוחרר.

עדי ראייה בחווארה סיפרו ל-CNN כי מספר פיגועים בראשות מתנחלים התרחשו ברחבי העיר לאחר דבריו של סוכות. בערב ה-27 במרץ, זמן קצר לפני שתושבים פלסטינים שברו את צום הרמדאן בביתם, הראו בסרטונים כוחות צבא ישראלים עומדים ליד רכביהם בזמן שמתנחלים מאיימים עליהם ויידו אבנים לעבר מכוניותיהם ברחוב שקט אחרת.

הצילומים, שאותרו לראשונה על ידי Gabór Friesen וכריס Osieck, חוקרי קוד פתוח הולנדיים, ואומתו על ידי CNN, הראו גם כוחות ישראליים עוצרים תושבים, ובמקרים מסוימים מכים אותם באלימות, לטענתם.

חיילים ישראלים מפטרלים כעת באופן קבוע בעיר, סוגרים מעת לעת כבישים ומאלצים חנויות להיסגר, על פי תושבים, שאמרו כי הדבר משפיע על פרנסתם. צה"ל אמר שהוא אוכף את האבטחה בחווארה, אך התושבים מרגישים כאילו הם נענשים.

"חווארה היא תרחיש אימה... הנזק שהיא גרמה עלול לגרום לנזק שימשיך ויהדהד הן כלפי היהודים והן כלפי הפלסטינים", אמר החייל הישראלי בעדות ששותפה עם CNN. "עד עכשיו שרפו מסגד ואז שרפו 10 בתים בחווארה, ובשלב הבא ישרפו חצי מחווארה - ובשלב הבא לא תהיה חווארה".

דובר צה"ל אמר ל-CNN כי כוחות נוספים נשלחו והגיעו לחווארה בליל ה-26 בפברואר לאחר שהתרחשה המהומה, וחיילים נשארים בעיירה כדי "לתגבר" את האזור. בתשובה לשאלה על תקיפות נגד פלסטינים בחווארה, הוסיפו כי אם חיילים ישראלים נתקלים בתקריות אלימות המכוונות כלפי פלסטינים ורכושם, הם "נדרשים לפעול להפסקת ההפרה" ובמידת הצורך "לעצור או לעצור חשודים עד המשטרה מגיעה למקום".

תושבים בחווארה אומרים שהם עדיין מתמודדים עם הטראומה של ליל הפרעות ב-26 בפברואר, נרתעים ממה שהם תיארו כחוסר מעש של צה"ל, וחוששים מאלימות נוספת של מתנחלים.

"זו הפעם הרביעית שהבית שלי מותקף. ואני אומר לך שהקצינים הישראלים תמיד איתם", אמר דומאידי, כשהוא נזכר בשלוש התקפות מתנחלים על ביתו באוקטובר וניסיונות פריצה קודמים. "הם פשוט נותנים להם לעשות מה שהם רוצים. גם כשזה מגיע לרמה הומניטרית, הם חושבים, תנו להם למות. מה נשאר לכבודנו? מה נשאר לאחר השריפה? דבר לא נותר".