פקח רשות הטבע והגנים עמוס ברטי הצליח לתעד אתמול כריש טיגריסי בזמן שצלל בחוף הצפוני באילת. בעמותת "כרישים בישראל" ציינו שמפרץ אילת הינו ביתם של כרישים טיגריסים מזה זמן רב, כמו גם של כרישי סנפירתן וכרישים נוספים שמהווים טורפים במערכת הימית ושומרים על בריאות הדגים והמערכת כולה.

ד"ר אסף זבולוני, אקולוג מפרץ אילת ברשות הטבע והגנים, אמר כי "בשבוע האחרון הגיעו מספר דיווחים מתועדים של כריש טיגריסי שמסתובב לאורך חופי אילת. אתמול אף צולם הכריש מגיע קרוב מאוד לחוף ונכנס אל תוך אזור הרחצה של החוף הצפוני. כרישי טייגר נמצאים באופן טבעי בים האדום ובמפרץ אילת וכטורפי־על הם מהווים חלק חשוב מהמערכת האקולוגית של מפרץ אילת, אולם הם נדירים יחסית ותצפיות עליהם מדווחות לעתים רחוקות מאוד. נוכחותו של הכריש באזורנו העלתה לא מעט שאלות לגבי האם ועד כמה זה מסוכן להיכנס לים באילת".

לדבריו, "תקיפות על ידי כרישים הם אירועים מאוד-מאוד נדירים, במיוחד באילת". הוא הוסיף כי "נכון שנתונים סטטיסטיים לא עוזרים להרגיע פחדים, אבל חשוב לדעת שההסתברות להיפגע מתאונת דרכים גדולה פי כמה וכמה ועדיין אנשים לא נמנעים מנסיעה ברכב (בשנת 2022 נרשמו 57 תקיפות, שליש מהן נבעו מהתגרות בכרישים או ניסיון להתקרב ולהאכיל אותם, 41 מהן בארצות הברית ושתיים במצרים)".

"יש הסוברים שכרישים עוקבים אחרי אוניות משא שמובילות צאן ובקר בגלל פגרים שמשליכים מהן בלב ים ובגלל שתשתיפי הסיפונים שמגיעים לים מושכים אותם. אין מידע מספיק מבוסס על זה, אבל היו תצפיות על כרישים שעוקבים אחרי אוניות כאלה", ציין זבולוני והוסיף כי "חשוב לציין שכרישים הם ערכי טבע מוגנים על פי החוק ואין לפגוע בהם בכל דרך. הם מהווים חלק חשוב מהמערכת האקולוגית במפרץ אילת והאיום שלהם על האדם הוא מינורי".

כרישים טיגריסיים הם כרישים גדולים, הנפוצים בכל האוקיינוסים. אורכם עד חמישה מטרים, והם יכולים לחיות עד 50 שנה. הם שוחים במים רדודים יחסית, והנקבות משריצות בין 10 ל-80 צאצאים בגודל של חצי מטר עד מטר, לאחר הריון של 14 חודשים.

בעמותת "כרישים בישראל" ציינו כי "אנו עדים כל שנה לתצפיות של כרישים גדולים בתקופת הקיץ במפרץ, ופעמים רבות אלו נקבות שבאות ללדת או להשריץ את הצאצאים. זכינו לראות צעירים של כרישים טיגריסים, כרישים ארוכי גף, עמלצים כחולים ועוד. אפילו זכינו בתצפית של מנטה צעירה שכנראה הושרצה במפרץ, גם היא דג סחוס גדול כמו הכרישים".

עוד נמסר, כי "בימים האחרונים מספר צוללים פגשו בכריש טיגריסי צעיר ונהנו לצפות בו, אך מפגש זה יכול להיות גם מבהיל למי שלא התכונן לו. מה עושים? חשוב להישאר רגועים, לא לעשות תנועות חדות ולחוצות, לשמור על קשר עין עם הכריש כל הזמן, ואם מרגישים צורך לחזור לאט לחוף. לרוב הכריש יתרחק מהאירוע בעצמו. גם אם נהנים מנוכחותו של הכריש, חשוב לא להקיף אותו, לא לחסום את דרכו, לא להתקרב, וכמובן לא לגעת. לאחר המפגש תוכלו לדווח לקבוצת הפייסבוק "כרישים בישראל" על מנת לסייע במחקר ובניטור".