הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13' צביקה יחזקאלי, שוחח הבוקר (רביעי) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים בתכניתם ב-103FM על המצב הבטחוני בשומרון והאפשרות של יציאה למבצע צבאי רחב היקף בעקבות תוצאותיו הקטלניות של הפיגוע סמוך לעלי.

מתקפת טרור בתחנת דלק: ארבעה נרצחים בפיגוע ירי סמוך לעלי

"הכוחות שפועלים עכשיו בג'נין ובשכם זה כבר משחק, זאת לא רשות פלסטינית אלא חמאס ואיראן", הזהיר בפתח הריאיון. "יש לך סיפור גדול עכשיו השאלה אם זה יגרור למלחמה אזורית. כל מבצע שאתה מכריז עליו לפני שעשית אותו נידון לכישלון. אבל כבר הכריזו, זה ידוע. לא ברור לך שישראל תצטרך לעשות משהו?". 

עוד הבהיר: "קודם כל במבצע שאתה מודיע להם, אתה כבר גורם להם להיות סטלינגרד, נותן לרשות הפלסטינית להגיב. שנית, אתה גם לא יכול לעשות מה שעשית ב-2022, והייתי שם ואזכיר ששלושה חיילים מתו ממטענים שהכינו הג'יהאד האיסלמי. לאחר מכן שיטחת את מחנה פליטים ג'נין, עשית מגרש – בנו אותו מחדש והטרור חזר. אין לך יכולת במצב שלך היום מבחינת תפיסת הביטחון של ישראל, ההנהגה וכולי, לצאת למבצע שיגדע את הטרור. תבחן אותי בזאת, תביא אותי עוד חודש או חודשיים ותראה שהטרור רק יגבר".

על פעולות כוחות הבטחון בעקבות הפיגוע "במיפוי בתי המחבלים מצאו מחרטה. מה זאת מחרטה? טילים. אנחנו במבצעים המדהימים שעושה ימ"מ, ימ"ס ודובדבן לא מצליחים לגדוע את הטרור, באים מחבלים, יורים ביהודים ואף אחד לא עוצר אותם, מחבל אחד נמלט ארבעים קילומטר משם ואף אחד לא עולה עליו. יש חופש תנועה בשטחים שמאפשר את הדברים הללו", אמר וחידד: "ישראל לא במשחק". 

לשאלה מדוע הצבא לא יוזם מחסומי פתע, השיב: "כל התפיסה של המציאות שאני מדבר, זאת המדיניות שהתחיל גנץ בממשלה הקודמת. אני לא שייך לוויכוח של איזה ממשלה אשמה, אני חושב שזאת לא אשמה, זאת תפיסה ביטחונית שקיימת לגבי השטחים. שבה אתה רואה את הרשות הפלסטינית כפרטנר ואת התושבים הפלסטינים שרוצים להתפרנס כרק כאלה שרוצים להתפרנס. אתה לא שם לב לכמה דברים: מה קורה עם הכסף שנכנס, מה קורה עם חופש התנועה ומה קורה עם כל ההברחות של נשק. השטח מוצף בנשק, מחיר של M-16 ירד בחמישים אחוז בחודשים האחרונים והמחבלים האלה באו עם M-16".

יחזקאלי טען שישראל נמצאת במלחמה: "זאת תפיסה של הבטחון שאומרת 'נגמרה המלחמה', התפיסה שלי אומרת חבר'ה אנחנו במלחמה, אנחנו במשהו שמופעל עלינו. זה שטח מת של דמוקרטיות. הן לא מבינות – אנחנו דמוקרטיה בתוך הקו הירוק ובתוך השטחים אנחנו דמוקרטיה שלא מבינה שהפלסטינים מפעילים עלינו מלחמה, אנחנו לא מסוגלים להתמודד עם זה. תראה את האמריקאים בחיסולים שלהם. אנחנו במלכוד גדול, מצד אחד הם מתעצמים, מצד שני הם מגנים על עצמם עם אוכלוסייה וגם אוכלוסיית פליטים כביכול. המצב הזה היה מכתוב על הקיר כבר כמה שנים. אין מה לעשות, אתה תצטרך להיכנס ולעשות את זה. בשקט הם מתחמשים, בשקט הם בונים תשתיות – הכל חוזר לשורש". 

לסיום, הדגיש: "צריך לקרות פה שינוי על הצג. על הצג לא מופיעה מלחמה. שמבקשים אישור ירייה בישראל – הם לא מבינים שיש פה קרב. עקירת כספומט, הטרדת נשים, כל הדברים הללו הם אקטים מלחמתיים שלא עולים על הצג. אני מפקפק ביכולת של המערב להבין מה היא מלחמה". 

סייע בעריכת הכתבה: שי איידלר 103FM