חברת הטכנולוגיה טליאז, המתפעלת את מרכזי בריאות הנפש הדיגיטליים Healthy Mind, ערכה לאחרונה את המדד שלה לשנת 2023 הבוחן את השפעת המצב הכלכלי על החוסן הנפשי של הציבור, ונתונים מתוכו מובאים כאן לראשונה. המדד מתבסס על סקר אינטרנטי שנערך במדגם ארצי מייצג של החברה הישראלית, ועל פי הנתונים, 93% מהציבור מעידים כי יצמצמו את הוצאותיהם כתוצאה מעליות המחירים, בעיקר בכל הנוגע לרכישת מזון, יציאה למסעדות, רכישות אופנה, בילויים ונופשים.

בנוסף, 72% מהציבור מעידים כי הם חוששים לגבי עתידם הכלכלי. עוד מהסקר: 60% מהציבור אמרו כי הם נכנסים לדיכאון בעקבות חשיבה על המצב הכלכלי, ו־53% מעידים כי הם בחרדה עקב אי־הוודאות הכלכלית בתקופה האחרונה. בנוסף, 75% מהציבור מעידים כי העלייה ביוקר המחיה משפיעה על יכולתם לסגור את החודש.

כחלק מן הסקר נעשה שימוש בשאלון ה־GAD7, שאלון משרד הבריאות לאבחון חרדה כללית, ובאמצעותו נמצא קשר גבוה בין רמות החרדה לאיכות החיים.

על פי הממצאים, ככל שרמת החיים יורדת, כך רמת החרדה גבוהה יותר. בנוסף, אחוז האנשים הסובלים מחרדה משמעותית גבוה ביותר מפי שניים אצל אנשים שרמת החיים שלהם ירדה בשנה האחרונה, בהשוואה לאנשים שרמת החיים שלהם לא ירדה. עוד מצביע הסקר על כך ששני שלישים מציבור בעלי המשכנתאות חוששים שלא יצליחו לעמוד בתשלומי המשכנתה, עקב עליות המחירים ועליית הריבית. ובכלל, 60% מהציבור מוטרדים מיכולותיהם לעמוד בהתחייבויותיהם הכלכליות.

טליאז היא חברה ישראלית מובילה בתחום בריאות הנפש, אשר פיתחה את פלטפורמת התוכנה Predictix המאפשרת לרופאים להתאים את המסלול הטיפולי המדויק למטופל, באמצעות דוח חיזוי המורכב ממשתנים גנטיים לצד משתנים קליניים ודמוגרפיים.

ד''ר דקל טליאז (צילום: שי אשכנזי)
ד''ר דקל טליאז (צילום: שי אשכנזי)

ד"ר דקל טליאז, מנכ"ל טליאז וחוקר מוח, אומר ל"מעריב": "אנו עדים להחמרה במצב הנפשי בקרב הציבור הרחב בעקבות עליות המחירים המתמשכות בתקופה האחרונה. הדאגות הכלכליות יוצרות החמרה במצב הנפשי, ואלה עלולות להוביל לחרדה ולדיכאון במקרים הקשים. אנו רואים במעקב אחר חוסנו הנפשי של הציבור בעקבות המצב הכלכלי משימה חשובה ומרימים דגל אדום לממשלה אשר צריכה להידרש לתחום ולהקצות משאבים רבים יותר לטיפול באנשים המתמודדים עם מצבים נפשיים לא פשוטים".

ד"ר טליאז מוסיף: "כיום קיים חוסר משמעותי בתקציבים ובכוח אדם בתחום בריאות הנפש בישראל וגופי הבריאות קורסים תחת הנטל. על המדינה לתמרץ את המגזר הפרטי והטכנולוגי המתקדם בתחום, אשר ביכולתו לפצות על הפערים הגדולים שנוצרו במגזר הציבורי".