בלעדי: אובדן קרקע פורייה ומתאימה לגידול חקלאי הוא אחד האיומים המרכזיים ביותר על ביטחון המזון במדינת ישראל, כמו ברחבי העולם, ובפרט אל מול שינויי האקלים והשפעותיהם. 

על פי הערכות המקובלות במחקר, קצב אובדן הקרקע על ידי סחיפה הוא מהיר עד פי אלף מקצב היווצרותה, מה שגורם לגירעון קרקעות מתמשך. הסכנה עתידה להתעצם עם התגברות שינויי האקלים הכוללים גידול בשכיחות אירועי גשם המאופיינים בעוצמות גבוהות, וגורמים לניתוק ולהסעת חלקיקי הקרקע מהשדה אל הנחלים והים. 

משרד החקלאות פועל בשנים אחרונות ביתר שאת, על מנת להגביר את החוסן האקלימי ומוכנות המדינה לאירועי מזג אוויר קיצוני. כחלק ממהלך זה, צוות התחנה לחקר הסחף במשרד החקלאות - ד"ר רועי אגוזי, ד"ר גיל אשל, מתן בן יונה, ואלון רונן - פיתחו בשלוש השנים האחרונות את "מדד הסחף" - כלי דיגיטלי חדש, הזמין כעת באתר אינטרנט לציבור הרחב, אשר לראשונה מאפשר למקבלי ההחלטות, חוקרים וחקלאים, לקבל אינדיקציה קונקרטית לגבי פוטנציאל הנזק לאיבוד קרקע פורייה כתוצאה מסחף קרקע במיקום ספציפי, ולהתאים את המענה הנדרש.

ד"ר רועי אגוזי מהתחנה לחקר הסחף במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסביר: "המטרה שלנו היא לטייב את קבלת ההחלטות בכל הנוגע לשימור קרקע וחקלאות משמרת מתוך הבנה מקצועית כי מדובר בפעילות חיונית לשימור וחיזוק מערכות ייצור המזון בישראל, וביצור ביטחון המזון הלאומי.

על מנת לקבל תמונת מצב של אובדן הקרקע בישראל, צוות התחנה יצר מודל המשקלל לתוכו פרמטרים מרכזיים הגורמים או מאיצים את התופעה, בהתאם למקובל בעולם: כמויות ועוצמת המשקעים, רגישות הקרקע לתהליכי סחיפה, מאפיינים טופוגרפיים ומאפיינים הקשורים לשיטות העיבוד וסוגי הגידול. הערך שמתקבל מכל אלה מייצג את פוטנציאל אובדן הקרקע בטון לשנה לכל 10 דונם". 

הכלי הדיגיטלי החדש מאפשר גם לבחון תרחישים שונים בחומרתם ביחס לפוטנציאל אובדן הקרקע. בתוך כך, ניתן לראות כי באימוץ גורף של עקרונות החקלאות המשמרת/מחדשת ניתן לצמצם את פוטנציאל הנזק פי 10 עד פי 100 מכ־1,600,000 טונות קרקע פוריה שהולכת לאיבוד מדי שנה בישראל לכ־26,400 טונות בלבד.

על מנת לעודד חקלאים ליישם שיטות עיבוד משמרות בחלקותיהם, פועל משרד החקלאות גם להענקת תמיכות בהיקף של מיליוני שקלים בשנה, למי שמיישם ממשקי עיבוד משמרי מים, קרקע וסביבה. המדד החדש יאפשר ניהול סיכונים מושכל בחקלאות, ואף יסייע בזיהוי מוקדים רגישים לסחף קרקע משיטפונות. 

ד"ר דוד אסף, סמנכ"ל לניהול נגר ומשאבי סביבה במשרד החקלאות, מוסיף: "קרקע היא משאב במחסור, ועל מנת שנוכל לבצר את ביטחון המזון הישראלי דורות קדימה, עלינו להשקיע בביסוס שיטות מקיימות בחקלאות. ההיערכות להמשך שינויי האקלים מחייבת אותנו לפעול בצורה מושכלת כדי למתן אותם, כך שלאפליקציה החדשנית שפותחה ישנו ערך אסטרטגי ראשון במעלה למיקוד והבנת הבעיה שאליה אנו מחויבים לתת מענה".