הנשיא יצחק הרצוג פרסם הערב (ראשון) את רשימת הזוכים בעיטור הנשיא לתרומה למדינה. מבית הנשיא נמסר כי לרגל שנת ה-75 תורחב הרשימה, ותכלול 13 ישראלים "המגלמים את הפסיפס הישראלי והיהודי המגוון והמרגש".

רשימת הזוכים המלאה

היוצרת חווה אלברשטיין, היזמת החברתית עדי אלטשולר, הפרופסור מאיר בוזגלו, הרב מנחם הכהן, הפרופסור מונא ח'ורי, האלוף (במיל') דן טולקובסקי, העיתונאית כרמלה מנשה, הכדורגלן ביבראס נאתכו, איש החינוך ד"ר אסעד עראידה והיזמת החברתית לנה שטרן

על הזמרת חוה אלברשטיין, עליה כתבה הוועדה: "חוה ידועה בפעילותה לשימור מורשת שירי היידיש, אלבומיה כוללים בין השאר שירים שהפכו קלאסיים בזמר העברי, שירי ילדים, שירי מחאה חברתית וכן שירים אישיים. יצירתה זוכה להערכה מתמשכת ולהצלחה בישראל, וכן להצלחה בינלאומית גדולה. חוה אלברשטיין מהווה סמל ומופת לזמר העברי והשפיעה בשירתה על דורות של ישראלים".

גם היזמת החברתית עדי אלטשולר, תזכה לעיטור. אלטשולר, שהשיאה משואה ביום העצמאות ה-72, היא ממקימות תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו" המשלבת ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים, וכן מיזם "זיכרון בסלון". בנימוקיה כתבה הוועדה כי אלטשולר "יזמת חברתית צעירה ומהפכנית בישראל, הפכה לדוגמא ומופת לתיקון עולם".

עדי אלטשולר, מייסדת אינקלו (צילום: תומר פיינבורג)
עדי אלטשולר, מייסדת אינקלו (צילום: תומר פיינבורג)

העיתונאית הוותיקה כרמלה מנשה נכללת אף היא ברשימת מקבלי העיטור. "בזכות פעילותה נקבעו נורמות חדשות בכל מה שקשור לבעיות הפרט בצבא", כתבה הוועדה. "מספר הטלפון של כרמלה היה כתוב בכל בסיסי צה"ל והיא זכתה לכינוי ה'אמא של החיילים'. נוסף לאלה כרמלה מנשה הייתה הכתבת הצבאית הראשונה בשידור הציבורי, ובכך סימנה את דרכן של נשים בתחום התקשורת והיוותה סמל לחופש עיתונות וחופש ביטוי".

כרמלה מנשה (צילום: פלאש 90)
כרמלה מנשה (צילום: פלאש 90)

הכדורגלן ביברס נאתכו, לשעבר קפטן נבחרת ישראל בכדורגל, יזכה בעיטור. על נאתכו, שהיה בן העדה הצ'רקסית הראשון בתפקיד הקפטן, כתבה הוועדה כי "ייצג את מדינת ישראל במשך 20 שנים, בהן שימש דוגמא אישית, הפגין אנושיות, מקצועיות, הכלה ונתינה אינסופית. ברמה הערכית דאג נאתכו להוות גורם מאחד בתוך הנבחרת וב'חדר ההלבשה', בין כלל השחקנים מכלל העדות והמגזרים".

ביברס נאתכו (צילום: האתר הרשמי)
ביברס נאתכו (צילום: האתר הרשמי)